Citat:
Ursprungligen postat av Amorterarn
Får ta tag i det där fotograferandet eftersom det verkar finnas intresse... Vad gäller patinering så spinner jag vidare på grundpatinan med lite svart collonil längst fram på medaljongen. Sen blandar jag lite dark brown 1925 med svart å kladdar på på hälen. Mest för att bevara utseendet som det var när jag köpte dom, inget mer avancerat än så. Grymt detaljarbete förresten, antar att dom har nån gubbe som sitter å petar med en massa nyanser och krämer. Har kanske varit lite feg men det känns synd att riskera att sabba ett hantverk med mina klantiga tummar mitt i handen...
Just så är det faktiskt.
Som påpekats behöver du inte underhålla grundpatinan alltför noga utan du kan fokusera på att behålla den genom att använda dig av neutrala produkter, men det skadar ju inte att fylla på emellanåt (eller kanske uppnå en litet spräcklig effekt genom att blanda olika krämer i olika stadier etc). Skiter det sig är det bara att dra fram en lämplig rengörare och torka av det överflödiga och börja om från börja. Att patinera skor är inte direkt rocket science. Vilket påminner mig om att jag har lite bilder att posta från mitt patinerings-boot camp på mina Herring Shakespeare II.
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Du kan ju köra en brun kräm i samma nyans som skon på allt utom tån och hälen där du använder en svart polish. Pate de lux vårdar ju också. Behöver skon riktigt bra vård kan du ju köra en omgång Renovator över hela.
Detta är ett riktigt bra råd om inte annat, fast jag tycker nog att man kan köra den bruna krämen även över tå och häl. Det är ju inte så att en brun kräm kommer att ljusa upp den svarta putsen.