Citat:
Ursprungligen postat av
TheLastDon
Någon som har provat/äger skor från Skolyx/Yanko? Är sugen på ett par svarta wholecuts och har tittat en del på de som SkoAB har, men med Skolyx sparar man ju lite pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparstaden
Wholecuts är ju så formellt det kan bli även om det går att ha till mycket om man har ett par i någon ljusare nyans av brunt. Ser nog bra ut om man tar en enkel (dvs inte dubbel

) gummisula.
Ja, här är en herre som recenserat ett par...
http://www.shoegazing.se/2014/10/05/recension-yanko-rawley-cuero/
Sen förstår jag att du tycker att Yanko är intressant jmf mot Carmina för att de är billigare men jag tycker inte att du spar pengar. Det går inte all "lura systemet" utan det finns en anledning till att de kostar olika mycket, man får helt enkelt köpa den nivå man tycker sig ha råd/intresse för.
Fast jag gillar tankesättet, jag har ju isf sparat ca 27 000 kr x 4 på att köpa G&G MTO och RTW jämfört mot att köpa G&G bespoke. Tycker ju att G&G är rätt dyra men det känns ju riktigt bra nu när jag kan säga att jag sparat 108 000 kr på att köpa dem

Bara för att krångla till lite här, så ja, i regel får du vad du betalar för i de här sammanhangen. Men det finns också undantag (då det i stort sett inte finns några kvalitetsskor som säljer på märket enbart och lägger stora pengar på marknadsföring på samma sätt som inom modeindustrin i stort, med undantag av ett fåtal) så kan det dels handla om affärsmodell och var du isf köper dem (ex Vass billigt som fan från dem, köper du via återförsäljare dyrt då de inte har marginaler för det inräknat i egna priset), om importskatter påverkar (ex Allen Edmonds svindyra i Sverige jämfört med USA pga detta delvis, eller allt europeiskt mkt dyrare i Japan än här), eller på affärsmodell hos återförsäljaren.
I det sistnämnda är just Yanko intressant. Yanko och Carmina är i princip jämbördiga i inköpspris för återförsäljare, rätt lite skiljer. Sko-AB har ok marginal på Carmina, men också höga omkostnader med affärslokal och anställda osv. Skolyx är en ren webbshop som drivs av en person som har det som sidosyssla och alltså inte är beroende av att kunna ta ut lön ur bolaget på samma sätt, och han har nu inledningsvis ett extra pressat pris på skorna. Normalt kostar Yanko ett antal hundralappar mer hos återförsäljare än de 2600 han tar.