2013-08-09, 17:33
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Meermin kanske inte gör världens bästa skor, men de är fantastiskt vackra. Jag älskar mockan.

http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4143

För övrigt suger det med nageltrång. Har fått gå i skräpskor i två veckor nu.
Är det bara jag eller är det en svårburen färg till vintern? Jag kan nog hitta på något men det är värt att tänka på. Går man klädd i mycket dova, enkla basfärger kan det vara ett problem.

Det här håller på att bli en dyr vinter. Ytterrockar, kavajer och två par kängor. Och då kommer någon idiot dragandes på ett par till man borde köpa. Hur ska jag ha råd med mat?
Senast redigerad av Herr gurka 2013-08-09 kl. 17:41.
Citera
2013-08-09, 17:41
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Är det bara jag eller är det en svårburen färg till vintern?

Det här håller på att bli en dyr vinter. Ytterrockar, kavajer och två par kängor. Och då kommer någon idiot dragandes på ett par till man borde köpa. Hur ska jag ha råd med mat?

Konstigt nog skriver Meermin att det är snuff suede på kängorna, medan det iaf på bilderna mer ser ut som polo suede. Det senare skulle jag iaf inte välja till en höst- och vintersko.
Citera
2013-08-09, 17:54
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Konstigt nog skriver Meermin att det är snuff suede på kängorna, medan det iaf på bilderna mer ser ut som polo suede. Det senare skulle jag iaf inte välja till en höst- och vintersko.

Tycker överlag att mocka, som är mjukt och mysigt i sin framtoning, skär sig på en så pass funktionsinriktad och militärisk känga (jag gillar överhuvudtaget inte kängor [okej, chukkas går väl bra]som är helt i mocka, men det är jag nog ganska ensam om).
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2013-08-09 kl. 18:20.
Citera
2013-08-09, 18:08
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Varför skulle det vara vatten över huvudet att köpa skor över Meermins kvalitet för en nybörjare? Enligt mig behöver man inte börja från "botten", det är ju inte en idrott :-)

Jag skulle råda dig att köpa de skor du behöver och inte köpa billigt för att bygga skogarderoben snabbare. Det kommer att bli dyrare i längden.
Mina tre första par var CJ och det ångrar jag inte. Carmina kostar ca 3400 kr på Skoaktiebolaget och CJ ungefär detsamma om du köper från någon närbutik.

Det har blivit lite av ett mantra här i tråden att det skulle vara en sådan enorm skillnad mellan randsydda skor i budgetsegmentet och limmade skor i den övre prisklassen (Lloyd, Ecco, etc), men det är till viss del en överdrift, särskilt när det gäller t.ex. komfort. Det tas väldigt mycket genvägar bland de sydda lågprisskornas tillverkare. Lade nyligen en slitsula på mina Loake, lädersulan var av sämre kvalitet än den på mina gamla Novita från Scorett. Så det är inte dag och natt. Tycker som bleu att det är först när man tar ytterligare ett steg i prishierarkin man verkligen börjar se och uppskatta hantverket och känslan för detaljer.

(Sedan kan det ju finnas andra skäl att köpa Loake, Meermin, etc - en sådan enkel sak att man tycker en viss modell är snygg t.ex.)
Citera
2013-08-09, 19:32
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Är det bara jag eller är det en svårburen färg till vintern? Jag kan nog hitta på något men det är värt att tänka på. Går man klädd i mycket dova, enkla basfärger kan det vara ett problem.

Bilden gör dem ljusare än vad de är i verkligheten.
Citera
2013-08-09, 22:12
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det har blivit lite av ett mantra här i tråden att det skulle vara en sådan enorm skillnad mellan randsydda skor i budgetsegmentet och limmade skor i den övre prisklassen (Lloyd, Ecco, etc), men det är till viss del en överdrift, särskilt när det gäller t.ex. komfort. Det tas väldigt mycket genvägar bland de sydda lågprisskornas tillverkare. Lade nyligen en slitsula på mina Loake, lädersulan var av sämre kvalitet än den på mina gamla Novita från Scorett. Så det är inte dag och natt. Tycker som bleu att det är först när man tar ytterligare ett steg i prishierarkin man verkligen börjar se och uppskatta hantverket och känslan för detaljer.

(Sedan kan det ju finnas andra skäl att köpa Loake, Meermin, etc - en sådan enkel sak att man tycker en viss modell är snygg t.ex.)

Hänger inte riktigt med på vad du menar. Du citerade mitt inlägg men nämner bleu i texten. Hade det stått som ett fristående inlägg så hade det inte varit konstigt men jag fattar inte hur det hänger ihop med det jag skrev
Citera
2013-08-09, 23:44
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Hänger inte riktigt med på vad du menar. Du citerade mitt inlägg men nämner bleu i texten. Hade det stått som ett fristående inlägg så hade det inte varit konstigt men jag fattar inte hur det hänger ihop med det jag skrev

bleu var inne på att hoppa budgetmärkena och gå upp ett steg i prisnivå, sedan skrev du ditt inlägg som var på samma linje, och sedan fortsatte jag på samma spår. Tre inlägg, samma tema och slutsats. Så var tanken i varje fall. (Citerade ditt inlägg för att det låg sist i kronologin, men kände att en liten referens till bleus inlägg var på sin plats.)
Citera
2013-08-10, 00:06
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
bleu var inne på att hoppa budgetmärkena och gå upp ett steg i prisnivå, sedan skrev du ditt inlägg som var på samma linje, och sedan fortsatte jag på samma spår. Tre inlägg, samma tema och slutsats. Så var tanken i varje fall. (Citerade ditt inlägg för att det låg sist i kronologin, men kände att en liten referens till bleus inlägg var på sin plats.)

Då förstår jag
Citera
2013-08-11, 19:39
Medlem
mikelmiltons avatar
Tack för bra svar på min tidigare fråga om formgjutna inlägg! Här kommer en ny fråga.

Ur ett klassiskt stilperspektiv, borde jag betrakta de bruna skorna från Ecco (~1 500 SEK) som ett dåligt köp? Om så: hur dåligt på en skala från 1-10? 1 innebär att de är helt obrukbara. De är tänkta att användas i informella sammanhang. Tog med de svarta skorna (Barker Epping som jag är jättenöjd med) på bilden för färguppfattningens skull.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/42152583/skor.jpg
Citera
2013-08-11, 19:43
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikelmilton
Ur ett klassiskt stilperspektiv, borde jag betrakta de bruna skorna från Ecco (~1 500 SEK) som ett dåligt köp? Om så: hur dåligt på en skala från 1-10? 1 innebär att de är helt obrukbara. De är tänkta att användas i informella sammanhang. Tog med de svarta skorna (Barker Epping som jag är jättenöjd med) på bilden för färguppfattningens skull.

Utifrån de förutsättningar du ger skulle jag säga max en etta. Tyvärr. Men allt behöver inte alltid vara klassiskt, även om jag personligen ofta tycker att det blir vackrast så... Så använd dem för all del till passande klädsel, om du tycker det ser bra ut och du känner dig bra till mods med det.
Citera
2013-08-11, 19:50
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Tack för bra svar på min tidigare fråga om formgjutna inlägg! Här kommer en ny fråga.

Personligen, och om jag ska vara helt ärlig, så tycker jag att se ser riktigt illa ut. En sådan bred fyrkantig tå som är mer eller mindre legio bland billigare "finskor" gör precis det som en sko inte ska göra, gör att foten ser klumpig och fyrkantig ut. I mina ögon ska en sko göra foten elegantare än vad den egentligen är, det är hela lästformens uppgift, inte tvärtom. Men det är min åsikt, gillar du själv dem så är det knappast så att gemene man tycker illa om de eller tänker på de överhuvudtaget.
Citera
2013-08-11, 19:56
Medlem
csts avatar
Citat:

Jag hade nog betraktat det som ett uruselt köp, ingenting jag någonsin hade satt på mig med det måste ju fortfarande finnas en anledning till att du köpt dem? Tycker du om skorna skit i vad vi säger men jag tycker att du hade kunnat få en bra mycket roligare sko för samma pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in