2008-09-08, 11:35
Medlem
kilroy76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilsatan666
Har ingen erfarenhet av dom, men har fått för mig att det är en packe Hem-och-skola-kärringar (av båda könen) som har grundat ett kollektiv som bedriver drog-rehab. Tror dom gör en del bra, men bland annat är det väl dom som sprider myten om drogtrappan, dvs att _alla_ som provar att röka brass till slut blir heroinister. Inte mycket med verkligheten att göra, men fetisen och alla andra 349 plus moms under honom brukar köpa sånt utan att tänka. Jag tror även att Hassela anser att ingen faktiskt vill använda droger, utan att alla av nån anledning blir tvingade till det och blir "knarkare" av misstag.

Allt det där låter ju som en behaglig utgång. Kanske lite för bra???
Citera
2008-09-18, 03:00
Bannlyst
Jo där ser man

Citat:
Ursprungligen postat av cacti88
Denna tråd tänkte jag skulle vara till för alla er som suttit på något utav Hasselakollektiven runt om i Sverige. Skulle vara kul om ni kunde dela med er lite utav era tankar och upplevelser kring eran vistelse där. Går också bra att dela med sig om man kanske har någon i omgivningen som varit där och berätta hur dom hade det.

Nej fyfan för hassela, tack och lov tog jag mitt förnuft till fånga och stack iväg och jag har aldrig mått bättre! Finns fler historier att berätta men finns inte mer plats, så det får ni övriga bidra med! Bra som dåliga, detta var ur mitt perspektiv... Adios!

Visste för övrigt inte vart den här tråden passar in, men flytta om det behövs..

Har själv bott eller varit patient eller vad man vill kalla det på flera av deras kollektiv mellan 93 - typ -98 men fan jag sitter inte o gnäller just nu känns det som att det var bra för mig fast jag inte fattade det då och misskötte mig..Ibland kunde det nästan kvitta om man dog.Först 1999 varit hemma ett år beslöt jag mig för att vara ren och ge fan i all bovande o fan vilket självförtroende det gav mig att vara inskriven där om man ser hur kass jag va innan.Jag lovar att den kunskap jag fick genom ledarutbildningen där hjälpe mig. Javisst man måste först bli motiverad att leva normalt innan man tar till sig det annars rebellererar man jö bara.Sådana ställen passar inte alla såklart och man är ju inte så gammal då man bor där. Finns skitstövlar överallt alla bryr sig inte om andra tar bara jobbet för det ger bra pengar. Alla andra behandlingshem är förmodligen precis likadana på personalfronten.. Se på en "vanlig" familj hur många ungdomar grälar inte med sina föräldrar. Men visst att personalen är med ungdomarna är väl säkert oxå avskedsbart.. "Man skall nog ta några smällar om man själv delar ut dom"
Citera
2008-09-21, 10:12
Medlem
Burnageboys avatar
Jag bodde på Hasselakollektivet som ligger i byn hassela (hälsingland), mellan åren 1999-2001. Grundaren till hela rörelsen, Karl-Arne westerberg, har två döttrar som han vid denna tidpunkt lät driva rörelsen. En jättebra idé om det inte hade varit så att den ena dottern hade, vid upprepade tilfällen sex med en "elev". När skandalen avslöjades försökte dottern ifråga (som för övrigt var 36år när detta inträffade) ta sitt liv genom att köra en kniv i sin egen mage, hon överlevde dock och Karl-Arne har idag sålt av kollektivet, vad döttrarna gör har jag ingen aning om.
Citera
2008-09-21, 10:53
Medlem
Belinda-sans avatar
Största frågan för mig, är varför ingen granskar Hasselarörelsen.

Inget annat behandlingshem skulle kunna bli så nedlusat med hemska berättelser i så många år, utan att bli granskat eller ifrågasatt.
Men Hassela seglar vidare.

All erfarenhet idag visar dessutom på att metoden Hassela använder sig av inte fungerar. Och ändå...

Nå, om ni startar ett behandlingshem, så se till att någon i personalen får en hög befattning inom riksdag eller regering - och sikta in er på ungdomar, för ingen lyssnar på dom i alla fall.
Citera
2008-09-21, 11:22
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jävla dalt med knarkare och fyllon! Lås in slöddret i en kal cell och ge dem käk på bestämda tider. Sedan så får de sitta där och vråla ur sig sin abstinens.
Efter några månader så släpper man ut dem samt klargör att hemfaller de åt missbruk och brottslig verksamhet en gång till så blir det mer av samma medicin, fast denna gång med lite uppfriskande knytnävs- och batongmassage. Det avskräcker nog de flesta missbrukare.
Naturligtvis ska inte missbrukare ha rätt till några som helst bidrag så länge de missbrukar.
Citera
2008-09-21, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jävla dalt med knarkare och fyllon! Lås in slöddret i en kal cell och ge dem käk på bestämda tider. Sedan så får de sitta där och vråla ur sig sin abstinens.
Efter några månader så släpper man ut dem samt klargör att hemfaller de åt missbruk och brottslig verksamhet en gång till så blir det mer av samma medicin, fast denna gång med lite uppfriskande knytnävs- och batongmassage. Det avskräcker nog de flesta missbrukare.
Naturligtvis ska inte missbrukare ha rätt till några som helst bidrag så länge de missbrukar.

Är du så nersupen, ensam och tragisk att du inte har nåt bättre för dej än att skriva provocernde inlägg på FB?
Citera
2008-09-21, 12:20
Medlem
Nån jävla pundare från Bäckarängskollektivet snodde min bil en gång. (Var på besök hos en kompis i närheten.)
Senast redigerad av Pucco88 2008-09-21 kl. 12:22.
Citera
2008-09-21, 12:22
Medlem
Belinda-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare

Det handlar om barn.
Citera
2008-09-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-san
Det handlar om barn.

Ja och bara därför ska dom ha ännu hårdare bestraffning så att dom fattar nånting.
Citera
2008-09-21, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pucco88
Nån jävla pundare från Bäckarängskollektivet snodde min bil en gång. (Var på besök hos en kompis i närheten.)

Haha de var jag!
Citera
2008-09-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampadOskitsur
Haha de var jag!

Aaa, mycket troligt ditt troll.
Citera
2008-09-21, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pucco88
Aaa, mycket troligt ditt troll.

Syfttade mer på att de var ett totalt meningslöst,fördomsfullt skitinlägg som inte tillförde debatten ett skit.

Vet en tjej som satt på Gotland och hon var bara mer skadad när hon kom där i från. Hon berättar inte gärna hur hennes period där var heller, fast vi står varandra ganska nära
Senast redigerad av svampadOskitsur 2008-09-21 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in