2014-11-13, 18:19
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Attans då... Då är det fortfarande oklart med skons stl på läst.

Det var ju inte bra...

Stort tack iaf för informationen... Försökt att googla fram något vettigt men kammat noll soo far.

MVH
Lästen är ju en form, sedan finns det olika storlekar på lästen beroende på hur du skalar formen. När du klickat dig in på rätt sko finns en rullmeny uppe till höger om produktbilden där du väljer storlek.
Senast redigerad av Nimportequi 2014-11-13 kl. 18:24.
Citera
2014-11-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Det står på varje sko som Herring säljer vilken Fit / Width de har. Vissa kan du t.ex. även välja om du vill ha medium eller bredare.

Tack för info...

Det gäller dessa skor och jag finner ingen uppgift om stl på läst om jag inte är helt blind

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=8853
Citera
2014-11-13, 18:25
Medlem
Citat:
Tack för info...

Det gäller dessa skor och jag finner ingen uppgift om stl på läst om jag inte är helt blind

Tror jag precis såg lästen size under "size and fit" F medium fit sizes
Citera
2014-11-13, 19:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Nej det tycker jag väl egentligen inte, bra ersättare till bensin.
Tanken med produkten var aldrig att folk skulle använda den till att strippa rent en hel sko.
Där tycker jag att det finns bättre alternativ.

Slutresultatet bli ju det samma om du använder Leather Cleaner eller Omninettoyant.
Jag med kollegorna i Helsingborg gör dock arbetet snabbare med Omninettoyanten.

Bensin tycker jag man ska undvika så långt det går.

Om Omninettoyantens funktion tycker vi uppenbarligen annorlunda, så kan det vara. Men om man nu ska prata om vad produkterna är tänkta att användas till, så är Omnin enligt Avel en mild tvätt för mocka, nubuck och textilprodukter (slätpressat läder nämns inte). Leather cleanern är en tvätt som också löser upp skokräm och silikonprodukter.

Jag förstår inte riktigt, om den nu tar bort kräm på en mindre yta, varför skulle den då inte göra det över hela skon? Och om man nu återigen går på hur Avel beskriver produkterna, så nämns ingenstans att cleanern skulle vara för specifikt mindre områden. Tvärtom, man pratar om att gå över hela produkterna med den för "in-depth cleaning of the pores of smooth leather".

Om bensinen är vi överens om att det är bra om man kan undvika det, även om inte skorna dör direkt av det.

Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det är väl samma sak som finns i den här buteljen?

http://www.afinepairofshoes.co.uk/collections/polish-creams-cleaners-price-asc/products/saphir-renomat

Kollade upp det där nu och de uppgifterna jag fick är att det mycket riktigt är mer eller mindre precis samma produkt. Precis som OmniNettoyant i MdO-serien och OmniDaim i standard Saphir. Kan skilja lite i innehåll, men som jag förstått det ska cleanern och renomat vara i princip identisk iaf. Fransmännen är smarta, sälja samma grej med andra dekaler och Medaille d'Or-märket och så kan man lägga på lite pris. Renomat är en sån produkt jag också tänkt prova, men fick höra att den var väldigt likvärdig Lexol Leather cleaner som jag har rätt mkt av hemma, så inte blivit av.

Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Om jag ska strippa skon men undvika bensin vad ska jag använda då? Trodde bensin var det som gällde för att få bort gammal puts och kräm.

Precis det som diskuterats de senaste sidorna här i tråden.

Citat:
Tack för info...

Som både Frippens och Nimpertequi försökt förklara så kallas alltså det du talar om för vidd. Läst är formen som skon görs på.
Senast redigerad av AlisterG 2014-11-13 kl. 20:07.
Citera
2014-11-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Precis det som diskuterats de senaste sidorna här i tråden.

Tack för ickesvaret.

Girouf skriver att det finns bättre alternativ än mdo leather cleaner när det gäller strippning. Han skriver att slutresultatet av att använda omninettoyant och mdo leather cleaner är att jämställa. Han har i tidigare inlägg hållit omninettoyant över mdo leather cleaner när det gäller strippning. Samtidigt har ha avrått från att använda bensin. Vilka är då alternativen han skriver om?

Jag kanske har missat något uppenbart men då får ni mer än gärna peka ut det.
Citera
2014-11-13, 21:39
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Tack för ickesvaret.

Girouf skriver att det finns bättre alternativ än mdo leather cleaner när det gäller strippning. Han skriver att slutresultatet av att använda omninettoyant och mdo leather cleaner är att jämställa. Han har i tidigare inlägg hållit omninettoyant över mdo leather cleaner när det gäller strippning. Samtidigt har ha avrått från att använda bensin. Vilka är då alternativen han skriver om?

Jag kanske har missat något uppenbart men då får ni mer än gärna peka ut det.

En sammanfattning:
- Girouf tycker att Omninettoyant är bra för strippning, när han går över skon flera gånger med den.
- Jag tycker att Lexol Leather Cleaner fungerar bra för strippning, och har fått höra av två skomakare att Saphir MdO Leather Cleaner ska vara utmärkt för det också.
- Kebabsvarv tycker också att Saphirs Leather Cleaner fungerar bra för strippning.
Citera
2014-11-13, 22:54
Medlem
Och här är Saphirs egenframtagna produkt speciellt för Strippning!!!

http://www.afinepairofshoes.co.uk/collections/polish-creams-cleaners-price-asc/products/saphir-decapant-leather-stripper-500ml

Finns både i 100ml för småstrippare och 500 ml för Storstrippare!

Själv skulle jag aldrig ge mig på att strippa några av mina skor. Jag älskar dem precis som de är och älskar patinan som uppstår efter åratal av användning och regelrätt skovård.

Och de där färgglada alstren från Dandy Shoecare tycker jag mest liknar något en cirkusclown skulle valsa runt med i manegen. En riktig bozo med andra ord.

(Men jag skulle gärna vilja ha ett par Berluti-skor med sån där ytbehandling så det ser ut som skorna är gjorda i lackad mahogny.)
Citera
2014-11-13, 23:19
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Och här är Saphirs egenframtagna produkt speciellt för Strippning!!!

http://www.afinepairofshoes.co.uk/collections/polish-creams-cleaners-price-asc/products/saphir-decapant-leather-stripper-500ml

Finns både i 100ml för småstrippare och 500 ml för Storstrippare!

Själv skulle jag aldrig ge mig på att strippa några av mina skor. Jag älskar dem precis som de är och älskar patinan som uppstår efter åratal av användning och regelrätt skovård.

Och de där färgglada alstren från Dandy Shoecare tycker jag mest liknar något en cirkusclown skulle valsa runt med i manegen. En riktig bozo med andra ord.

(Men jag skulle gärna vilja ha ett par Berluti-skor med sån där ytbehandling så det ser ut som skorna är gjorda i lackad mahogny.)

Ja Decapant har Niklas Nordin skrivit om på Shoegazing, också en produkt jag vill testa. Undrar hur stark den är.
Citera
2014-11-14, 06:54
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt, om den nu tar bort kräm på en mindre yta, varför skulle den då inte göra det över hela skon? Och om man nu återigen går på hur Avel beskriver produkterna, så nämns ingenstans att cleanern skulle vara för specifikt mindre områden. Tvärtom, man pratar om att gå över hela produkterna med den för "in-depth cleaning of the pores of smooth leather".

Var kanske otydlig med att det är en personlig preferens att inte använda Leather Cleaner över hela skon då jag tycker att man ofta bara geggar runt krämen om man inte ständigt byter yta att torka med.
Syftet med Leather Cleanern var att ersätta bensin som från början bara rekommenderades att använda lokalt och med måtta.
Citera
2014-11-14, 07:43
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Var kanske otydlig med att det är en personlig preferens att inte använda Leather Cleaner över hela skon då jag tycker att man ofta bara geggar runt krämen om man inte ständigt byter yta att torka med.
Syftet med Leather Cleanern var att ersätta bensin som från början bara rekommenderades att använda lokalt och med måtta.

Okej, förstår. Att kemiskt ren bensin rekommenderats att användas lokalt beror väl helt och hållet på vem man frågar. Iom att produkten inte från början är för skovård så finns ingen grundläggande tanke för användningsområde. I Sverige är det ju Marcus Davidson som de senaste åren varit bensinens främste vurmare, och som är anledningen till att många använder den. Han har knappast förespråkat bensin till bara mindre områden, snarare bensin till allt överallt (åtminstone tidigare, och lite generaliserat kanske...)
Senast redigerad av AlisterG 2014-11-14 kl. 07:57.
Citera
2014-11-14, 09:38
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Här gjorde ju skomakare Davidsons tips om att använda pappershanddukar skillnad för mig!
Citera
2014-11-14, 15:25
Medlem
Citat:
Okej, förstår. Att kemiskt ren bensin rekommenderats att användas lokalt beror väl helt och hållet på vem man frågar. Iom att produkten inte från början är för skovård så finns ingen grundläggande tanke för användningsområde. I Sverige är det ju Marcus Davidson som de senaste åren varit bensinens främste vurmare, och som är anledningen till att många använder den. Han har knappast förespråkat bensin till bara mindre områden, snarare bensin till allt överallt (åtminstone tidigare, och lite generaliserat kanske...)
Ärligt talat tror jag det är helt okej att använda bensin 1 gång per år för sina skor om det är vad som Marcus använder, hans kunskaper är nog ganska så höga... Han förespråkar ju även en mer generös användning av saphir grease än vad du gör i din skovårdsguide.

Men kanske inte så konstigt om man inte vill dra på bensin på sina bespoke skor ifrån GG.

Får testa använda papper till leather cleanern för fick inte upp något vidare skum med svamp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in