2013-08-22, 22:21
Medlem
Grytters avatar
Helt sjukt bra jobbat Alister...
Citera
2013-08-22, 22:25
Medlem
Vad heter det där svenska skomärket som säljs över internet/i göteborg som tidigare fanns i Stockholm, någon som vet? Tror Alister skrev om det i sin blogg för något år sedan men hittar det inte.
Citera
2013-08-22, 22:33
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Vad heter det där svenska skomärket som säljs över internet/i göteborg som tidigare fanns i Stockholm, någon som vet? Tror Alister skrev om det i sin blogg för något år sedan men hittar det inte.
Italigente
Citera
2013-08-22, 22:49
Medlem
Citat:

De finns fortf i Stockholm tror jag, om du nu har nytta av den informationen.. En butik, Kling & Söner, i Mood-gallerian hade Italigente när jag besökte butiken i våras.
Citera
2013-08-22, 22:54
Medlem
nej det är något som börjar på P eller R..
Citera
2013-08-22, 22:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:

Pari? http://pari.se/collections/accessories/shoes/shoes.html
Citera
2013-08-22, 23:11
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ett imponerande jobb, minsann Alister. Det märks verkligen att du vet vad du sysslar med. Kul också att se att du utvidgat skohorisonten en aning och nu gått in på lite mer, för dig, okända modeller (eller har jag fel?).

Skorna i sig var riktigt trevliga - särskilt sugen blev jag på den där vackra midjan. Än så länge har jag aldrig själv råkat på en sådan, och då har jag ändå skor från rätt renommerade tillverkare i garderoben. Den flytande medaljongen var också riktigt vackert utförd.

Grattis till ett riktigt klipp!

Edit: på tal om sulvård, vad tror ni om att köra fett på en gammal lädersula? Jag tänker på mina JL Williams som jag sitter just och gör en rejäl vård på, eftersom de använts väldigt lite och mest samlat damm någonstans. Lite fett på sulan (typ läderbalsam) borde väl göra den lite mer livskraftig och kanske minska riskerna för att den spricker eller slits onormalt snabbt?

Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggar
Vilken omvandling! Bra jobbat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Snyggt jobbat!

Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Helt sjukt bra jobbat Alister...

Tack så mycket igen!

Hoodog:Jo precis, som sagt är jag lite ute efter annat än snörskor (främst oxfords, som dominerar min garderob), då var dessa riktigt intressanta.

Jag tror inte du ska köra rent läderbalsam på sulan, det mjuknar den nog för mycket. Neutral skokräm bara, funkar utmärkt.
Senast redigerad av AlisterG 2013-08-23 kl. 00:04.
Citera
2013-08-22, 23:14
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Pari? http://pari.se/collections/accessories/shoes/shoes.html

Pari stämmer mycket riktigt. Deras webbshop finns här: http://pari.tictail.com/

Jag kan dock höja ett varningens finger för Pari, det har visat sig att allt inte är vad det verkar vara, så att säga. Det kommer mer info om detta på bloggen snart troligtvis.
Citera
2013-08-23, 09:09
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Kom över ett par Alfred Sargent Benson Handgrade förra veckan, till ett pris som var för bra att säga nej till. Ett par till synes slitna skor från en mindre tillverkare som AS går inte för mkt på Ebay, och att få skor som håller kvalitetsnivå i klass med exempelvis Edward Green för några hundralappar är alltid trevligt, även om de var lite sargade. Tog lite bilder på hur de såg ut vid inköp, en när de är strippade med bensin och tvättats med galltvål, och sedan hur de blev efter att de fått riktigt grundlig vård. Gillar modellen och vill gärna fylla på med lite annat än snörskor, ska använda de lite grann och se om jag trivs med dem, i så fall blir det nog en tur för dem till Northampton för en fabriksomsulning (kostar £90 pund hos AS, och då kan man också få infällda tåjärn på en gång).

Bilderna: http://imgur.com/a/LciWI

Även jag ställer mig i hyllningskören. Alltid bra med skarpa bilder dessutom, och där är du ju ett föredöme för oss andra.
Citera
2013-08-23, 16:14
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Även jag ställer mig i hyllningskören. Alltid bra med skarpa bilder dessutom, och där är du ju ett föredöme för oss andra.

Tack x2 Pörr!
Citera
2013-08-23, 17:03
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Kom över ett par Alfred Sargent Benson Handgrade förra veckan, till ett pris som var för bra att säga nej till. Ett par till synes slitna skor från en mindre tillverkare som AS går inte för mkt på Ebay, och att få skor som håller kvalitetsnivå i klass med exempelvis Edward Green för några hundralappar är alltid trevligt, även om de var lite sargade. Tog lite bilder på hur de såg ut vid inköp, en när de är strippade med bensin och tvättats med galltvål, och sedan hur de blev efter att de fått riktigt grundlig vård. Gillar modellen och vill gärna fylla på med lite annat än snörskor, ska använda de lite grann och se om jag trivs med dem, i så fall blir det nog en tur för dem till Northampton för en fabriksomsulning (kostar £90 pund hos AS, och då kan man också få infällda tåjärn på en gång).

Bilderna: http://imgur.com/a/LciWI

Jag har suttit och fintittat lite mer på dina bilder, Alister, och njutit av ditt hantverk.

Jag gillar alltmer att du lyckades vända slitaget och "äcklet" som tidigare fanns på tådelarna till din fördel och att detta nu istället ser ut som en härligt naturlig patina. Vad tycker du förresten om 19-lästen? Och vad är det som har hänt på insidan av den högra skon? Där ser ut att vara ett ordentligt veck - det ser nästan ut som om ovanlädret viker sig över sig självt...

Hoppas ni får en trevlig fredagskväll där ute i världen. Själv har jag bullat upp inför nästa fas av min DMS-följetång med putsduken...
Citera
2013-08-23, 17:47
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Och vad är det som har hänt på insidan av den högra skon?

Är det främst den här bilden du tänker på? (Det verkar för övrigt vara samma visa med den vänstra skon.)

Jag tänkte precis använda den bilden för att illustrera ett fenomen jag talade med skomakaren om för en tid sedan. Han pekade på skorna jag hade på mig som hade fått en liknande (men inte fullt så fult veck) på samma ställe och sade: "Det där är dåligt hantverk. De har inte byggt upp tillräckligt mellanfoder mellan ytterlädret och fodret. Mycket vanligt att skotillverkarna kompromissar med den biten. Church's är nog allra värst."

Är det en analys ni delar och något ni andra har upptäckt på era egna skor (AGs skor verkar ju har misshandlats på alla möjliga sett och kanske finns det en annan förklaring där, men rent generellt)?
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-08-23 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in