2005-06-14, 09:48
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Hej, hej på dig, whoever you are.

Har du samma erfarenheter som jag, eller tyckte du det var bra?
Jag skulle aldrig göra om det frivilligt, men så här efteråt tycker jag att det var ok.
Citera
2005-06-14, 19:43
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Jag skulle aldrig göra om det frivilligt, men så här efteråt tycker jag att det var ok.

Du upplevde ingenting som övergrepp då? Eller som att ingen lyssnade på dig?
Tyckte du att andra blev bra bemötta?
Citera
2005-06-14, 20:04
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Du upplevde ingenting som övergrepp då? Eller som att ingen lyssnade på dig?
Tyckte du att andra blev bra bemötta?
INte som jag kommer ihåg.

Dom var hårda och tuffa, men det behövs för att bryta igenom "muren" så dom når den "riktiga" personen som finns där inne.
Jag var undrande över deras metoder tills jag läste psykiatri och pratade med min lärare om detta.

Och lyssnade gjorde dom, utan undantag, och speciellt moga när jag mådde dåligt.
Citera
2005-06-14, 20:05
Medlem
cavalls avatar
Katarsis
Du har Pm btw.
Citera
2005-06-22, 20:39
Medlem
Jag har suttit på Hassela med LVU. Jag tyckte inte det var så farlig man får anspassa sig. ha ögon i nacken tänka på vad man säger... Först innan man kommer till Kollektivet så får man bo i ett annat hus som ligger nån annan stans det är där det är som jobbigast. Ungdomarna golar på varandra för saker dom har sagt eller gjort för att sammla + poäng. man kan inte lita på någon. Man har möten 2 gånger i veckan. där man tar upp hur gruppen mår och ifall någon mår dåligt osv. gör man nånting fel så får man en ordentlig utskällning på ett av mötena. Tro mig nått sånt vill man inte va med om. Dom sa att jag skulle stanna där i 2 år, men jag städa mitt rum och höll låg profil blev utskriven efter 8 månader. Har ni några fler frågar så fråga bara...
Citera
2005-06-22, 21:47
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Jag har suttit på Hassela med LVU. Jag tyckte inte det var så farlig man får anspassa sig. ha ögon i nacken tänka på vad man säger... Först innan man kommer till Kollektivet så får man bo i ett annat hus som ligger nån annan stans det är där det är som jobbigast. Ungdomarna golar på varandra för saker dom har sagt eller gjort för att sammla + poäng. man kan inte lita på någon. Man har möten 2 gånger i veckan. där man tar upp hur gruppen mår och ifall någon mår dåligt osv. gör man nånting fel så får man en ordentlig utskällning på ett av mötena. Tro mig nått sånt vill man inte va med om. Dom sa att jag skulle stanna där i 2 år, men jag städa mitt rum och höll låg profil blev utskriven efter 8 månader. Har ni några fler frågar så fråga bara...
Var det Bäckaräng först, och Franshammar sen eller?
Citera
2005-06-22, 21:48
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Kan du berätta lite mer detaljerat?? Är alltid intressant att läsa berättelser om världen bakom lås och bom... Det är ju en spännande värld, men jag har inga seriösa planer på att utforska den från insidan... =)
Det var inte bakom lås och bom, det var öppet.
Citera
2005-06-23, 10:08
Medlem
Citat:
Var det Bäckaräng först, och Franshammar sen eller?

Jag fick bo på Hassela Gotland. Först kommer man till Vänge där får man bo i minst 8 veckor sen vidare till Kollektivet i Klintehamn. Där avgörs det hur du klarar av att bo. Tjejerna kommer alltid först till en korridor i ett hus där det bara bor tjejer. Killarna kommer alltid till något av husen som Hassela äger. Själv så kom jag direkt till en lägenhet där jag fick bo med 2 st medlevare.
Citera
2005-06-23, 11:03
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Det var inte bakom lås och bom, det var öppet.

Med uttalanden som "sticker du härifrån så sätter vi LVU på dig" så är det i realiteten inom lås och bom.

Två av mina rymningar slutade med att jag infångades av de andra ungdomarna som skickats ut på drev efter mig. Jag lovar att det var med fysiskt våld jag togs tillbaka, för jag gick inte frivilligt.
Citera
2005-06-23, 11:06
Bannlyst
Ulrika Messing har ju jobbat på Hassela. Går mycket rykten om att hon var tämligen lättfotad där, både med ledarna och de som var intagna.
Citera
2005-06-23, 11:15
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Ulrika Messing har ju jobbat på Hassela. Går mycket rykten om att hon var tämligen lättfotad där, både med ledarna och de som var intagna.

Såklart det går rykten om kända personer. Läs bara se & hör får du se.
Citera
2005-06-23, 11:31
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Med uttalanden som "sticker du härifrån så sätter vi LVU på dig" så är det i realiteten inom lås och bom.

Två av mina rymningar slutade med att jag infångades av de andra ungdomarna som skickats ut på drev efter mig. Jag lovar att det var med fysiskt våld jag togs tillbaka, för jag gick inte frivilligt.
Jo jag vet och kommer ihåg.

Menade bara att det inte är lås och bom, och dom som redan hade/har Lvu riskerar inget direkt.

Det var väl lite annorlunda med oss SoL 6: or som hade det hängande över oss.

Men du har även väldigt rätt i att det är olika för olika, och inte för alla.

För vi har ju tex vitt skilda erfarenheter och upplevelser, och då var vi på samma ställe.
För mig var det bra, och dig ett helvete.

Sedan var det helt annorlunda på vår tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in