Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-01-30, 22:42
Medlem
Catacomb Kittens avatar
varför betalar alltid äldre med 500-lappar?

jag har lagt märke till att gamlingar ~60+ nästan uteslutande betalar med 500-lappar.
oavsett om dom handlar en tidning eller mat för 150 kronor, så sträcker dom alltid fram en 500-lapp! varför?
det verkar som om dom inte gör någonting med växeln eftersom dom gång på gång kommer med denna valör på sina sedlar.
kanske växlar dom in och tar ut en femhundring? kanske tar dom ut allting i kontanter för att dom inte litar på bankerna och därmed tar ut i så små mängder som möjligt? är det en statusgrej? tror dom att andra ska tro att dom är rika?

det vidrigaste är när dom lite yngre gamlingarna frågar lite checkt om det finns växel så det räcker.
du tog ju antagligen ut sedeln medvetet. betala med kort eller ha mindre valör nästa gång, gubbjävel.

någon som har bättre exempel på vad det kan handla om, eller är det bara jag som uppmärksammat detta? ni som sitter i kassan på konsum borde ju åtminstone förstå mig?
Citera
2009-01-30, 22:44
Bannlyst
Folkpensionen betalas ut i femhundringar. För, när de gick på banken och fick ut degen, så var det samma fenomen fast med tusenlappar.

// Roger P.
Citera
2009-01-30, 22:59
Medlem
Tubby Steves avatar
Haha senast idag såg jag detta. Var på Clas ohlson, och framför mig i kassan var en gubbe i 80 års åldern som köpte ett par glödlampor. Och själv klart betalade han med en 500 kronors sedel.
Det låg ett par 500-lappar till nere i plånboken såg jag. Tänkte faktiskt för mig själv "varför har alla äldre alltid 500-lappar?"

Och ja det är jäkligt lustigt att man oftare ser dom betala med 500-lappar än 100-lappar, menar dom får ju nästan alltid hundringar i växel,
Citera
2009-01-30, 23:04
Medlem
Jag har aldrig noterat att pensionärerna dras med femhundringar när de ska betala. Vad jag däremot brukar se är hur de mycket noga tar upp sina små sedlar och mynt och räknar dessa så att nästan nästippen nuddar pengarna innan de missnöjt lämnar över pengarna till kassapersonalen samtidigt som de muttrar och har sig över hur dyrt allt är.

Men vad vet jag, jag sitter inte i någon kassa utan ser detta ibland när jag står efter i kön.
Citera
2009-01-30, 23:08
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
De blir nostalgiska när de ser mannen på bilden.
Haha, så gamla är väl ändå inte våra pensionärer?
Citera
2009-01-30, 23:13
Medlem
Frugans morfar tillhör denna kategori.

Då han saknar bankomatkort så går han till banken och hämtar ut en mängd pengar när pensionen trillat in. Och det blir så många 500-lappar det går. "Då blir inte plånboken så tjock...".

Fruans syrra iofs brukar betala med 100- eller 500-lappar trots att summan är betydligt mindre. "Då slipper jag stå och räkna ihop. Lättare så...".
Citera
2009-01-30, 23:14
Medlem
Jag sitter själv i kassan och kan bekräfta att så gott som alla gamlingar betalar med 500-lappar. det jag undrar mest över är inte var de får 500-lapparna ifrån, utan den stora frågan är vad gör dom med all växel.

En teori kan ju vara att de ger bort allt till sina barnbarn
Citera
2009-01-30, 23:16
Medlem
Catacomb Kittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamNilsson
Jag sitter själv i kassan och kan bekräfta att så gott som alla gamlingar betalar med 500-lappar. det jag undrar mest över är inte var de får 500-lapparna ifrån, utan den stora frågan är vad gör dom med all växel.

En teori kan ju vara att de ger bort allt till sina barnbarn

det var det jag försökte koppla ihop med att de växlar in. många pensionärer har ju inte så mycket pengar och bör således inte ge bort pengarna heller.
Citera
2009-01-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catacomb Kitten
det var det jag försökte koppla ihop med att de växlar in. många pensionärer har ju inte så mycket pengar och bör således inte ge bort pengarna heller.

Sant. jag tror att detta är en fråga man får vänta tills man är 60 innan man får reda på den riktiga sanningen.
Citera
2009-01-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Haha, så gamla är väl ändå inte våra pensionärer?

Det är faktiskt vanligt med dålig syn hos gamla, så jo.
Citera
2009-01-31, 02:31
Medlem
Är det inte för att många hämtar ut pensionen över disk på banken, och då får de ut den i 500-lappar?

Myntväxeln lägger dem sedan i en burk i köket, och de mindre sedlarna går åt till vinlotteri, barnbarnen och diverse insamlingsbössor.
Citera
2009-01-31, 20:02
Medlem
svengörans avatar
Pensionärer brukar alltid springa runt med överdrivet mycket pengar på sig och antagaligen därför dom har många 500 lappar i plånboken.

Min mormor var likadan hon tryckte ner 1000 lappar och 500 lappar löst i jackfickan bara hon skulle besöka någon 500meter bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in