Citat:
Ursprungligen postat av
PreppMode
Hej!
Nu är jag långt ifrån skoexpert vilket är varför jag vänder mig till er som är. Har länge velat ha ett par schyssta brogues. Den modell jag fastnat för mest är denna från Carmina:
http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-classic-wingtip
Då studentens budget är rätt tight så har jag hittat modellen Buckingham från Loake som befinner sig i en lägre prisklass:
http://www.loake.co.uk/loake-1880/brogue/buckingham.html
Har ni erfarenhet av Loakes Buckingham? Tar gärna emot råd och tips. Finns det någon annan sko ni gillar i ungefär samma prisklass?
Mvh,
Preppmode
Undrar även om det enbart är själva sulan som skiljer modellerna Buckingham och Heston.
Loake 1880 brukar sägas vara ett bra steg in i skovärlden, hyfsade skor till hyfsade priser. Naturligtvis blir dyrare skor även bättre men dubbla priset innebär mycket sällan dubbla kvaliteten. Har du kollat på Meermin? Deras classic-serie lär också vara prisvärda (något billigare än Loake). De har dock ingen wingtip i brunt i sortimentet just nu, bara semibrogue och cap-toe.
www.meermin.es
Herring Richmond tillverkas med största sannolikhet av Loake (de använder iaf Loakes 026-läst) till motsvarande 1880-nivå. Skillnaden mellan dessa, Buckingham och Heston är att de är gjorda på tre olika läster: 026, Capital resp. Mayfair. 026 är rundast, Capital ganska lik 026 men något smalare och Mayfair mest assymetrisk men samtidigt bredare och längre än Capital. Se t.ex. här:
Pediwear.
Själv har jag just beställt ett par
Loake Strand i mahognybrunt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrSvett
[...]
Var kan man sedan få tag på billiga skoblock som även är resevänliga? Gärna i Stockholm.
Annars får jag köpa de vanliga stora skoblocken jag använder och försöka komma på någon smidig anledning till varför hon måste ha dem i sin farstu.
Du har naturligtvis med dig ett andra par skor i övernattningsväskan så att du inte behöver använda samma skor två dagar i rad. I detta utbytespar har du ett par skoblock så är två flugor på smällen.