2015-01-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Jag valde min normala storlek direkt. Grassmere är smalare än Loake Badminton men bredare än till exempel Loakes Capital-läst som är i F-vidd. Lite underligare är det med längden: Jag tycker att Grassmere är något kortare i längd än båda alternativen jag nämnt, och jag tycker de är kortare än alla andra skor jag har i samma storlek. Därför är det absolut inget alternativ för mig att gå ned i storlek för att få en smalare sko.

Den här bilden är en bra visuell representation av hur de ser ut: https://twitter.com/weeliat/status/543660113353920513/photo/1

Tack för ett upplysande inlägg. Verkligen bra info.
Citera
2015-01-15, 16:51
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Kul att dom passade! Funderar själv på att köpa dom men som sagt, funderar på billigare nu.

Det jag är rädd för är ju repor eller någon annan skada som kan uppstå när någon hoppar på ens tår eller om man kommer åt någon vass kant. Sen har jag bara ett par Conistons samt ett par tassle loafers som passar in i den här tråden. Kängorna kan bli lite klumpiga och loafers är det ju inte riktigt rätt årstid för.

Oftast är det tårna de trampar på, vilket kräm och polish täcker mer än väl. Nån trampade på mina skor så att en liten bit grus fastnade i lädret. Återigen, kräm täckte det utmärkt. Jag har märkt att det är enklare att komma åt "vassa kanter" i kontorsmiljö än på krogen.
Citera
2015-01-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Oftast är det tårna de trampar på, vilket kräm och polish täcker mer än väl. Nån trampade på mina skor så att en liten bit grus fastnade i lädret. Återigen, kräm täckte det utmärkt. Jag har märkt att det är enklare att komma åt "vassa kanter" i kontorsmiljö än på krogen.

Alla tycker olika, men mina erfarenheter säger att fylla och krogmiljö verkligen sliter och förstör ovanlädret onödigt mycket. Självklart så går den att snygga till med skoputs, men repor och revor i ovanlädret ser alltid fult ut och skor som jag inte använder i krogmiljö håller sig allmänt snyggare.
Citera
2015-01-15, 19:04
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon
Någon som har provat/äger skor från Skolyx/Yanko? Är sugen på ett par svarta wholecuts och har tittat en del på de som SkoAB har, men med Skolyx sparar man ju lite pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Wholecuts är ju så formellt det kan bli även om det går att ha till mycket om man har ett par i någon ljusare nyans av brunt. Ser nog bra ut om man tar en enkel (dvs inte dubbel ) gummisula.

Ja, här är en herre som recenserat ett par...http://www.shoegazing.se/2014/10/05/recension-yanko-rawley-cuero/

Sen förstår jag att du tycker att Yanko är intressant jmf mot Carmina för att de är billigare men jag tycker inte att du spar pengar. Det går inte all "lura systemet" utan det finns en anledning till att de kostar olika mycket, man får helt enkelt köpa den nivå man tycker sig ha råd/intresse för.

Fast jag gillar tankesättet, jag har ju isf sparat ca 27 000 kr x 4 på att köpa G&G MTO och RTW jämfört mot att köpa G&G bespoke. Tycker ju att G&G är rätt dyra men det känns ju riktigt bra nu när jag kan säga att jag sparat 108 000 kr på att köpa dem

Bara för att krångla till lite här, så ja, i regel får du vad du betalar för i de här sammanhangen. Men det finns också undantag (då det i stort sett inte finns några kvalitetsskor som säljer på märket enbart och lägger stora pengar på marknadsföring på samma sätt som inom modeindustrin i stort, med undantag av ett fåtal) så kan det dels handla om affärsmodell och var du isf köper dem (ex Vass billigt som fan från dem, köper du via återförsäljare dyrt då de inte har marginaler för det inräknat i egna priset), om importskatter påverkar (ex Allen Edmonds svindyra i Sverige jämfört med USA pga detta delvis, eller allt europeiskt mkt dyrare i Japan än här), eller på affärsmodell hos återförsäljaren.

I det sistnämnda är just Yanko intressant. Yanko och Carmina är i princip jämbördiga i inköpspris för återförsäljare, rätt lite skiljer. Sko-AB har ok marginal på Carmina, men också höga omkostnader med affärslokal och anställda osv. Skolyx är en ren webbshop som drivs av en person som har det som sidosyssla och alltså inte är beroende av att kunna ta ut lön ur bolaget på samma sätt, och han har nu inledningsvis ett extra pressat pris på skorna. Normalt kostar Yanko ett antal hundralappar mer hos återförsäljare än de 2600 han tar.
Senast redigerad av AlisterG 2015-01-15 kl. 19:07.
Citera
2015-01-15, 19:48
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Ja, här är en herre som recenserat ett par...http://www.shoegazing.se/2014/10/05/...-rawley-cuero/

Sen förstår jag att du tycker att Yanko är intressant jmf mot Carmina för att de är billigare men jag tycker inte att du spar pengar. Det går inte all "lura systemet" utan det finns en anledning till att de kostar olika mycket, man får helt enkelt köpa den nivå man tycker sig ha råd/intresse för.

Fast jag gillar tankesättet, jag har ju isf sparat ca 27 000 kr x 4 på att köpa G&G MTO och RTW jämfört mot att köpa G&G bespoke. Tycker ju att G&G är rätt dyra men det känns ju riktigt bra nu när jag kan säga att jag sparat 108 000 kr på att köpa dem.

Sant, rätt ordval hade väl varit att jag gärna kommer undan lite billigare utan att tumma för mycket på vad jag får. Har några par Carmina och tycker det är en ganska lagom nivå för mitt skointresse. Tack för länken, brukar vara en flitig läsare där men har nog missat det inlägget!

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Bara för att krångla till lite här, så ja, i regel får du vad du betalar för i de här sammanhangen. Men det finns också undantag (då det i stort sett inte finns några kvalitetsskor som säljer på märket enbart och lägger stora pengar på marknadsföring på samma sätt som inom modeindustrin i stort, med undantag av ett fåtal) så kan det dels handla om affärsmodell och var du isf köper dem (ex Vass billigt som fan från dem, köper du via återförsäljare dyrt då de inte har marginaler för det inräknat i egna priset), om importskatter påverkar (ex Allen Edmonds svindyra i Sverige jämfört med USA pga detta delvis, eller allt europeiskt mkt dyrare i Japan än här), eller på affärsmodell hos återförsäljaren.

I det sistnämnda är just Yanko intressant. Yanko och Carmina är i princip jämbördiga i inköpspris för återförsäljare, rätt lite skiljer. Sko-AB har ok marginal på Carmina, men också höga omkostnader med affärslokal och anställda osv. Skolyx är en ren webbshop som drivs av en person som har det som sidosyssla och alltså inte är beroende av att kunna ta ut lön ur bolaget på samma sätt, och han har nu inledningsvis ett extra pressat pris på skorna. Normalt kostar Yanko ett antal hundralappar mer hos återförsäljare än de 2600 han tar.

Det förstår jag, och tar gärna del av den service som t.ex. SkoAB erbjuder med fysisk butik och kunnig personal (och köper då också skor därifrån, tycker att om man provar ut skor i en butik även bör köpa dem där).

Gillar Carminas rain-läst och utifrån bilderna tycker jag att den läst Yanko gör sina wholecuts på ser ganska snarlik ut?
Citera
2015-01-15, 21:31
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Alla tycker olika, men mina erfarenheter säger att fylla och krogmiljö verkligen sliter och förstör ovanlädret onödigt mycket. Självklart så går den att snygga till med skoputs, men repor och revor i ovanlädret ser alltid fult ut och skor som jag inte använder i krogmiljö håller sig allmänt snyggare.

Självfallet är repor och revor i lädret fult, har jag påstått något annat?

Krogmiljö sliter generellt mer på skorna än att sitta på ett kontor då det är mer folk i rörelse och nära en själv. Krogen sliter egentligen inte mer än spårvagnen eller bussen. Poängen är att det inte är hela världen att ha sina skor på krogen om man vårdar dem väl.

Här är en bild på mina Alfred Sargent Moore efter att en grusbit fastnade i lädret på högra skon efter en stökig kväll på avenyn. Kräm och puts har applicerats. Ser du hur förstörd skon är ?

http://i.imgur.com/GjkBZvc.png
Citera
2015-01-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HB7070
Tack för svar! Det är inte alls samma modell som är på eBay just nu. Den på eBay som heter Dorset är en känga. Egentligen därav min fundering. Den du länkade till har jag hittat redan

Här är den på eBay och det är egentligen denna skon jag undrar om. http://m.ebay.com/itm/291352906975?nav=SEARCH

Ingen som har lite info om denna sko? Jag har som sagt letat som en tok på nätet men kan inte hitta denna modell av C&J
Citera
2015-01-15, 22:07
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Självfallet är repor och revor i lädret fult, har jag påstått något annat?

Krogmiljö sliter generellt mer på skorna än att sitta på ett kontor då det är mer folk i rörelse och nära en själv. Krogen sliter egentligen inte mer än spårvagnen eller bussen. Poängen är att det inte är hela världen att ha sina skor på krogen om man vårdar dem väl.

Här är en bild på mina Alfred Sargent Moore efter att en grusbit fastnade i lädret på högra skon efter en stökig kväll på avenyn. Kräm och puts har applicerats. Ser du hur förstörd skon är ?

http://i.imgur.com/GjkBZvc.png
Haha, du målade över allting förutom skorna och kanske det viktigaste, gilla-markeringarna
Citera
2015-01-15, 22:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Medhåll på samtliga punkter.

Medan jag tycker att man hellre ska vänta och spara än att köpa t.ex. Meermin, ser jag inga direkta uppenbara skäl som motiverar prisskillnaden mellan Yanko och Carmina. 2600 för lågskor är ett mycket bra pris, men vettifan om inte MTO för 3200 är ännu bättre. Ett jävla pangpris helt enkelt.

PS: Om det verkligen är någon som har köpt ett par AE i Sverige för 4200, skriv gärna en motivering i tråden. Jag är genuint nyfiken. Det är ju inte ens Loake-nivå på de skorna.
Citera
2015-01-15, 22:13
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Haha, du målade över allting förutom skorna och kanske det viktigaste, gilla-markeringarna

det gick fort, mer än hälften här inne följer mig på IG ändå.

JohnnyD: lär knappast vara någon som kommer fram efter den där sågningen.
Senast redigerad av Mr.Keke 2015-01-15 kl. 22:16.
Citera
2015-01-15, 23:01
Medlem
Det finns minst två tänkbara argument till att man vill köpa skor tillverkade i USA. Man vill stödja amerikanska skoarbetare och är beredd att betala extra för detta, eller så gillar man amerikansk design. Förmodligen är det mest folk som bor i USA som uppfyller något av villkoren så ja det är konstigt att dessa skor säljs till överpriser på ett överpris i till exempel Sverige.
Citera
2015-01-15, 23:34
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Det finns minst två tänkbara argument till att man vill köpa skor tillverkade i USA. Man vill stödja amerikanska skoarbetare och är beredd att betala extra för detta, eller så gillar man amerikansk design. Förmodligen är det mest folk som bor i USA som uppfyller något av villkoren så ja det är konstigt att dessa skor säljs till överpriser på ett överpris i till exempel Sverige.

Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vilja stödja amerikansk skoindustri hellre än europeisk. "Made in England" eller "Made in Italy" på ett par skor smäller liksom högre. Sedan är det ju inget typisk amerikanskt med designen (förtydligande: när det gäller sortimentet på Håkanssons), på samma sätt som med t.ex. bilar, där jag kan se att någon vill ha en Mustang eller Corvette som har en helt annan stil och image och där det saknas någon europeisk motsvarighet. Det är ett mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in