2013-03-27, 22:44
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amorterarn
Du har nog rätt i det. Det är lätt att man överdriver när man håller på. Speciellt när man läser en inte alltför okänd blogg och blir lite carried away. Ser riktigt skoj ut att köra från scratch sådär på ett par Grenson. (förövrigt en väldigt bra blogg som tyvärr inte uppdateras ofta nog)

Men om man inte vill ha en i min mening småvulgär italiensk patinering utan endast upprätthålla en ärkebrittisk fabrikspatina-hur är det med att endast köra neutral kräm+svart pate de luxe? Eller ska man bara köra neutral rakt igenom?

Jag skulle isf köra på en neutral kräm, tillsammans med polish i en färg som är antingen i samma eller i en ljusare färg än skons ursprungliga. Även om polishen har pigment i sig, innehåller den bra mycket mindre än krämen (om vi nu snackar Saphir MdO iaf). Du riskerar alltså inte att få någon "småvulgär italiensk patinering" på samma sätt och du har mer kontroll över processen, imho. Samtidigt tar det hela längre tid, men det är ju inget problem för dig om du ändå redan är nöjd med skons utseende.
Citera
2013-03-27, 22:50
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Du har nog rätt i det. Det är lätt att man överdriver när man håller på. Speciellt när man läser en inte alltför okänd blogg och blir lite carried away. Ser riktigt skoj ut att köra från scratch sådär på ett par Grenson. (förövrigt en väldigt bra blogg som tyvärr inte uppdateras ofta nog)

Men om man inte vill ha en i min mening småvulgär italiensk patinering utan endast upprätthålla en ärkebrittisk fabrikspatina-hur är det med att endast köra neutral kräm+svart pate de luxe? Eller ska man bara köra neutral rakt igenom?

Du kan ju köra en brun kräm i samma nyans som skon på allt utom tån och hälen där du använder en svart polish. Pate de lux vårdar ju också. Behöver skon riktigt bra vård kan du ju köra en omgång Renovator över hela.
Citera
2013-03-27, 22:54
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Får ta tag i det där fotograferandet eftersom det verkar finnas intresse... Vad gäller patinering så spinner jag vidare på grundpatinan med lite svart collonil längst fram på medaljongen. Sen blandar jag lite dark brown 1925 med svart å kladdar på på hälen. Mest för att bevara utseendet som det var när jag köpte dom, inget mer avancerat än så. Grymt detaljarbete förresten, antar att dom har nån gubbe som sitter å petar med en massa nyanser och krämer. Har kanske varit lite feg men det känns synd att riskera att sabba ett hantverk med mina klantiga tummar mitt i handen...
Just så är det faktiskt.

Som påpekats behöver du inte underhålla grundpatinan alltför noga utan du kan fokusera på att behålla den genom att använda dig av neutrala produkter, men det skadar ju inte att fylla på emellanåt (eller kanske uppnå en litet spräcklig effekt genom att blanda olika krämer i olika stadier etc). Skiter det sig är det bara att dra fram en lämplig rengörare och torka av det överflödiga och börja om från börja. Att patinera skor är inte direkt rocket science. Vilket påminner mig om att jag har lite bilder att posta från mitt patinerings-boot camp på mina Herring Shakespeare II.
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Du kan ju köra en brun kräm i samma nyans som skon på allt utom tån och hälen där du använder en svart polish. Pate de lux vårdar ju också. Behöver skon riktigt bra vård kan du ju köra en omgång Renovator över hela.
Detta är ett riktigt bra råd om inte annat, fast jag tycker nog att man kan köra den bruna krämen även över tå och häl. Det är ju inte så att en brun kräm kommer att ljusa upp den svarta putsen.
Senast redigerad av Fixiebike 2013-03-27 kl. 22:58.
Citera
2013-03-27, 23:01
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Just så är det faktiskt.

Som påpekats behöver du inte underhålla grundpatinan alltför noga utan du kan fokusera på att behålla den genom att använda dig av neutrala produkter, men det skadar ju inte att fylla på emellanåt (eller kanske uppnå en litet spräcklig effekt genom att blanda olika krämer i olika stadier etc). Skiter det sig är det bara att dra fram en lämplig rengörare och torka av det överflödiga och börja om från börja. Att patinera skor är inte direkt rocket science. Vilket påminner mig om att jag har lite bilder att posta från mitt patinerings-boot camp på mina Herring Shakespeare II.

Detta är ett riktigt bra råd om inte annat, fast jag tycker nog att man kan köra den bruna krämen även över tå och häl. Det är ju inte så att en brun kräm kommer att ljusa upp den svarta putsen.

Haha, skrev så först eftersom jag skulle gjort så men ändrade för jag trodde att jag inte skulle få medhåll och orkade inte "försvara" rådet
Citera
2013-03-27, 23:16
Medlem
Det där med patinerings-boot-camp lät ju ganska underhållande. Nu blev jag lite sugen på att köra ett race- men jag har inte riktigt några skor jag vill förgripa mig på sådär kraftigt. Känns som att ett par ljusa wholecuts lämpar sig bäst om man ska bli kreativ. Ett par herring chaucer 2 eller åt det hållet men det är ju ändå en bra slant att lägga på en "ploj". Eller så kanske man ska haka på tassel-tåget å jobba upp en vulgo-tassel-patina lagom till sommaren... Antar att hoodoq är positivt inställd till sådant
Citera
2013-03-27, 23:28
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Det där med patinerings-boot-camp lät ju ganska underhållande. Nu blev jag lite sugen på att köra ett race- men jag har inte riktigt några skor jag vill förgripa mig på sådär kraftigt. Känns som att ett par ljusa wholecuts lämpar sig bäst om man ska bli kreativ. Ett par herring chaucer 2 eller åt det hållet men det är ju ändå en bra slant att lägga på en "ploj". Eller så kanske man ska haka på tassel-tåget å jobba upp en vulgo-tassel-patina lagom till sommaren... Antar att hoodoq är positivt inställd till sådant
Som jag ser det är learn by doing det absolut mest effektiva sättet att lära sig att både vårda och patinera sina skor. Om man råkar ha ett par inte alltför ömtåliga (läs: dyra) skor som lämpar sig för ändamålet tycker jag gott att man kan ge sig i kast med antiquing, melering, tåmörkning etc (bra svenska), det är ju bara att torka av om det skiter sig.
Citera
2013-03-27, 23:44
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Jag tycker att det finns för lite vulgo-skor i den här tråden. Bring it on.

Jag börjar bli sugen på att patinera sönder mina chelsea boots men jag har på tok för mycket ADHD för att gör något sådant i en sittning. Åtminstone nykter. Dessutom har jag aldrig gett mig på något liknande innan, även om jag på sistone experimenterat något med mina lite mörkare skor.
Citera
2013-03-27, 23:44
Medlem
NWOBHMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Trevligt, både Pimlico och Buckingham är gjorda på Capital-lästen. Så du ska kunna ta samma storlek på dina Pimlico som på dina nya Buckingham...
Buckingham i brunt är beställda. Gick på c:a 170 pund
Citera
2013-03-28, 06:31
Medlem
Är det bekräftat att det är Ilcea Radica som är Vass-nyheten än? Läst ryktet något för ofta så jag antar att devisen "ingen rök utan eld" är sann. Jag hade ju hoppats på att vara ganska ensam om att gå runt med skor i det lädret men tji fick jag
Citera
2013-03-28, 06:57
Medlem
Om man har ett par nya svarta Oxford, den första tiden måste det väl räcka med att putsa med neutral skokräm? Ursäkta min okunskap men jag ser inte riktigt poängen då med svart skokräm för det svarta lädret behåller oftast sin lyster och färg bara det blir insmort i nån kräm eller fett.
Citera
2013-03-28, 08:10
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Tassels = mycket positivt inställd.
Vulgo-tassel-patina = inte fullt lika positivt inställd...

Men försök sälja in konceptet till Herr gurka - han verkar ju vara lite mer vänligt inställd till det hela. Det är ju lite Rubinacci över en sådan grej, trots allt.
Citera
2013-03-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM
Buckingham i brunt är beställda. Gick på c:a 170 pund
Får jag fråga vart du köpte dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto