Citat:
Ursprungligen postat av
Publicus
Varför snöa in sig på C&J? C&J är i dagsläget inte alls särskilt prisvärda. Jag har gått över till Alfred Sargent Exclusive, mycket prisvärda med en kvalitét som motsvarar om inte överträffar C&J handgrade till ett mycket förmånligt pris (ca. 4400 kr). Lästade skoblock ingår. De är inte så långa som C&J 348 men mycket eleganta.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Sakta i backarna. AS Exclusive har, som jag förstått, ungefär som C&J BG i ovanlädret men med bättre sula. Mao motsvarar de inte C&J HG, än mindre överträffar de dem.
Att folk väljer C&J beror väl på att de är bra skor, har många modeller och läster samt finns att prove relativt enkelt i Sverige. Sen ska man inte heller underskatta passform och lästpreferens. Och beställer man från UK (vilket man ju får göra med AS ändå) blir det inte heller så dyrt som du verkar låta påskina.
Edit: för egen del har jag ett par C&J Weymouth (HG) som jag är sjukt nöjd med och som jag tycker håller en väldigt hög kvalitetsnivå rakt igenom. Särskilt till det pris man får betala i UK (ca 5k).
Som nybörjare på kvalitetsskor är det inte helt lätt att köpa skor på nätet, speciellt inte från utlandet, innan man lärt sig ungefär vad man kan bära. Jag skickade just tillbaka ett par jodhpurs till en engelsk handlare, det kostade mig 400 kr bara i frakt.
Eftersom utbudet av kvalitetsskor är högst begränsat där jag bor och jag hade chansen att åka till Köpenhamn för en dag så var min förhoppning att iaf få prova en eller två nya modeller och det fick jag ju. Att det blev just C&J var av rent praktiska skäl, de ligger i en rimlig prisklass (speciellt i England) och är hyfsat lättillgängliga. När jag får tid skall jag försöka ta mig till Göteborg och se om jag kan hitta något roligt där, tyvärr är det nog svårt att hitta något annat än Loake och just C&J.