2014-06-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Spiralblocken är fel på många sätt, de trycker ut skorna på felmärkt, lyfter lädret uppåt istället för att pressa ut det horisontellt, och så då att hälkappan belastas kraftigt. Båda aspekterna gör att skorna deformeras på sikt.
Det var som fan! Är det bättre att köra utan block alls än att använda spiralblock?
Citera
2014-06-19, 12:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelpojken
Det var som fan! Är det bättre att köra utan block alls än att använda spiralblock?

Svårt att säga. Båda är dåliga.
Citera
2014-06-19, 12:21
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelpojken

Om man ska förenkla det väldigt så är alternativen, förstöra främre delen av skon (inga block) eller hälen (spiral block).
Citera
2014-06-19, 18:01
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Kan inte se hur dessa inte skulle gå hem hos någon
.

Läckra. Var hittar man dem?
Citera
2014-06-20, 00:17
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermann
Jag är riktigt sugen på att köpa mitt första par kvalitetsskor. Vad för typ av sko rekommenderar forumet som första köp? Hur bra mår en lädersula i svenskt klimat? Jag lever på CSN, så skorna måste vara förhållandevis billiga. Någon som sitter på ett bra tips? Tack på förhand!
Jag rekommenderar dig definitivt att satsa på ett par gummisulade basskor. De tål vårt klimat väsentligt bättre.

Beroende på ekonomi skulle min rekommendation se ut så här:

Om du ofta vill gå på fester med klädkod kavaj inhandlar du först och främst ett par svarta lädersulade skor för detta ändamål. Dessa skor har du primärt inomhus. Därefter satsar du på ett par medium till mörkbruna med gummisula av något mindre formell karaktär. Efter det köper du ett par kängor med gummisula.

Då har du en väldigt stabil bas, och det är få tillfällen du inte kommer ha något lämpligt val. Det jag skulle rekommendera efter det är ett par gummisulade skor som ligger någonstans emellan känga och lågsko, som ett par chuccaboots.

När du har ovanstående kan du börja satsa på lite finare sommarskor i ljusare färger. Det kan du även göra tidigare om du är helt ok med att inte ha den här typen av skor när det regnar och under senhöst till tidig vår.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-06-20 kl. 00:31.
Citera
2014-06-20, 00:18
Medlem
kinesarsles avatar
Är det någon här som känner till någon svensk kvalitetsko? Det hade varit väldigt kul att ha ett sådant par.
Citera
2014-06-20, 08:56
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Läckra. Var hittar man dem?
De är från Saint Crispin's.
Citera
2014-06-20, 10:59
Medlem
Ser att eljest välklädda personer understundom använder svarta "walkingskor" till kavaj eller blazer. Är detta numera allmänt accepterat, om man väljer helsvarta walkingskor av läder, som går att putsa? Väldigt klokt och skönt i så fall. Klassiska, randsydda herrskor är visserligen väldigt snygga, men tyvärr nästan aldrig bekväma för min del. Tåpartiet är nästan alltid för trångt och uppbyggnaden under hålfoten för dålig.
Walkingskor och liknande är nästan alltid urmärkta att promenera i. Förhoppningsvis är utvecklingen på väg mot att enfärgade walkingskor i svart eller mörkbrunt - hyggligt putsade - blir helt OK till kavajkostym och sk "sommarkavaj"? En sko ska framförallt vara bekväm och herrmodet har oavlåtligt utvecklats mot större bekvämlighet.
Citera
2014-06-20, 11:13
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Ser att eljest välklädda personer understundom använder svarta "walkingskor" till kavaj eller blazer. Är detta numera allmänt accepterat, om man väljer helsvarta walkingskor av läder, som går att putsa? Väldigt klokt och skönt i så fall. Klassiska, randsydda herrskor är visserligen väldigt snygga, men tyvärr nästan aldrig bekväma för min del. Tåpartiet är nästan alltid för trångt och uppbyggnaden under hålfoten för dålig.
Walkingskor och liknande är nästan alltid urmärkta att promenera i. Förhoppningsvis är utvecklingen på väg mot att enfärgade walkingskor i svart eller mörkbrunt - hyggligt putsade - blir helt OK till kavajkostym och sk "sommarkavaj"? En sko ska framförallt vara bekväm och herrmodet har oavlåtligt utvecklats mot större bekvämlighet.

Eh, om du med "walkingskor" menar tex så absolut inte. Knappast accepterat i KS men förmodligen hos pöbeln.

Ang det markerade får jag fråga hur många kvalitetsskor du testat?
Citera
2014-06-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Eh, om du med "walkingskor" menar tex så absolut inte. Knappast accepterat i KS men förmodligen hos pöbeln.

Ang det markerade får jag fråga hur många kvalitetsskor du testat?

Ja, precis sådana som Du hänvisar till. Går att putsa riktigt blanka för sk finare tillfällen.
Jag har varit till några av kungliga huvudkommunens bättre skoaffärer och testat något tjog par skor i tvåtusenkronorsklassen. Tyvärr lika tjusiga som obekväma. Utvecklingen går oavlåtligt framåt och moderna, massproducerade walkingskor är betydligt bekvämare än de bästa, randsydda skodon.
Misstänker att walkingskor tillverkas för att vara bekväma medan de dyra, randsydda skorna i första hand ska vara "korrekta" och snygga.
Valet blir lätt för min del. För 20 år sedan var jag mer konventionsbunden än idag. Genom att vi blir allt fler, som bär wakingskor till kavaj, förändras etiketten sakta men säkert. Fisförnämt folk får säga vad de vill.
Senast redigerad av menelik 2014-06-20 kl. 11:41.
Citera
2014-06-20, 11:41
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Valet blir lätt för min del. För 20 år sedan var jag mer konventionsbunden än idag. Genom att vi blir allt fler, som bär wakingskor till kavaj, förändras etiketten sakta men säkert.
Skitsnyggt. Verkligen.
Citera
2014-06-20, 11:44
Bannlyst
Är det någon som vet vad för skor Steffo i nyhetsmorgon hade på sig idag?

vart går dom att köpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in