2011-05-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingThePast
Man kan antingen jobba varannan vecka eller som du säger 2 veckor på och 2 veckor ledigt. Det är endel terapi i form av krim, art, 12-steg, repulse osv. behandlingformen kan man utforma lite själv vad man vill göra. endel frågar inte efter mer än standard då man inte är motiverad. Det finns Faser inom Hasselakollektivet.

Fas 1 akut och motivation(Bäckaräng) som ligger 3 km från "hasselakollektivet" har plats för ca 12 ungdomar, alla ungdomar och personal har sitt eget rum. Här är man kollad av personal dygnet runt och får aldrig lämna området utan personal, kioskresa är 1 gång i veckan och på helgen så finns möjlighet till att åka in till stan, oftast Hudiksvall för att hyra film, gå på bio eller handla kläder. Här har man ingenting av underhållande värde så man sitter mest och tjötar med de andra eller kollar på tv under kvällar.

Fas 2 (Franshammarsgård) är mer friare med möjligheter att läsa på komvux i bergsjö eller har praktik utanför kollektivet. Man får ha dator på sitt rum och får själv gå upp till byn och handla på kiosken. permissioner är tilllåtna i denna fas, 1a på 24 timmar med personal. tiden blir längre med tiden och tillslut slipper du ha med dig personal. i denna fas är mobiltelefon och internet förbjudet.

Fas 3 då är man på väg mot utskrivning och får ha praktik eller börja skola i de större städerna Sundsvall eller Hudiksvall. Man har även möjlighet till utslusslägenhet.

Fas 4 sköter du dig själv i princip, du ska ha fungerande dagsysselsättning i form av skola eller praktik, du har en lägenhet från hasselakollektivet. och har en fungerande vardag. Du ska vara på kollektivet varannan/var tredje helg. Man kan även ha utsluss genom andra företag.

En typisk dag i fas 2 ser ut som följer.

08.00 Frukost
08.30 Samling
09.00 Nyheter
09.10 Skola/praktik
12.00 Lunch
13.00 Skola/praktik
16.50 Samling
17.00 Middag
21.30 Ska alla vara i respektive hus
22.30 Alla ska va på sitt eget rum.

Ett par dagar i veckan trycks terapi och andra behandlingsformer in under skola/praktik
på helgen så finns det möjlighet till utflykter. Bio, paintball, gocart och andra evenemang.

Idrottshall och thaiboxningshall finns.

slumpmässiga drogtester och genomsökningar finns i alla faser.

Fråga på!

Okej tack så mkt, nu fick jag en liten bild av hur det ser ut där. En fråga till hur är ålder på personalen? Är det mest yngre el? Fler män el. kvinnor? Många med eget missbruk, kriminelitet?
Citera
2011-05-10, 23:07
Medlem
LeavingThePasts avatar
Svarar på det jag vet

Allt mellan 23 och 60 år gamla.
Kvinnor, män 50/50.
Senast redigerad av LeavingThePast 2011-05-10 kl. 23:17.
Citera
2011-05-13, 11:35
Medlem
Rakshasis avatar
Hassela Gotland, LVU-hem, har jag enbart haft dåliga erfarenheter av. Drivs av klåpare. Se mitt inlägg i annan tråd...

https://www.flashback.org/sp30596369
Citera
2013-01-23, 06:10
Medlem
Siinsanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackyLucky
jag har lvu och var in inskriven på hassela från augusti-december -07
Det är ett skitställe, dom står inte för någonting dom säger, jag fick inte den hjälp jag behövde. behövde hjälp mot mitt drogsug men fick ingen som helst hjälp och inte fick jag någon hjälp med min ångest eller nått annat heller??? dom skiter it. dom är väldigt bra på att ignorera drogpåverkade personer, kan ju synas väl ibland och dom säger att dom har 25års erfarenhet, in my ass :P
vill man sluta med drogerna får man ingen hjälp, typ som pissprov eller hundsök, som ett stöd så man inte "vågar" ta med sig eller bruka någon drog där!
Jag torskade med några polare men dom tog inte piss på mig och jag nekade, ändå fick jag avdrag från pengarna och så... knepigt ställe det där. dom verkar ha noll koll..
Jag blev mobbad av personal ett tag men jag tog inte åt mig som tur va men tänk den stackare som tar åt sig sen..

hahaahah det där med pedofil, jag har märkt att det är lite pedofil varning på vissa personal.. men men, jag blev iaf utslängd därifrån så det kan inte bli bättre!

Jag kom till Hassela aug -07, blev lite nyfiken vem du kan vara så du kan väl ge mig en ledtråd?
Citera
2014-04-27, 12:57
Medlem
Hasselarörelsens grundare K A Westerberg har avlidit. Nån här som har träffat honom?
Senast redigerad av Femrik 2014-04-27 kl. 13:02.
Citera
2014-05-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Tänkte höra vad ni har för åsikter om denna rörelse, och om det finns någon som har egen erfarenhet från dom, och på vilket vis.
Har själv bott på Hasselakollektivet och det är de bästa stället jag bott på! och då har jag några ställen att jämföra med
Citera
2014-05-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Hasselarörelsens grundare K A Westerberg har avlidit. Nån här som har träffat honom?
jag har träffat K A Westerberg. En skruttig liten gubbe men väldigt snäll. Han och hans fru kom och hälsade på några gånger när jag bodde på hasselakollektivet.
Citera
2014-05-05, 03:22
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakshasi
Hassela Gotland, LVU-hem, har jag enbart haft dåliga erfarenheter av. Drivs av klåpare. Se mitt inlägg i annan tråd...

https://www.flashback.org/sp30596369
Finns väl inte ens kvar så då har du en sten mindre i skon som skaver
Citera
2018-10-07, 11:07
Medlem
Gutebollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Finns väl inte ens kvar så då har du en sten mindre i skon som skaver

Förhoppningsvis är sagan nu slut så vi slipper Alex Siggelins importerade WT, det hade vi tillräckligt av innan.

http://helagotland.se/samhalle/nekas...-15322066.aspx
IVO bedömmer att AB Gotländska HVB "inte har förutsättningar att uppfylla kraven på god kvalitet och säkerhet" efter att lämplighetsprövning gjorts av delägarna. Bolaget Innovative products Sweden AB har mellan åren 2015-2017 haft 24 betalsningsanmärkningar. Detta tillsammans med betlaningsanmärkningar av privat karaktär har gjort att IVO gjort bedömningen att Alex Siggelin inte uppfyller kravet på lämplighet. Alex Siggelin vill inte kommentera huruvida han kommer överklaga beslutet men skriver i ett mail att: "Jag ska även sätta mig med mitt juridiska ombud och titta vidare på IVO:s bedömning Vi ska även ha APT med personalen och lyssna på deras tankar och funderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in