Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparstaden
Varför skulle det vara vatten över huvudet att köpa skor över Meermins kvalitet för en nybörjare? Enligt mig behöver man inte börja från "botten", det är ju inte en idrott :-)
Jag skulle råda dig att köpa de skor du behöver och inte köpa billigt för att bygga skogarderoben snabbare. Det kommer att bli dyrare i längden.
Mina tre första par var CJ och det ångrar jag inte. Carmina kostar ca 3400 kr på Skoaktiebolaget och CJ ungefär detsamma om du köper från någon närbutik.
Det har blivit lite av ett mantra här i tråden att det skulle vara en sådan enorm skillnad mellan randsydda skor i budgetsegmentet och limmade skor i den övre prisklassen (Lloyd, Ecco, etc), men det är till viss del en överdrift, särskilt när det gäller t.ex. komfort. Det tas väldigt mycket genvägar bland de sydda lågprisskornas tillverkare. Lade nyligen en slitsula på mina Loake, lädersulan var av sämre kvalitet än den på mina gamla Novita från Scorett. Så det är inte dag och natt. Tycker som bleu att det är först när man tar ytterligare ett steg i prishierarkin man verkligen börjar se och uppskatta hantverket och känslan för detaljer.
(Sedan kan det ju finnas andra skäl att köpa Loake, Meermin, etc - en sådan enkel sak att man tycker en viss modell är snygg t.ex.)