2013-03-24, 15:40
Medlem
FonziEEs avatar
Va ute o slira med mina DMS igår, dessvärre var det ett dåligt val då skon verkar ha fått på sig en del sprit. Hur ska jag tvätta rent det? Har tagit fingervarmt vatten, men allt går inte bort.

Skulle även behöva beställa lite skovårdsutrustning vill minnas att det fanns en holländsk site. Någon vänlig själ som kan länka?
Citera
2013-03-24, 16:27
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FonziEE
Va ute o slira med mina DMS igår, dessvärre var det ett dåligt val då skon verkar ha fått på sig en del sprit. Hur ska jag tvätta rent det? Har tagit fingervarmt vatten, men allt går inte bort.

Skulle även behöva beställa lite skovårdsutrustning vill minnas att det fanns en holländsk site. Någon vänlig själ som kan länka?
quality-shop.nl

Köp en lädertvål eller Saphir Omninettoyant, funkar på både läder och mocka.
Citera
2013-03-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
quality-shop.nl

Annars finns herrstil.se och skolyx.se också som har Saphirs produkter.
Citera
2013-03-24, 18:34
Medlem
FonziEEs avatar
Citat:
quality-shop.nl

Ska testa med lite tvål, har galltvål bör väl funka lika väl som lädertvål?
Har aldrig använt Saphir tidigare. Vilka produkter bör skolådan innehålla?
Vilken färg på saphirs produkt hade ni rekommenderat att köpa till mina loake cannon och Bexley whitehall.

http://www.bexley.com/Bexley/CMS/Images/Produits/whitehall/hdwhitehall_chocolat_Profil.jpg
http://www.loake.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/522x380/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/cannon.jpg
Citera
2013-03-24, 20:20
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ummagumma
På mina äldsta skor börjar bindsulan framtill vid tårna att exponeras. Misstänker då att det är hög tid att sätta dit ett par tåjärn eftersom jag inte vill sätta dit en slitsula av gummi. Jag har andra skor jag planerar att göra det på när lädersulorna har gjort sitt.

Vart får man ett par bra infällda tåjärn i Stockholm? Är det något ni sätter dit på de flesta av era skor?

Sedan så undrar jag vem av er alla här inne man hade turen att träffa på kort idag? Antingen var du här ifrån eller styleforum! Hoppas far din blir nöjd och att munkarna från Meermin passar!

Du kan annars be skomakaren att bara byta ut tån på slitsulan. Betydligt billigare och eftersom de flesta brukar lägga på en betydligt bättre sula än den som tidigare satt där, vilket gör att den kommer räcka avsevärt längre. Nackdelen med tåjärn är enligt mig att de dels kan vara lite obekväma efter en lång dag samt att halvdant ditsatta kan göra märken inomhus.
Citera
2013-03-24, 21:33
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Du kan annars be skomakaren att bara byta ut tån på slitsulan. Betydligt billigare och eftersom de flesta brukar lägga på en betydligt bättre sula än den som tidigare satt där, vilket gör att den kommer räcka avsevärt längre. Nackdelen med tåjärn är enligt mig att de dels kan vara lite obekväma efter en lång dag samt att halvdant ditsatta kan göra märken inomhus.
Har du märkt någon av dessa nackdelar med dina infällda tåjärn?
Citera
2013-03-24, 22:23
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Har du märkt någon av dessa nackdelar med dina infällda tåjärn?

Nej, och känner man över dem med fingrarna känns det inga vassa kanter, trots att jag har haft dem ett tag nu. Går man i dem längre sträckor under en dag kan man dock bli lite öm i tårna. Känslan är ungefär som att spela med skruvdobb på fotbollsskorna första gångerna (för de som har gjort det).

The Shoe Snob visade däremot hur det kan se ut när det är dåligt gjort från denna artikel, och då kan man ju tänka sig att det blir problem.
Citera
2013-03-24, 22:45
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Hoppas hoodog blir nöjd nu

...men jag skulle bli ännu mer nöjd om du kunde vara tokbussig och göra en liknande jämförelse mellan EG Dover och Carmina 803. Är det görligt, tro?
Citera
2013-03-24, 22:45
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FonziEE
Ska testa med lite tvål, har galltvål bör väl funka lika väl som lädertvål?
Har aldrig använt Saphir tidigare. Vilka produkter bör skolådan innehålla?
Vilken färg på saphirs produkt hade ni rekommenderat att köpa till mina loake cannon och Bexley whitehall.

http://www.bexley.com/Bexley/CMS/Images/Produits/whitehall/hdwhitehall_chocolat_Profil.jpg
http://www.loake.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/522x380/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/cannon.jpg
Galltvål går bra och lämnar efter sig en liten gnutta fett trots noggrann sköljning. Jag har testat på helt avfettat skinn. (Vanlig kroppstvål gör heller ingen skada.)

Saphir i nyanserna mahogny respektive mörkbrun på de skorna.
Citera
2013-03-24, 22:58
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
...men jag skulle bli ännu mer nöjd om du kunde vara tokbussig och göra en liknande jämförelse mellan EG Dover och Carmina 803. Är det görligt, tro?
Fixar det imorgon. Vill minnas att jag bara häromdagen författade en liten kortfattad jämförelse över lästerna, finish och detaljer men det skadar inte med en mer utförlig sådan. Med lite shoepr0n-bilder.
Citera
2013-03-24, 23:02
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Fixar det imorgon. Vill minnas att jag bara häromdagen författade en liten kortfattad jämförelse över lästerna, finish och detaljer men det skadar inte med en mer utförlig sådan. Med lite shoepr0n-bilder.

Grymt. Jo, du skrev en del om dina intryck några sidor bak i tråden. Självklart var det intressant, men en bild säger mer än tusen ord som bekant...

Tack på förhand!
Citera
2013-03-25, 10:44
Medlem
FonziEEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Galltvål går bra och lämnar efter sig en liten gnutta fett trots noggrann sköljning. Jag har testat på helt avfettat skinn. (Vanlig kroppstvål gör heller ingen skada.)

Saphir i nyanserna mahogny respektive mörkbrun på de skorna.

Tack! Ska testas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in