2014-06-03, 22:28
  #5497
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
tjusigt! Fläcken/skadan verkar inte lika markant nu. Förresten, varför bytte du konto? Har någon skofascist lagt skottpengar på dina fårtarmskor?
Tack! Ja patinan är bättre nu
Citera
2014-06-03, 22:33
  #5498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Tack! Ja patinan är bättre nu

De bruna dojorna såg väldigt trevliga ut, vad är det för fabrikat och färg?
Citera
2014-06-03, 23:03
  #5499
Medlem
Herr gurkas avatar
Någon som känner till ett par durksydda penny-loafers för cirka tretusen? Har kollat lite på de Santoni som Johnny Dungeon hittade men de är lite dyra för mig. Var köpte du dina Johnny?

Mocka är en klar bonus förresten.
Citera
2014-06-03, 23:41
  #5500
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addekungen
De bruna dojorna såg väldigt trevliga ut, vad är det för fabrikat och färg?
Tack! Crockett&Jones Westfield, kört med Saphirs Havanakräm och mellanbrun polish.
Citera
2014-06-03, 23:42
  #5501
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Någon som känner till ett par durksydda penny-loafers för cirka tretusen? Har kollat lite på de Santoni som Johnny Dungeon hittade men de är lite dyra för mig. Var köpte du dina Johnny?

Mocka är en klar bonus förresten.
Varför vill du ha durksydda?
Som jag förstod det så försämrar det drastiskt livslängden då vatten letar sig lättare till ovanlädret.
Citera
2014-06-04, 00:46
  #5502
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Varför vill du ha durksydda?
Som jag förstod det så försämrar det drastiskt livslängden då vatten letar sig lättare till ovanlädret.
Så är det absolut. De är också i princip omöjliga att sula om. Dock ger det en oslagbar känsla som jag gärna betalar lite extra för. Speciellt på en nätt sommarsko.
Citera
2014-06-04, 21:57
  #5503
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Någon som känner till ett par durksydda penny-loafers för cirka tretusen? Har kollat lite på de Santoni som Johnny Dungeon hittade men de är lite dyra för mig. Var köpte du dina Johnny?

Mocka är en klar bonus förresten.

Vi pratar alltså om de här skorna.

Jag gjorde ganska omfattande efterforskningar innan jag köpte dem. De fanns på tre ställen: En säljare på Styleforum, en säljare på italienska e-bay (som fortfarande har några storlekar kvar i blått och grått) och på The Clutcher. Sistnämnda var billigast för både frakt och skor i samband med deras sommarrea (-50%, tror jag fick ge runt 175 euro). Förra året hade de flera olika snygga mockaloafers, i år är det tyvärr sämre ställt.

Så det blir de gamla vanliga tipsen om man vill komma billigt undan: E-bay (finns rätt mycket Santoni på italienska och tyska e-bay, men inte på brittiska), Styleforum och reor hos skohandlare om en månad eller två.

Edit: Yoox har väl en del Santoni också?
__________________
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2014-06-04 kl. 22:11.
Citera
2014-06-04, 22:05
  #5504
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Varför vill du ha durksydda?
Som jag förstod det så försämrar det drastiskt livslängden då vatten letar sig lättare till ovanlädret.

Man får ju en helt annan följsamhet. Det är som att gå i sockiplast. Jag lade gummisparsula på mina med en gång, så det ger ju visst skydd mot fukt från marken.


Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Så är det absolut. De är också i princip omöjliga att sula om. Dock ger det en oslagbar känsla som jag gärna betalar lite extra för. Speciellt på en nätt sommarsko.

Jasså? Att en durksydd sko inte tål lika många omsulningar har jag hört, men att det skulle vara omöjligt kom som en nyhet. Betydligt fler skomakare har ju möjlighet att durksy är randsy också, och priset brukar ligga på hälften (700-800 kr för omsulning).
Citera
2014-06-04, 22:31
  #5505
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Så är det absolut. De är också i princip omöjliga att sula om. Dock ger det en oslagbar känsla som jag gärna betalar lite extra för. Speciellt på en nätt sommarsko.

Som nämns ovan, går utmärkt att sula om durksydda skor, och minst lika många skomakare har en durksymaskin som en avlappssymaskin (som krävs vid omsulning av randsydda skor eller blake/rapid-sydda). Sedan kan man inte göra det lika många ggr, då det vid varje omsulning bildas nya hål i ovanlädret, så tillslut blir det söndernött av hålen. Ca två-tre omsulningar brukar man säga att durksydda klarar av.

Gällande durksydda penny loafers skulle jag rekommendera att du kollar in alla franska märken som ofta kör durksytt, och som ofta är mer prisvärda än italienarna. Ex vis Finsbury, Altan, Emling, Bowen mfl.
__________________
Senast redigerad av AlisterG 2014-06-04 kl. 22:33.
Citera
2014-06-04, 22:59
  #5506
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Någon som känner till ett par durksydda penny-loafers för cirka tretusen? Har kollat lite på de Santoni som Johnny Dungeon hittade men de är lite dyra för mig. Var köpte du dina Johnny?

Mocka är en klar bonus förresten.

herringshoes.co.uk har ett par schyssta blake-sydda pennyloafers i diverse olika färger för cirka tusenlappen. Kan vara värt att ta en titt?
Citera
2014-06-04, 23:37
  #5507
Medlem
Den här tråden är värdelös om det inte finns en sammanfattning där man kan lära sig om klassiska skor, klassiska märken, olika prisklasser och så vidare. Jag är ute efter skillnad på olika modeller, historia och annat nyttigt som vilka färger på skor man kan matcha med byxorna, vad man bör undvika. Jag har bland annat tänkt köpa ljusbruna skor och bära gråa kostymbyxor till dessa. Kommer det se knasigt ut?
Citera
2014-06-05, 00:32
  #5508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Den här tråden är värdelös om det inte finns en sammanfattning där man kan lära sig om klassiska skor, klassiska märken, olika prisklasser och så vidare. Jag är ute efter skillnad på olika modeller, historia och annat nyttigt som vilka färger på skor man kan matcha med byxorna, vad man bör undvika. Jag har bland annat tänkt köpa ljusbruna skor och bära gråa kostymbyxor till dessa. Kommer det se knasigt ut?

Visst skulle det vara bra med en liten sammanfattning i början av tråden. Det blir ju ofta repetitioner annars men du skulle kunna kolla in vår käraste AlisterGs blogg. Finns mycket nyttigt att hämta där. http://www.shoegazing.se/inlagg-for-nyborjare/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in