2013-03-27, 19:15
Medlem
Ah, ännu en förespråkare för spansk sko-fascism. En Franco-meermin/carmina-fascist
Du har ju givetvis rätt i att meermin förmodligen är bland det mest prisvärda man kan få i dagens läge om man får tro innehavarna av dessa. Problemet är att sälja in dom som det första paret kvalitetsskor för folk som inte vanligtvis lägger 2-3 lök på ett par skor. Man kan ju inte prova dom någonstans i Sverige (förutom på trunkshowen i maj). Därför är nog Loake 1880 en bättre rekommendation. Speciellt om killen har halvbreda fötter. Hur kul är det om han satsar 260€ på ett par linea maestro i new rey och sen får gå med compeed på fötterna i 10 år framöver och dessutom blir grinig och återgår till att handla limmat skräp på scorett? Dont get me wrong- jag uppskattar en "utskällning" i tråden för att nån föreslår ett köp av polished-binder-pjuck as much as the next guy men lite slack kan han väl ändå få? Han har ju iallafall hittat hit och orkat engagera sig...
Citera
2013-03-27, 19:36
Medlem
Har fått sjukt mycket bra och underbar respons på mitt inlägg, svarar på era funderingar senare.
Skall säga att jag investerad i två par Loake 1880. Återkommer med modell osv.
Citera
2013-03-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amorterarn
Ah, ännu en förespråkare för spansk sko-fascism. En Franco-meermin/carmina-fascist
Du har ju givetvis rätt i att meermin förmodligen är bland det mest prisvärda man kan få i dagens läge om man får tro innehavarna av dessa. Problemet är att sälja in dom som det första paret kvalitetsskor för folk som inte vanligtvis lägger 2-3 lök på ett par skor. Man kan ju inte prova dom någonstans i Sverige (förutom på trunkshowen i maj). Därför är nog Loake 1880 en bättre rekommendation. Speciellt om killen har halvbreda fötter. Hur kul är det om han satsar 260€ på ett par linea maestro i new rey och sen får gå med compeed på fötterna i 10 år framöver och dessutom blir grinig och återgår till att handla limmat skräp på scorett? Dont get me wrong- jag uppskattar en "utskällning" i tråden för att nån föreslår ett köp av polished-binder-pjuck as much as the next guy men lite slack kan han väl ändå få? Han har ju iallafall hittat hit och orkat engagera sig...

Attans, tänkte innan jag började skriva att jag skulle inkludera 4:e maj som ett bra datum att titta efter skor på.

Fotvidden hade jag tyvärr totalt glömt bort i mitt resonemang, självklart är New Rey antagligen direkt olämplig för oskarbladh.

Var för övrigt verkligen inte menat som någon utskällning. Min mening var snarast att verka för att nykomlingar till denna tråd (vilket jag själv nästan är i skrift. Dock efter att ha lurkat ett år eller så) ska läsa på om sina inköp för att bättre förstå sig på saker som läster, läderkvaliteter och produktionsmetoder innan de slänger sig på köpknappen. Att jag hängt upp mig på Meermin är nog för att jag börjar bli riktigt sugen på att få hem SF-MTO:n som nu börjar ta form.

Risken med att läsa på för mycket kanske ska nämnas också: Gemming. Efter att ha hört talas om det för många gånger känns det som Vass (och Kielman etc.) är de enda riktiga kvalitetsmarkörerna inom detta område. Diskussioner om överdrivet bruk av plast och canvas i C&J har ju inte direkt gjort en köpsugen heller.

Citat:
Ursprungligen postat av oskarbladh
Har fått sjukt mycket bra och underbar respons på mitt inlägg, svarar på era funderingar senare.
Skall säga att jag investerad i två par Loake 1880. Återkommer med modell osv.

Kul! Har du bara kunnat kolla passform så går jag med på att det kan ha varit ditt bästa val! Mina "första" skor var Loake Pimlico på Capital-lästen. Trots ganska noggrann research hade jag dock inte fattat att det inte direkt var samma passform på chukkas och lågskor så de var cirka en halv storlek för stora. Löstes snabbt med inläggssula och de är nu fortfarande några av de bekvämaste skor jag haft, trots min beskärda del av "bekvämlighets-tänket".
Citera
2013-03-27, 20:11
Medlem
Nu skall vi se!

Jag investerad alltså i två par Loake 1880 i lest F, fick loss dessa för 2250 för Strand och 2400 för Churchill.

*Ena modellen var "Strand" i dark brown.
http://www.loake.co.uk/strand.html

*Den andra modellen blev den klassiska "Churchill" i svart.
http://www.loake.co.uk/churchill.html#

Vad säger ni?
Citera
2013-03-27, 20:35
Medlem
Citat:
Nu skall vi se!

Jag investerad alltså i två par Loake 1880 i lest F, fick loss dessa för 2250 för Strand och 2400 för Churchill.

*Ena modellen var "Strand" i dark brown.

*Den andra modellen blev den klassiska "Churchill" i svart.

Vad säger ni?

Bra val. Jag har ett par som liknar Loake strand som jag är mycket nöjd med.
Ett par EG Asquith i dark oak ---> http://imgur.com/Fihsfsq Ursäkta bildkvaliten - tagen med min telefonkamera men det syns väl hyffsat...
Senast redigerad av Amorterarn 2013-03-27 kl. 20:39.
Citera
2013-03-27, 20:44
Medlem
Citat:

*Strand

*Churchill

Vad säger ni?

Strand ser definitivt bra ut, känns som att du kommer kunna använda den till mycket.

Vet inte vad det är som gör det men tycker Churchill ser en aning obalanserad ut, skulle kunna vara en något längre läst tillsammans med sex hålpar som gör det?

Tror du blir nöjd såvida de passar med tanke på dina tankar om att du behövde g-vidd innan. Efter allt två bra budgetval!
Citera
2013-03-27, 20:47
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Bra val. Jag har ett par som liknar Loake strand som jag är mycket nöjd med.
Ett par EG Asquith i dark oak ---> http://imgur.com/Fihsfsq Ursäkta bildkvaliten - tagen med min telefonkamera men det syns väl hyffsat...

Asquith i dark oak är en riktigt snygg sko. Du får ta lite bättre bilder och lägga upp, EG är ju inte så vanligt här.

PS. Länken fungerar inte för mig.
Citera
2013-03-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Asquith i dark oak är en riktigt snygg sko. Du får ta lite bättre bilder och lägga upp, EG är ju inte så vanligt här.

PS. Länken fungerar inte för mig.

Nej det jävlas för mig med länken men nu ska den väl funka?
Ska putsa till dom lite och fota dom i vårsolen med en riktig kamera när jag får tid...
Citera
2013-03-27, 21:50
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Tyvärr, får man väl säga.
Citat:
Nej det jävlas för mig med länken men nu ska den väl funka?
Ska putsa till dom lite och fota dom i vårsolen med en riktig kamera när jag får tid...
Asquith är en riktigt läcker sko. Jag var lite sugen på ett par i edwardian men valde att investera i några par Carmina istället. Jag ser gärna en liten fotosession, antar att du patinerar dem så smått också?
Citera
2013-03-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Tyvärr, får man väl säga.

Asquith är en riktigt läcker sko. Jag var lite sugen på ett par i edwardian men valde att investera i några par Carmina istället. Jag ser gärna en liten fotosession, antar att du patinerar dem så smått också?

Får ta tag i det där fotograferandet eftersom det verkar finnas intresse... Vad gäller patinering så spinner jag vidare på grundpatinan med lite svart collonil längst fram på medaljongen. Sen blandar jag lite dark brown 1925 med svart å kladdar på på hälen. Mest för att bevara utseendet som det var när jag köpte dom, inget mer avancerat än så. Grymt detaljarbete förresten, antar att dom har nån gubbe som sitter å petar med en massa nyanser och krämer. Har kanske varit lite feg men det känns synd att riskera att sabba ett hantverk med mina klantiga tummar mitt i handen...
Citera
2013-03-27, 22:17
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Får ta tag i det där fotograferandet eftersom det verkar finnas intresse... Vad gäller patinering så spinner jag vidare på grundpatinan med lite svart collonil längst fram på medaljongen. Sen blandar jag lite dark brown 1925 med svart å kladdar på på hälen. Mest för att bevara utseendet som det var när jag köpte dom, inget mer avancerat än så. Grymt detaljarbete förresten, antar att dom har nån gubbe som sitter å petar med en massa nyanser och krämer. Har kanske varit lite feg men det känns synd att riskera att sabba ett hantverk med mina klantiga tummar mitt i handen...

Om det redan finns en patinering från fabrik som du är nöjd med ska du nog passa dig för att "bättra på den" alltför mycket med färgad kräm. Det är just i dessa situationer som den neutrala krämen kommer till sin fulla rätt.
Citera
2013-03-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Om det redan finns en patinering från fabrik som du är nöjd med ska du nog passa dig för att "bättra på den" alltför mycket med färgad kräm. Det är just i dessa situationer som den neutrala krämen kommer till sin fulla rätt.

Du har nog rätt i det. Det är lätt att man överdriver när man håller på. Speciellt när man läser en inte alltför okänd blogg och blir lite carried away. Ser riktigt skoj ut att köra från scratch sådär på ett par Grenson. (förövrigt en väldigt bra blogg som tyvärr inte uppdateras ofta nog)

Men om man inte vill ha en i min mening småvulgär italiensk patinering utan endast upprätthålla en ärkebrittisk fabrikspatina-hur är det med att endast köra neutral kräm+svart pate de luxe? Eller ska man bara köra neutral rakt igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in