Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-01, 02:37
Medlem
Insuliins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Är det inte för att många hämtar ut pensionen över disk på banken, och då får de ut den i 500-lappar?

Myntväxeln lägger dem sedan i en burk i köket, och de mindre sedlarna går åt till vinlotteri, barnbarnen och diverse insamlingsbössor.

Så det räcker att dem köpt sig en brödlimpa på konsum, får 480kr över i växel och då går dem till skit? Är det aldrig så att växeln används till ytterliggare köp utav livsmedel?
Citera
2009-02-01, 22:09
Då vet man att det lönar sig att råna pensionärer påväg till affären

De går med mycket pengar på sig och lär inte göra mycket motstånd

Citera
2009-02-01, 22:44
Medlem
Det är väl inget fel att betala med femhundringar! Då får man ju lite växelpengar som man kan slänga i en burk och spara.

Jag hatar alla snorungar som ska betala en kaffe med kort eller stå vid bankomaten och ta ut en hundring...

Jag ska hädanefter enbart betala med femhunkor.

.
Citera
2009-02-01, 22:50
Medlem
77.s avatar
VA??
Har gamlingarna antligen ryckt upp sig ur "Sprangfylld myntbors"-syndromet, dar de ska betala sa mycket som mojligt av summan med sina javla MYNT?
For ca 8-9 ar sedan nar jag jobbade i matbutik, var mynt det enda dom javlarna betalade med. Kontrollrakning av dessa mynt skedde 3 ganger:
1.Nar tanten/farbrorn sjalv raknade upp mynten
2. Nar man sjalv kontrollraknade
3. En tredje gang intraffade 80% av gangerna, da det fattades 1-2 kronor, och tanten/farbrorn trodde man forsokte lura dom pa dessa kronor for de hade verkligen ABSOLUT raknat ratt. (sen fick man de kronor som fattades efter lite gnall och grymtande).

Jag skulle hoppat jamfota av lycka om de slangt fam en femhundring!!
Citera
2009-02-03, 02:12
Medlem
sjyrr3s avatar
troligen gör dom så eftersom dom är så jävla långsamma på att räkna ihop pengarna om dom ska betala med massa mynt och skit, det kan jag i kassan göra på några sekunder istället för att vänta på att kärringens t-rex hand ska plocka mynten en efter en
Citera
2009-02-03, 11:40
Medlem
sidyss avatar
Svaret på frågan är att dom är rika, rika som troll, och gammlingarna smyger inte med det. Vi har att göra med livsnjutare av den gammla skolan.
Citera
2009-02-03, 19:02
Medlem
vaselines avatar
Stundom har bankkontoren brist på tusenlappar och betalar bara ut tusenlappar om någon kund i förväg beställt det. Att våra pensinärer är kontantdiggare är väl ingen hemlighet, och bankerna förser dem med femhundralappar. Men vad de gör av all växel? Ingen vet... inte ens de själva, de dementa små gråhåringarna.
Citera
2009-02-03, 19:05
Medlem
Wzzys avatar
Min mormor kör med två olika börsar. En för alla småpengar och den andra för alla stora valörer. Hon har även en portmonnä som hon använder när hon ska betala parkering och dylikt.
Citera
2009-02-03, 20:28
Medlem
SilentVictorys avatar
Detta fenomen har jag själv märkt av väldigt mycket.
Nu senast speciellt när min mormor ramlade och slog sig rejält och fick åka in på akuten.
Nu bor hon ju inte hemma längre så hennes saker skulle ju flyttas.
Så morsan gick dit och fixade i ordning lite.
Så märker hon att det ligger lite kuvert här och var i lite byrålådor och skåp osv.
Tro fan då att varje kuvert innehållet en jävla bunt med bara 500-sedlar.
Sammanlagt blev det 65000 kr.

Äldre verkar ha en tendens till att inte sätta in pengar på banken heller, utan förvarar allting i hemmet.
Citera
2009-02-03, 21:07
Medlem
Sanserts avatar
Ja, se äldre människor. Ofta är det verkligen så, de betalar ofta med 500-lappar eller tusenlappar, och är det inte det så är det en massa förbannade småmynt som ska räknas minst två gånger...

Flyttade till Kalmar i somras, och här märks den konstiga smålänningsandan finns överallt. Jobbar nämligen på IKEA, och här kan kök för 30 000 - 40 000 betalas.... KONTANT! Det är helt otroligt, de kan även gå till bankomaten innan! För att ta ut lite extra, gå in, plocka på sig skiten och sedan betala cash... Jag förstår det inte!?
Citera
2009-02-03, 22:19
Medlem
sidyss avatar
När min morfar levde tog ut summor om 5000kr från svensk kassaservice (bankkort verkar inte vara så poppis bland de gammla) och om man tar ut jämna eller halva tusingar så är det praktiskt att behandla så få sedlar som möjligt.
Citera
2009-02-03, 22:24
Medlem
whiteboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
De blir nostalgiska när de ser mannen på bilden.

Började asgarva som satan när jag läste det där, fan jag är nog "lite" för trött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in