Citat:
Ursprungligen postat av
girouf
Nej det tycker jag väl egentligen inte, bra ersättare till bensin.
Tanken med produkten var aldrig att folk skulle använda den till att strippa rent en hel sko.
Där tycker jag att det finns bättre alternativ.
Slutresultatet bli ju det samma om du använder Leather Cleaner eller Omninettoyant.
Jag med kollegorna i Helsingborg gör dock arbetet snabbare med Omninettoyanten.
Bensin tycker jag man ska undvika så långt det går.
Om Omninettoyantens funktion tycker vi uppenbarligen annorlunda, så kan det vara. Men om man nu ska prata om vad produkterna är tänkta att användas till, så är Omnin enligt Avel en mild tvätt för mocka, nubuck och textilprodukter (slätpressat läder nämns inte). Leather cleanern är en tvätt som också löser upp skokräm och silikonprodukter.
Jag förstår inte riktigt, om den nu tar bort kräm på en mindre yta, varför skulle den då inte göra det över hela skon? Och om man nu återigen går på hur Avel beskriver produkterna, så nämns ingenstans att cleanern skulle vara för specifikt mindre områden. Tvärtom, man pratar om att gå över hela produkterna med den för "in-depth cleaning of the pores of smooth leather".
Om bensinen är vi överens om att det är bra om man kan undvika det, även om inte skorna dör direkt av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
rogerQ
Kollade upp det där nu och de uppgifterna jag fick är att det mycket riktigt är mer eller mindre precis samma produkt. Precis som OmniNettoyant i MdO-serien och OmniDaim i standard Saphir. Kan skilja lite i innehåll, men som jag förstått det ska cleanern och renomat vara i princip identisk iaf. Fransmännen är smarta, sälja samma grej med andra dekaler och Medaille d'Or-märket och så kan man lägga på lite pris. Renomat är en sån produkt jag också tänkt prova, men fick höra att den var väldigt likvärdig Lexol Leather cleaner som jag har rätt mkt av hemma, så inte blivit av.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strandraggar
Om jag ska strippa skon men undvika bensin vad ska jag använda då? Trodde bensin var det som gällde för att få bort gammal puts och kräm.
Precis det som diskuterats de senaste sidorna här i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
McRoadkill
Tack för info...
Det gäller dessa skor och jag finner ingen uppgift om stl på läst om jag inte är helt blind
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=8853
Som både Frippens och Nimpertequi försökt förklara så kallas alltså det du talar om för vidd. Läst är formen som skon görs på.