Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Det var inte min avsikt. Lin- eller sulolja är att föredra men även neutral skokräm (vissa hävdar att även typ minkolja och fiskarsmorning) fungerar.
Jag provade Burgols sulolja häromsistens (vilken märklig lukt!). Först på ett par klackars slityta, gick ut med dem dan efter och det var ju en smutsabsorbent ... Sedan grundligt på ett par nästan nya skor från Magnanni, och mest möjligt enligt instruktionen: den föreskrev mättnad av lädret. Jag lade på en fem, sex lager, sedan blev jag orolig att det skulle fortsätta dra åt sig till insidan, så jag slutade. Nästa dag var ytan "torrklibbig", jag lade på en omgång till.
Lät skorna stå, glömde faktiskt bort dem en vecka. De var torra när jag tog fram dem igen. Sen har jag använt dem, gått en sju-åtta km, liten aning i regn.
Svårt att ge ett säkert omdöme efter så kort bruk och med inga andra Magnanni att jämföra med, men jag kan säga följande med viss säkerhet: Mörkbrunerade sulor, tycks mycket riktigt slitstarka och obenägna att ta upp smuts (var i en handelsträdgård och gick omkring i kväll, när det började regna). Hala sulor på torr asfalt, men det har släppt så sakteliga, dock fortfarande klart halare än lädersulor normalt är.
Av lukt och utseende och "beteende" att döma: rå linolja med bl.a. tillsatt torkmedel. Bland bilukterna anas kanél- och vaniljton. Ömsom behagande, ömsom äcklande. Tillverkaren skryter med pH-värde i garvsyreklass.
Instruktionen föreskriver att man ska vänta åtta månader (har jag för mig) mellan behandlingarna. "Månader" är alltid lätt tvivelaktiga i såna här sammanhang (km!?).
Jag tänkte att jag skulle testa ordentligt på ett par inte särskilt dyrgripliga skodon. Kan återkomma med mer erfarenhet senare.