2008-09-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampadOskitsur
Syfttade mer på att de var ett totalt meningslöst,fördomsfullt skitinlägg som inte tillförde debatten ett skit.

Klart det tillför något till debatten, jag menar, hade dom låst in de små knarkungarna så hade de ju aldrig hänt. De finns så mycket i mitt inlägg som kan diskuteras och analyseras.

Och du måste ju hålla med - just nu så diskuterar vi ju det jag skrev tidigare... Eller?
Citera
2008-09-22, 00:31
Medlem
Weedmastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampadOskitsur
Syfttade mer på att de var ett totalt meningslöst,fördomsfullt skitinlägg som inte tillförde debatten ett skit.

Vet en tjej som satt på Gotland och hon var bara mer skadad när hon kom där i från. Hon berättar inte gärna hur hennes period där var heller, fast vi står varandra ganska nära

aa jag vet flera om bodde där som man ser idag på plattan kommer dit med ett litet missbruk slutar på plattan usch stäng skiten bara fan
Citera
2008-09-22, 16:53
Medlem
Okay ni sager att Hassela ska stangas. Hur ska ett bra behandlingshem isofall va? Det enda jag kan holla med om ar att Hassela rorelsen har vuxit sig alldeles for stor och att dom tappat kontrollen po ungdomar. hade man hallit sig till 10-20 ungdomar so hade nog iden funkat men inte som det ar idag med 70 st som bor po Hassela Gotland.
Citera
2008-09-22, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Okay ni sager att Hassela ska stangas. Hur ska ett bra behandlingshem isofall va? Det enda jag kan holla med om ar att Hassela rorelsen har vuxit sig alldeles for stor och att dom tappat kontrollen po ungdomar. hade man hallit sig till 10-20 ungdomar so hade nog iden funkat men inte som det ar idag med 70 st som bor po Hassela Gotland.

På Hassela i Hassela är det högst 20 ungdomar åt gången tror jag, på Bäckaräng var vi som flest 15 eller 16 iallafall.. Och då slussades rätt många vidare till Fas 2 snabbt.

Men det är sant som någon sa att det är lätt att få ett ökat bruk när man kommer på behandlingshem, inte bara på Hassela. Vet en tjej som satt där med mej som hade tatt jungfrun på Kollektivet, det är knappast "90% rena ungdomar"-standarden som fanns på 70- och 80-talet.
Citera
2008-10-02, 21:53
Bannlyst
kör inte hassela me typ nån metod som går ut på o bryta ner o bygga upp?!
Citera
2008-10-02, 22:02
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kick_some_ass

Jo, som vetenskap och beprövad erfarenhet har lämnat sedan länge.
Fattar väl vem som helst att ungar inte mår bra av att knäckas. Surprise, liksom.
Citera
2008-10-02, 22:58
Medlem
loungepuppys avatar
Läs Lo Kauppis "Bergsprängardottern som exploderade", finns på pocketshop.

Hon beskriver sitt år på ett behandlingshem med Hasselapedagogik och det hon tagit reda på i efterhand om regleringen av HVB-hem.
Citera
2008-10-09, 20:20
Medlem
Valpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busta
Hassela-programmet är frivilligt? Man blir inte tvångsintagen där.

träffat en tjej som suttit där,dom tar in folk med tvång om man är under 18
Citera
2008-10-09, 20:25
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kick_some_ass
det bygger ursprungligen på en sorts millitär metod.

KA är en gammal millitär, så var de flesta som jobbade där ett tag.
Citera
2008-10-10, 00:41
Medlem
Ha en skittråkig stund?

Jag har aldrig varit inskriven på Hassela. Däremot haar jag försökt läsa undersökningen om AB Hassela Gotlands ("fantastiskt bra") behandlingsresultat.

Jag tror den är bekostad av länsstyrelsen på Gotland och gjord av en psykolog i Visby som heter Staffan Levin.

Är det någon här som känner igen namnet Staffan Levin psykolog? Vad jobbar han med annars om han inte gör undersökningar om Hassela? Jobbar han även med intagna elever eller har annat samröre med Hassela?

Undersökningen är kryddad med en mängd (för mig svårbegripliga) statistiska begrepp men jag får ändå känslan av att den är mycket amatörmässig. De före detta intagnas svar på frågorna redovisas inte. Han har undersökt resultatet av vården enbart genom att telefonintevjua fd elever. Med tanke på att många varit tvångsplacerade kan man väl ändå förutsätta att man då man senare blir uppringd från Hassela till exempel inte gärna vill berätta att man tar droger eller gör annat olämpligt. Kan man verkligen göra en VETENSKAPLIG undersökning på detta sätt????

De här två undersökningarna har varit AB Hassela Gotlands stora trumfkort på senare år och det är de enda denne Staffan Levin utfört så jag tycker det verkar skumt - men jag vet inte.

Fö har det länkats friskt på debattsidor på Gotland hit. Så tro nu bara inte att det inte finns andra som bryr sig hur ni tycker om er vistelse på Hassela vare sig ni varit negativa eller positiva.
Senast redigerad av Hundtorget 2008-10-10 kl. 00:43.
Citera
2008-10-12, 05:33
Medlem
Weedmastas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundtorget
Jag har aldrig varit inskriven på Hassela. Däremot haar jag försökt läsa undersökningen om AB Hassela Gotlands ("fantastiskt bra") behandlingsresultat.

Jag tror den är bekostad av länsstyrelsen på Gotland och gjord av en psykolog i Visby som heter Staffan Levin.

Är det någon här som känner igen namnet Staffan Levin psykolog? Vad jobbar han med annars om han inte gör undersökningar om Hassela? Jobbar han även med intagna elever eller har annat samröre med Hassela?

Undersökningen är kryddad med en mängd (för mig svårbegripliga) statistiska begrepp men jag får ändå känslan av att den är mycket amatörmässig. De före detta intagnas svar på frågorna redovisas inte. Han har undersökt resultatet av vården enbart genom att telefonintevjua fd elever. Med tanke på att många varit tvångsplacerade kan man väl ändå förutsätta att man då man senare blir uppringd från Hassela till exempel inte gärna vill berätta att man tar droger eller gör annat olämpligt. Kan man verkligen göra en VETENSKAPLIG undersökning på detta sätt????

De här två undersökningarna har varit AB Hassela Gotlands stora trumfkort på senare år och det är de enda denne Staffan Levin utfört så jag tycker det verkar skumt - men jag vet inte.

Fö har det länkats friskt på debattsidor på Gotland hit. Så tro nu bara inte att det inte finns andra som bryr sig hur ni tycker om er vistelse på Hassela vare sig ni varit negativa eller positiva.

Känner igen det där namnet Staffan Levin
Citera
2008-10-13, 13:40
Medlem
DjinQuijotas avatar
Jag har flera vänner som under åren suttit på Hassela, har även själv hållt på att bli placerad där, men jag slapp undan till slut.

Min pojkvän under många år satt ett knappt år på Hassela under sin sista tid i livet. Nu var det fler saker som hände och bidrog till det hela efter att han kom ut, men han tog livet av sig. Jag vet att det på flera sätt hade med hans tid på Hassela att göra. Jag har aldrig i hela mitt liv sett en människa må så otroligt dåligt som han gjorde efter att han kom därifrån, och han blev aldrig riktigt sig själv igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in