2014-06-17, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Loake Buckingham är bra, min bror har ett par och han är väldigt nöjd. Jag har själv funderat på Herring Richmond men har aldrig slagit till . http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=450

Hade jag varit dig, och känt att jag haft råd skulle jag ändå köra på Carmina.

Tack för svar!

Om man skulle jämföra Loake Buckingham, Herring Richmond och de från Carmina (länkar till samtliga finns i inlägg ovan), är det stor skillnad på dem?

Skulle om jag väntar ett litet tag eventuellt kunna köpa de från Carmina, är de "så mycket" bättre kvalitetsmässigt eller är det varumärkesfixering involverat?
Citera
2014-06-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Hej!

Nu är jag långt ifrån skoexpert vilket är varför jag vänder mig till er som är. Har länge velat ha ett par schyssta brogues. Den modell jag fastnat för mest är denna från Carmina:

http://www.skoaktiebolaget.se/collections/carmina/products/carmina-classic-wingtip

Då studentens budget är rätt tight så har jag hittat modellen Buckingham från Loake som befinner sig i en lägre prisklass:

http://www.loake.co.uk/loake-1880/brogue/buckingham.html

Har ni erfarenhet av Loakes Buckingham? Tar gärna emot råd och tips. Finns det någon annan sko ni gillar i ungefär samma prisklass?

Mvh,
Preppmode

Undrar även om det enbart är själva sulan som skiljer modellerna Buckingham och Heston.
Loake 1880 brukar sägas vara ett bra steg in i skovärlden, hyfsade skor till hyfsade priser. Naturligtvis blir dyrare skor även bättre men dubbla priset innebär mycket sällan dubbla kvaliteten. Har du kollat på Meermin? Deras classic-serie lär också vara prisvärda (något billigare än Loake). De har dock ingen wingtip i brunt i sortimentet just nu, bara semibrogue och cap-toe. www.meermin.es

Herring Richmond tillverkas med största sannolikhet av Loake (de använder iaf Loakes 026-läst) till motsvarande 1880-nivå. Skillnaden mellan dessa, Buckingham och Heston är att de är gjorda på tre olika läster: 026, Capital resp. Mayfair. 026 är rundast, Capital ganska lik 026 men något smalare och Mayfair mest assymetrisk men samtidigt bredare och längre än Capital. Se t.ex. här: Pediwear.

Själv har jag just beställt ett par Loake Strand i mahognybrunt.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvett
[...]

Var kan man sedan få tag på billiga skoblock som även är resevänliga? Gärna i Stockholm.
Annars får jag köpa de vanliga stora skoblocken jag använder och försöka komma på någon smidig anledning till varför hon måste ha dem i sin farstu.
Du har naturligtvis med dig ett andra par skor i övernattningsväskan så att du inte behöver använda samma skor två dagar i rad. I detta utbytespar har du ett par skoblock så är två flugor på smällen.
Citera
2014-06-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Herring Richmond tillverkas med största sannolikhet av Loake (de använder iaf Loakes 026-läst) till motsvarande 1880-nivå. Skillnaden mellan dessa, Buckingham och Heston är att de är gjorda på tre olika läster: 026, Capital resp. Mayfair. 026 är rundast, Capital ganska lik 026 men något smalare och Mayfair mest assymetrisk men samtidigt bredare och längre än Capital. Se t.ex. här: Pediwear.

Hur kan de tillverkas i olika läster?
Blir det bara så att man får ett par i random läst (idiotförklara mig hur mycket ni vill)?
Citera
2014-06-17, 12:30
Medlem
Citat:
Hur kan de tillverkas i olika läster?
Blir det bara så att man får ett par i random läst (idiotförklara mig hur mycket ni vill)?
Nejdå, lugn och fin nu.
  • Herring Richmond görs på Loakes 026-läst
  • Loake Buckingham på Capital-lästen (något smalare än 026)
  • Loake Heston görs på Mayfair-lästen
Hos vissa finare tillverkare kan en och samma modell tillverkas på olika läster (men ett par görs endast på en läst), t.ex. hos Edward Green, men då snackar vi nästan en hel månads studiemedel för ett par skor.
Citera
2014-06-17, 12:35
Medlem
Citat:
Nejdå, lugn och fin nu.
  • Herring Richmond görs på Loakes 026-läst
  • Loake Buckingham på Capital-lästen (något smalare än 026)
  • Loake Heston görs på Mayfair-lästen
Hos vissa finare tillverkare kan en och samma modell tillverkas på olika läster (men ett par görs endast på en läst), t.ex. hos Edward Green, men då snackar vi nästan en hel månads studiemedel för ett par skor.

Då förstår jag! Vad tycker du om skillnaden mellan Loake/Herring och Carmina? Skoaktiebolaget får nämligen in wingtippen från Carmina om 4-6 veckor. Är det värt att lägga ca 1 000kr extra samt väntetid för Carminaskorna?
Citera
2014-06-17, 12:54
Medlem
Citat:
Då förstår jag! Vad tycker du om skillnaden mellan Loake/Herring och Carmina? Skoaktiebolaget får nämligen in wingtippen från Carmina om 4-6 veckor. Är det värt att lägga ca 1 000kr extra samt väntetid för Carminaskorna?
Har du provat någon av skorna/lästerna? Loake finns lite här och var i hufvudstaden så om du inte redan gjort det tycker jag du skall börja med att prova dem. Kanske SkoAB har någon annan sko på samma läst i din storlek som du kan prova?

Carmina har nästan garanterat bättre finish men sitter de dåligt på just dina fötter kommer du ju inte kunna använda dem ändå.
Citera
2014-06-17, 19:50
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Inför framtida expansioner av skogarderoben kan du ju köpa på dig ett antal skoblock från exempelvis Skolyx. Dessa spirder du sedan ut på strategiska platser i väntan på att de får en fast plats hemmavid. Själv skall jag lämna ett par hos mina föräldrar nästa gången jag är där.

Sedan bör du undvika de hälförstörende spiralskoblocken, för sådan idioti imponerar man inte på flickvänner med.

Men hur påträngande är det inte att smälla ner ett par stora dyra cederträblock i nåns hall? Sedan känns spriralblocken ganska praktiska för att använda när man ska ut och resa, de är lätta och får plats i väskan. Så frågan är egentligen: Hur pass "farliga" är billiga spiralskoblock?"

Är ytterst tveksam till att någon form av skoblock fungerar särskilt bra när det kommer till att imponera på damerna...

Citat:
Du har naturligtvis med dig ett andra par skor i övernattningsväskan så att du inte behöver använda samma skor två dagar i rad. I detta utbytespar har du ett par skoblock så är två flugor på smällen.

Jo, det är väl ett ganska bra förslag. Men själva tanken bakom det hela är lite att helt och hållet slippa ta med sig något.
Citera
2014-06-17, 20:03
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Men hur påträngande är det inte att smälla ner ett par stora dyra cederträblock i nåns hall? Sedan känns spriralblocken ganska praktiska för att använda när man ska ut och resa, de är lätta och får plats i väskan. Så frågan är egentligen: Hur pass "farliga" är billiga spiralskoblock?"

Är ytterst tveksam till att någon form av skoblock fungerar särskilt bra när det kommer till att imponera på damerna...

Jo, det är väl ett ganska bra förslag. Men själva tanken bakom det hela är lite att helt och hållet slippa ta med sig något.
Nu vet inte jag vad du och din flickvän har för relation, men det låter konstigt att hon skulle sparka bakut för att du vill ta hand om dina skor. Givet att hon inte har en extremt liten hall, förstås.

Du kan ju alltid köpa dessa.
Citera
2014-06-17, 20:05
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:

Kan inte se hur dessa inte skulle gå hem hos någon
.
Citera
2014-06-17, 20:18
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
.

Vackert.
Citera
2014-06-17, 20:20
Medlem
HerrSvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Du kan ju alltid köpa dessa.

De där verkar rätt praktiska, lägger de på minnet.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
.

De där var rätt snygga.
Citera
2014-06-17, 22:47
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Spiralblocken är fel på många sätt, de trycker ut skorna på felmärkt, lyfter lädret uppåt istället för att pressa ut det horisontellt, och så då att hälkappan belastas kraftigt. Båda aspekterna gör att skorna deformeras på sikt.

Sedan kan jag ärligt talat inte förstå hur det kan vara ett problem att ha ett par skoblock liggande hemma hos någon? Du behöver ju inte ha dem på hallmattan, det ska nog gå att hitta en ledig plats i någon garderob eller låda där de inte är i vägen när du inte är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in