Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plenty.of.chalk
pensionär är du själv om några år, så ska du hata dig själv då eller?

att hata pensionärer är ytterligare ett bevis på att människor faktiskt utvecklas med åren. att tro man är världens smartaste i gymnasiet brukar vara brukligt men sanningen får man några år senare, när man skrattar åt hur fånig man var då.

så det goda rådet lyder: vänta till du själv är pensionär med att kritisera, så förstår du varför du inte ska kritisera pensionärer.

Jag anser mig inte hata pensionärer och jag är fullt medveten om att jag en dag kommer att bli det.
Och bara för att jag en dag kommer att bli det innebär det inte automaktiskt att jag kommer att bli likadan som de som jag irriterar mig över. Där har jag en möjlighet att påverka mig själv till att inte bli en sådan. Jag tror inte att jag kommer att betrakta mig själv som förmer än någon annan även om jag blir pensionär. Att irritera sig på dem är inte lika med att hata. Jag dömmer inte alla, bara de som jag möter dagligen och som beter sig illa. Givetvis finns det många av dem som jag uppskattar också.

Vad jag framförallt med mitt inlägg ville debatera var deras helighet och varför det skall vara känsligare att slänga en rå komentar om penisonärer än bögar och invandrare. Visst finns där en skillnad i att vi alla kommer att bli pensionärer. Men så pass mycket självdistans borde man väl ha att man skall kunna tåla lite själv också. Många av de som tar illa upp av komentarer av pensionärer sitter ju själv och slänger skit på bögar och invandrare. Och många av svaren efteråt verkar ju befästa vad jag tycker då det fortsätts att raljera över bögar och invandrare. Mitt inlägg om det äldre pensionärsparet som blev misshandlade och som slutade i att kvinnan dog var rått men är ytterligare ett bevis på att de är heliga. Hade den misshandlade som dog varit bög eller invandrare hade nedlåtande komentarer inte skapat något större väsen. Jag känner inte mer för dem än för någon annan som dör. Däremot tycker jag det är hemskt att folk skall behöva dö av våld oavsett vem det är.
Citera
2010-08-13, 12:31
Medlem
black-dahilas avatar
Pensionärer som trängs och roffar åt sig gratissaker - varför?

Som ni Stockholmare vet så pågår Ung08-festivalen som årligen arrangeras av Stockholm Stad för ungdomar i Kungsträdgården. Hur som helst så hade jag inte detta i tankarna och tänkte gena Kungsan när jag traskade mot Gamla stan (detta var igår runt 14.00). Halvvägs igenom ser jag en 10-15 meter lång kö på ungdomar som väntar på att få en gratis vattenflaska av två stycken unga vuxna iklädda t-shirts med logotypen på. Jag var för tillfället grymt törstig så jag ställde mig i kö för att få en vattenflaska, och nu händer något jag blir förbannad på.

Några meter bort från ledet står det ett pensionärspar i runt 70-75 år. Jag ser att de står och småpratar och försöker genom att höja blicken över ledet se vad som delas ut. De kämpar ganska länge med att se tills tantaluran ger sin väska och jacka till sin man och slafsar fram till ledet, väl framme armbågar hon bort massa ungdomar för att komma längst fram i ledet. När hon står där och ser vad som delas ut står hon med en tänkande blick och tittar ner i kartongen. Sedan rycker hon upp en flaska medans hon säger något i stil med "ge hit!". Sedan rycker hon upp en till som antagligen är till hennes man. Efter det går hon bara där ifrån med malliga steg.

Det heter Ung08, en festival dedikerad till Stockholms ungdomar. INTE till ruttna pensionärer som ska roffa år sig gratissaker genom att tränga sig förbi alla ungdomar som köat i 10 minuter. Jag såg att många reagerade på detta, men typiskt svenskar vågar ingen säga ifrån.

Anledningen till denna tråd är att diskutera det svennebananiska beteendet som utspelar sig i samhället. Varför känner man ett sådant behov av att få någonting gratis för att det delas ut? Hade flaskorna kostat 1 krona hade detta par inte ens tänkt tanken att få en.

Mod får gärna flytta på tråden då jag ej visste i vilken kategori jag skulle posta denna.
Citera
2010-08-13, 12:36
Medlem
Jenmins avatar
De är gamla och dör snart. De orkar inte bry sig om några normer eller artighet längre. De tar vad de vill ha

PS: Enda gången ingen kan röra en person som beter sig illa är om de är småbarn eller gamla DS
Senast redigerad av Jenmin 2010-08-13 kl. 12:38.
Citera
2010-08-13, 12:38
Medlem
Jack.Dogs avatar
De får väl inte ut några betydande summor i pension, därav det primitiva tillvägagångssättet samt hungern efter att vara först före alla de som snart ska ut i arbetslivet. Att ingen säger ifrån är antingen ett tecken på respekt gentemot de äldre, eller bara vanliga gamla svennementaliteten där man inte säger ett skit...för konflikter är ju FARLIGT!
Citera
2010-08-13, 12:40
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-dahila
Som ni Stockholmare vet så pågår Ung08-festivalen som årligen arrangeras av Stockholm Stad för ungdomar i Kungsträdgården. Hur som helst så hade jag inte detta i tankarna och tänkte gena Kungsan när jag traskade mot Gamla stan (detta var igår runt 14.00). Halvvägs igenom ser jag en 10-15 meter lång kö på ungdomar som väntar på att få en gratis vattenflaska av två stycken unga vuxna iklädda t-shirts med logotypen på. Jag var för tillfället grymt törstig så jag ställde mig i kö för att få en vattenflaska, och nu händer något jag blir förbannad på.

Några meter bort från ledet står det ett pensionärspar i runt 70-75 år. Jag ser att de står och småpratar och försöker genom att höja blicken över ledet se vad som delas ut. De kämpar ganska länge med att se tills tantaluran ger sin väska och jacka till sin man och slafsar fram till ledet, väl framme armbågar hon bort massa ungdomar för att komma längst fram i ledet. När hon står där och ser vad som delas ut står hon med en tänkande blick och tittar ner i kartongen. Sedan rycker hon upp en flaska medans hon säger något i stil med "ge hit!". Sedan rycker hon upp en till som antagligen är till hennes man. Efter det går hon bara där ifrån med malliga steg.

Det heter Ung08, en festival dedikerad till Stockholms ungdomar. INTE till ruttna pensionärer som ska roffa år sig gratissaker genom att tränga sig förbi alla ungdomar som köat i 10 minuter. Jag såg att många reagerade på detta, men typiskt svenskar vågar ingen säga ifrån.

Anledningen till denna tråd är att diskutera det svennebananiska beteendet som utspelar sig i samhället. Varför känner man ett sådant behov av att få någonting gratis för att det delas ut? Hade flaskorna kostat 1 krona hade detta par inte ens tänkt tanken att få en.

Mod får gärna flytta på tråden då jag ej visste i vilken kategori jag skulle posta denna.

Detta måste sett väldigt komiskt ut.
Knappast något att bry sig om.
Citera
2010-08-13, 12:43
Medlem
black-dahilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Detta måste sett väldigt komiskt ut.
Knappast något att bry sig om.
Jag bryr mig knappast om just denna händelse, utan om beteendet i allmänhet, att alltid vara först och få någon gratispryl innan det tar slut. Detta är ett fenomen som ofta pensionärer ligger bakom. Det jag beskrev i trådstarten var endast ett exempel.
Citera
2010-08-13, 12:51
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jag bryr mig knappast om just denna händelse, utan om beteendet i allmänhet, att alltid vara först och få någon gratispryl innan det tar slut. Detta är ett fenomen som ofta pensionärer ligger bakom. Det jag beskrev i trådstarten var endast ett exempel.
Jag tyckte att just den incidenten lät otroligt komisk, men strunt samma.

Pensionärer har mycket fritid utan sysselsättning = tråkigt = sur och bitter människa.
Jag tror att det kan vara en bidragande orsak.
Citera
2010-08-13, 12:53
Medlem
semuors avatar
Efter 50 års slit och skattebetalande anser de att de har vissa privilegier. Tror jag
Citera
2010-08-13, 16:04
Medlem
Zhacks avatar
De har levt länge och känner att de vet mer och därför är bättre än alla unga dumma ungdommar som BÖR visa de respekt oavsett hur de beter sig.
Dessutom dör de snart, finns bättre saker att spendera sina sista år på än att kö, gnälla på ungdommar t ex
Citera
2010-08-13, 16:18
Medlem
Var med om något liknande igår när någon gammal dam i permobil kom åkandes och allt skulle ha förtur i ett kösystem som byggts upp de senaste minuterna.
Citera
2010-08-13, 20:41
Medlem
black-dahilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Varför sa du inte till själv då?
Jag fann inte det passande eftersom att jag också är vuxen. Men jag köade och tog inte för givet att få en flaska gratisvatten. Dessutom tackade jag hjärtligt efteråt.
Citera
2010-08-13, 21:20
Medlem
Raketlennys avatar
Citat:
Jag fann inte det passande eftersom att jag också är vuxen. Men jag köade och tog inte för givet att få en flaska gratisvatten. Dessutom tackade jag hjärtligt efteråt.

Som vuxen har du mer ansvar att säga till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in