Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-01-09, 01:07
Medlem
OfforiQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amenvisst
Givetvis har vi alla våra egna värderingar och åsikter om vad som bör anses rätt&fel. Den mycket enkla anledningen till att jag förstår och stöder Ronald, är att jag själv vet hur jag var som mindre. Jag var en riktigt jävla skitunge, gjorde lite som jag ville och fick aldrig några direkta konsekvenser. En lavett tror jag faktiskt hade hjälpt mig tidigare att inse hur man bör beté sig gentemot andra människor, och framförallt att man bör visa respekt för äldre.

Jag har aldrig haft någon direkt respekt för de äldre. Så det är nog där vi sklijer
Citera
2010-01-09, 03:32
Medlem
731s avatar
Att vara pensionär maste ju vara hur kul som helst. Tank att fa vara IRL troll pa heltid.
Citera
2010-01-09, 12:18
Medlem
DiscoDoo420s avatar
Härligt att det fanns en tråd om våra mänskliga sengångare!

Varför handlar alla pensionärer på konsum? Duger inte willys eller ica? Dom letar sig alltid till just den affären oavsett var dom bor. Och sedan när dom ska betala där! Det tar dom hur lång tid som hälst att lägga upp sakerna på bandet. Sedan inser dom inte att dom måste betala förän kassörskan upprepat det slutgilltiga priset för dom. Då börjar dom gräva efter sina portmonäer i handväskorna för att börja lägga upp mynt på kassan, ett after ett, alternativt att dom betalar med kort och man får följande diskussion.

"Du ska inte sätta in chipet först här- du måste dra kortet" säger en ung, sommarjobbande kassör/kassörska på ett pedagogiskt vis.
"Men på nordbanken sa dom att det blev säkrare om man använde chipet" svarar då en i vanlig ordning totalt förvirrad 65+:are.
"Ja men du kan inte göra det här" instruerar då kassören/kassörskan som förmodligen fått upprepa dessa ord 100-tals gånger tidigare.
Pensionären drar då motvilligt sitt kort med oron att denna för stunden blir skimmad på sina 2 000 000 kr han/hon vunnit på nån jävla trisslott men aldrig kommer använda förän liemannen gjort ett besök och hela summan testamenterats bort till taxen Alfred.
Några sekunder går och kassören/kassörskan måste åter igen ge inövade instruktioner: "och så slår vi koden".
Pensionären ser sig då sakta omkring med en nojig blick, trycker hela överarmen mot sidan av kroppen, sträcker ut underarmen och sitt pekfinger mot plattan och gungar fram med fingret mot sifferplattan för att slå koden. Därefter några ytterligare sekunders tystnad.
"Och så trycker du OK" suckar kassören/kassrskan.
"Jaha!" utbrister pensionären som verkar ha svårt atthänga med i den tekniska utvecklingen.
"Vilken knapp är det?"
"Den gröna."
"Vilken knapp är det?"
"Den längst ner i det högra hörnet."
Tystnad...
"Och så får du godkänna köpet." Vid den här tidpunkten har folk bakom i kön börjat luta sig åt sidan för att se vad det är som tar sådan tid. Vissa har till och med bytt kö eftersom att dom var så pass rutinerade så dom visse vad som skulle komma.
När väl betalningen är utförd så ska dom blockera den lilla bänken som man stäler påsen på när man packar i med sin rullator så ingen kan packa i sina varor samtidigt vilket saktar ner verksamheten även i kölvattnet av den tidsödslande processen.

Ursäkta att det blev lite långt men jag har gått runt och stört mig på dessa nu sedan jag var och handlade i går. Tack ni som orkade läsa i alla fall!
Citera
2010-01-09, 13:01
Medlem
McCarthy01s avatar
Vi ska vara rädda om våra stackars panchisar. Det är de enda människorna som fortfarande har någon form av moral (även om man ofta kan ifrågasätta även pensionärers moral). De har ofta arbetat hårt och gjort rätt för sig. Något man inte kan säga om dagens ungdomar. Man kanske kan unna dem att få ta lite extra tid på sig i kassan eller ha överseende med att de inte är så kvicka i andra avseenden. Det är ju gamlingar - de faller snart ifrån.
Citera
2010-01-09, 16:36
Medlem
OfforiQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Vi ska vara rädda om våra stackars panchisar. Det är de enda människorna som fortfarande har någon form av moral (även om man ofta kan ifrågasätta även pensionärers moral). De har ofta arbetat hårt och gjort rätt för sig. Något man inte kan säga om dagens ungdomar. Man kanske kan unna dem att få ta lite extra tid på sig i kassan eller ha överseende med att de inte är så kvicka i andra avseenden. Det är ju gamlingar - de faller snart ifrån.

Problemet är väl att de har lite väl mycket moral. Deras uppfattningar har en tendens att in ha så mycket att göra med rationellt tänkande. Det är ju inte direkt så att dom föddes på medeltid.

Men ofta tas inte dessa åsikter på allvar och står oemotsagda. Är inte detta att se ner på dem? att inte ta deras åsikter på allvar?

.....Ja, jag generaliserar något.
Citera
2010-01-16, 00:19
Medlem
Drullknulls avatar
Ulf Westers kläder

Jag såg ett inslag på SVT:s Rapport ikväll om solarier. I inslaget intevjuas Ulf Wester från Strålskyddsinstitutet.
I inlägg 8 tog jag honom som lysande exempel, och självklart har på sig samma kavaj och stickade slips som han hade för 17 år sedan! Makalöst häftig.
Jag är fullt övertygad att herr Wester slutade köpa kläder vid 40 års ålder, han är säkert 65 bast nu.

http://playrapport.se/#/video/1848521
Citera
2010-01-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag har känge funderat över när gamlingarna slutar att köpa kläder. Inte bara när utan varför, vilka val en gamling ställs inför när denna bestämmer sig för att inte handla mer kläder.

Själv är jag inne på ett möjligt svar på frågeställningen om att gamlingen tittar i sin välfyllda garderob, inser att kläderna räcker att bruka åtminstone en generation till, samt att denna tidsrymd överstiger förväntad tid kvar i livet.

Låt höra!

kanske när folkpensionen inte räcker till, ditt äckel!
Citera
2010-01-16, 10:38
Medlem
p-o-t-a-t-o-e-ss avatar
Saken är ju den att de slutar köpa saker över huvud taget vid en viss ålder, undantaget från mat förstås. Möjligtvis att de lägger alla sina pengar på barnbarnen och fikabröd.

Efter ett tag kommer de ur fas med inflationen. 500kr för ett par byxor?? På min tid, då kunde man minsann få ett par rejäla och riktiga byxor för 50kr! Dessutom tar nog mottot "function before fashion" över till slut.
Citera
2010-01-16, 15:20
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
När pengarna inte räcker?

Håller med om att det är en av anledningarna.
Att tänka på så finns det många gamla nu som inte har jobbat hela sitt liv. Då speciellt kvinnor som varit hemma och tagit hand om barn och hem. Dom har en mycket låg pension som krymper när alla räkningar bara höjs.(aktuellt nu januari 2010)

De som jobbat sitt arbetsliv har förstår större möjligheter.
Männen kanske inte intresserar sej så mycket för det aktuella modet och många har nog en del kläder i garderoben som inte är slitna.

Pensionärer är inte ute så mycket, inga direkta fester för dom flesta. Behovet av "finkläder" är lågt. Dom väljer att lägga sina pengar på annat - många skämmer ju bort barn och barnbarn istället.
De som inte längre orkar gå i butiker har inte samma möjligheter att handla och inget stort behov av en välfylld garderob.
Många går efter tanken: bara man är hel och ren!

Finns säkert flera anledningar.
Mvh
Citera
2010-01-16, 17:02
Medlem
Dr. Wilys avatar
Vissa lever nog enligt den idag smått gammadags filosofin att kläderna ska användas så länge de håller, och när de går sönder lagar man dem. Därför köps det nytt mycket sällan (fast naturligtvis varierar det här mycket från individ till individ). Förmodligen en kvarleva från det gamla fattig-Sverige där man skulle ta tillvara på allt och inget skulle gå till spillo. En äldre släkting har alltid hållit stenhårt på detta och tar glatt emot kasserade kläder från släktingar som hon sedan gör trasor av och väver om till mattor. Jag hade en gång en dörrmatta tillverkad helt av mina gamla kasserade skjortor.

Vissa gamlingar verkar också ha en smått vriden tidsuppfattning, utan att för den sakens skull vara virriga eller dementa. Jag har en annan släkting som närmar sig de 90 nu, och han betraktar 30-40 år gamla saker "nästan nya". Ett par läderskor, hårda som sköldpaddsskal, från Tage Erlanders dagar tjänstgör fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Männen kanske inte intresserar sej så mycket för det aktuella modet och många har nog en del kläder i garderoben som inte är slitna.
Förr om åren brukade jag se en äldre man ute på stan som klädde sig nästan exakt som killen till vänster:
http://www.thecatalogshop.co.uk/images/mens-fashion-70s.jpg

Kläderna var hela och rena och jag misstänker att han måste köpt på sig ett lager någon gång på 70-talet. Varför slänga när det håller än?
Senast redigerad av Dr. Wily 2010-01-16 kl. 17:04.
Citera
2010-01-16, 17:03
Bannlyst
Citat:
Jag har känge funderat över när gamlingarna slutar att köpa kläder. Inte bara när utan varför, vilka val en gamling ställs inför när denna bestämmer sig för att inte handla mer kläder.

Själv är jag inne på ett möjligt svar på frågeställningen om att gamlingen tittar i sin välfyllda garderob, inser att kläderna räcker att bruka åtminstone en generation till, samt att denna tidsrymd överstiger förväntad tid kvar i livet.

Låt höra!

När dom börjar med blöja och kateter
Citera
2010-01-16, 17:45
Medlem
Foqnaxs avatar
Citat:
Jag såg ett inslag på SVT:s Rapport ikväll om solarier. I inslaget intevjuas Ulf Wester från Strålskyddsinstitutet.
I inlägg 8 tog jag honom som lysande exempel, och självklart har på sig samma kavaj och stickade slips som han hade för 17 år sedan! Makalöst häftig.
Jag är fullt övertygad att herr Wester slutade köpa kläder vid 40 års ålder, han är säkert 65 bast nu.

http://playrapport.se/#/video/1848521

Vad i helvete? När började dom visa naket på Rapport? Progressivt av svt måste jag säga.

OnT: Jag kan tänka mig att många gamlingar köper kläder regelbundet men att det inte nödvändigtvis behöver synas på dem. Jag menar, man kan väl fortfarande köpa nya kläder regelbundet utan att för den delen behöva se ut som att man gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in