2013-05-27, 23:33
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Linolja t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Det var inte min avsikt. Lin- eller sulolja är att föredra men även neutral skokräm (vissa hävdar att även typ minkolja och fiskarsmorning) fungerar.

Ingen fara. Hellre bristande mod i fina skor än tvärtom. Tror jag..

Linolja känns som det enklaste alternativet så det är nog vad det slutar med, men tack för genomgången, Fixiebike.
Citera
2013-05-27, 23:57
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Det känns alltid som att sulorna slits extra hårt när regnet överraskar mig, men så kanske inte är fallet? Värt att nämna är att gatuenheten i min stad är värdelös på att sopa grus.

Detta brukar komma upp i tråden då o då. Visst slits sulorna mer än i torrt väder men de tål så mycket mer än vad man tror. Har man gått med skorna på torrt underlag några gånger och "tryckt till" sulorna så vill jag nog påstå att de flesta här börjar kallsvettas när sulorna är på 10 % av vad de tål.

Jag var lika dan när jag köpt mina första lädersulade skor och behandlade dem som de vore en Mingvas. Nu behandlar jag dem som...skor.
Citera
2013-05-28, 00:04
Medlem
RealMadrid852s avatar
Funkar Saphir pate de luxe neutral bra på svarta/bruna skor eller måste det vara pigmenterat vax?
Citera
2013-05-28, 00:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Det var inte min avsikt. Lin- eller sulolja är att föredra men även neutral skokräm (vissa hävdar att även typ minkolja och fiskarsmorning) fungerar.
Jag provade Burgols sulolja häromsistens (vilken märklig lukt!). Först på ett par klackars slityta, gick ut med dem dan efter och det var ju en smutsabsorbent ... Sedan grundligt på ett par nästan nya skor från Magnanni, och mest möjligt enligt instruktionen: den föreskrev mättnad av lädret. Jag lade på en fem, sex lager, sedan blev jag orolig att det skulle fortsätta dra åt sig till insidan, så jag slutade. Nästa dag var ytan "torrklibbig", jag lade på en omgång till.

Lät skorna stå, glömde faktiskt bort dem en vecka. De var torra när jag tog fram dem igen. Sen har jag använt dem, gått en sju-åtta km, liten aning i regn.

Svårt att ge ett säkert omdöme efter så kort bruk och med inga andra Magnanni att jämföra med, men jag kan säga följande med viss säkerhet: Mörkbrunerade sulor, tycks mycket riktigt slitstarka och obenägna att ta upp smuts (var i en handelsträdgård och gick omkring i kväll, när det började regna). Hala sulor på torr asfalt, men det har släppt så sakteliga, dock fortfarande klart halare än lädersulor normalt är.

Av lukt och utseende och "beteende" att döma: rå linolja med bl.a. tillsatt torkmedel. Bland bilukterna anas kanél- och vaniljton. Ömsom behagande, ömsom äcklande. Tillverkaren skryter med pH-värde i garvsyreklass.

Instruktionen föreskriver att man ska vänta åtta månader (har jag för mig) mellan behandlingarna. "Månader" är alltid lätt tvivelaktiga i såna här sammanhang (km!?).

Jag tänkte att jag skulle testa ordentligt på ett par inte särskilt dyrgripliga skodon. Kan återkomma med mer erfarenhet senare.
Citera
2013-05-28, 00:34
Medlem
Kopparstadens avatar
Intressant. Tack för rapporten, återkom gärna hur du tycker att sulorna är när det gått ett tag.
Citera
2013-05-28, 00:35
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Detta brukar komma upp i tråden då o då. Visst slits sulorna mer än i torrt väder men de tål så mycket mer än vad man tror. Har man gått med skorna på torrt underlag några gånger och "tryckt till" sulorna så vill jag nog påstå att de flesta här börjar kallsvettas när sulorna är på 10 % av vad de tål.

Jag var lika dan när jag köpt mina första lädersulade skor och behandlade dem som de vore en Mingvas. Nu behandlar jag dem som...skor.

De tål säkert en himla massa, men som gröning så blir man ju lite oroad när det hänger små skinnflikar från sulorna. De har dock slitits bort nu och sulorna ser inte lika illa ut, men de är fortfarande fulla med 2-3mm djupa hål.

Du beskriver mig på pricken!

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag provade Burgols sulolja häromsistens (vilken märklig lukt!). Först på ett par klackars slityta, gick ut med dem dan efter och det var ju en smutsabsorbent ... Sedan grundligt på ett par nästan nya skor från Magnanni, och mest möjligt enligt instruktionen: den föreskrev mättnad av lädret. Jag lade på en fem, sex lager, sedan blev jag orolig att det skulle fortsätta dra åt sig till insidan, så jag slutade. Nästa dag var ytan "torrklibbig", jag lade på en omgång till.

Lät skorna stå, glömde faktiskt bort dem en vecka. De var torra när jag tog fram dem igen. Sen har jag använt dem, gått en sju-åtta km, liten aning i regn.

Svårt att ge ett säkert omdöme efter så kort bruk och med inga andra Magnanni att jämföra med, men jag kan säga följande med viss säkerhet: Mörkbrunerade sulor, tycks mycket riktigt slitstarka och obenägna att ta upp smuts (var i en handelsträdgård och gick omkring i kväll, när det började regna). Hala sulor på torr asfalt, men det har släppt så sakteliga, dock fortfarande klart halare än lädersulor normalt är.

Av lukt och utseende och "beteende" att döma: rå linolja med bl.a. tillsatt torkmedel. Bland bilukterna anas kanél- och vaniljton. Ömsom behagande, ömsom äcklande. Tillverkaren skryter med pH-värde i garvsyreklass.

Instruktionen föreskriver att man ska vänta åtta månader (har jag för mig) mellan behandlingarna. "Månader" är alltid lätt tvivelaktiga i såna här sammanhang (km!?).

Jag tänkte att jag skulle testa ordentligt på ett par inte särskilt dyrgripliga skodon. Kan återkomma med mer erfarenhet senare.

Kommer pröva med linolja nu först, men det kanske blir aktuellt att beställa sulolja om jag inte blir nöjd. Hur står sig burgols skovård mot sapphirs?
Citera
2013-05-28, 01:04
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Funkar Saphir pate de luxe neutral bra på svarta/bruna skor eller måste det vara pigmenterat vax?
Det funkar bra. Vad gäller själva glansen gör pigment ingen nytta, snarare tvärtom, om något ö.h.t.

Lägg på tunt med lätt handlag bara, polera när det torkat.

Det brukar förespråkas neutral kräm och pigmenterat polervax, det funkar bra. Tvärtom funkar också bra. Jag gör på bägge/endera vis, beroende på vad jag har hemma.
Citera
2013-05-28, 01:13
Medlem
WhiteCollarCrimes avatar
Ber om ursäkt att gör en avstickare ifrån rådande diskurs men jag skulle behöva kommentarer på följande bilder:

Ett par BNIB Crockett & Jones BG Westbourne mottagna för ca en vecka sedan.

http://img5.imageshack.us/img5/9818/lackofstitching.jpg
http://img7.imageshack.us/img7/3858/flawedstitching.jpg
http://img195.imageshack.us/img195/5677/crackinsoleii.jpg

Har mejlat återförsäljaren och denne hävdar att skorna förvisso är BNIB (och inte kan klassificeras som SUBS), men att defekterna på bilderna är tillverkningsfel ("and don't look great") för att citera denne. Kan jag begära prisavdrag? Eller måste jag skicka tillbaka skorna för en återbetalning?

Ett par BNIB Crockett & Jones HG Audley.

http://imageshack.us/photo/my-images/194/crockettjonesaudley7eda.jpg/

Anser ni att skorna ser för små ut och/eller är för små? I stort sett alla partier av min fot möter motstånd i skon, dock inte så att det smärtar nämnvärt.
Citera
2013-05-28, 01:23
Medlem
Jag köpte mitt första par C&J för ungefär 4 år sedan. Lädersulan på skorna har upplevt alltifrån vanlig torr asfalt till ösregn, blöta grusiga vägar, leriga skogspromenader, snöoväder, snöblask blandat med salt och grus, glasskivor på klibbiga nattklubbar osv.
Vad jag vill säga är att lädersulor håller! Och man regelbundet ska smörja in sulorna med skokräm så kommer man nog spendera mer pengar på skokrämen än vad själva omsulningen kostar. Dock kan det vara trevligt att smörja in sulorna t.ex. När man ställer in skorna i garderoben när säsongen är slut.
Citera
2013-05-28, 07:00
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteCollarCrime
Ber om ursäkt att gör en avstickare ifrån rådande diskurs men jag skulle behöva kommentarer på följande bilder:

Ett par BNIB Crockett & Jones BG Westbourne mottagna för ca en vecka sedan.

http://img5.imageshack.us/img5/9818/lackofstitching.jpg
http://img7.imageshack.us/img7/3858/flawedstitching.jpg
http://img195.imageshack.us/img195/5677/crackinsoleii.jpg

Har mejlat återförsäljaren och denne hävdar att skorna förvisso är BNIB (och inte kan klassificeras som SUBS), men att defekterna på bilderna är tillverkningsfel ("and don't look great") för att citera denne. Kan jag begära prisavdrag? Eller måste jag skicka tillbaka skorna för en återbetalning?

Ett par BNIB Crockett & Jones HG Audley.

http://imageshack.us/photo/my-images/194/crockettjonesaudley7eda.jpg/

Anser ni att skorna ser för små ut och/eller är för små? I stort sett alla partier av min fot möter motstånd i skon, dock inte så att det smärtar nämnvärt.
Det är ju givetvis trist att få en defekt sko när man förväntar sig en felfri. Men just den sömmen är egentligen inte helt viktig att den är perfekt då den är sydd med s.k. lock stitch där varje stygn låser sig självt. Sedan är ju området ett sådant där det estetiska spelar mindre roll.
Jag hade inte skickat tillbaka skon pga. defekterna på bilderna, möjligtvis låtit en svensk skomakare ta bort den befintliga och sy en ny söm. Givetvis bör i så fall säljaren stå för en del av kostnaden, hela om det är ett företag du köpte av.
Citera
2013-05-28, 08:05
Medlem
Long time lurker som gör första posten.

Jag sitter och funderar på huruvida jag ska spraya mina nya mocka loafers med impregneringsspray eller inte. Jag har läst lite grand på Styleforum och åsikterna där är relativt splittrade.

Jag har inte tänkt att använda mina skor när det regnar utöver de fall där man överraskas när man redan är ute.

Hur gör FB med sina mocka loafers?
Citera
2013-05-28, 08:21
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Lördags – Hallam, espresso suede (taget klockan fyra på morgonen).
Söndags – Connaught, chestnut (efter en stadspromenad i ösregnet).

Sitter du på samma ställe?

Även mina Weymouth fick en dos av den kungliga huvudstadens väder i söndags, men det är som redan påpekats bara att ställa dem att torka och sedan ta hand om dem igen. Det där att sulan blir som tidningspapper för att man går ute med dem när det är blött är onekligen en seglivad myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in