Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-28, 06:44
Bannlyst
Jag går upp klockan fyra eller tidigare varje dag. Är jag en pensionär, menar du? Jag tror knppst att alla gör det. Min mormor och morfar tillexempel, de brukar gå upp vid tio-tiden.
Citera
2009-02-28, 07:29
Medlem
_abous avatar
Bra fråga faktiskt, har också funderat på det här lite.
Kan det inte vara så att på den gamla goda tiden när dom "levde" så fanns inte riktigt begreppet "sovmorgon" som det gör nu för tiden, utan man gick upp tidigt, så var det bara, och dom takterna sitter i?
Citera
2009-02-28, 07:37
Medlem
Bra tråd att starta 06.13

Kan det vara så att dom blir trötta enkelt och därför lägger sig tidigt, och då går man ju upp tidigare. Som småbarn helt enkelt.
Citera
2009-02-28, 07:50
Medlem
-deviant-s avatar
Jag tror att det beror på lite av en kombination av det som redan har nämnts i tråden.

Den allra största orsaken tror jag dock är att de känner att de inte vill spendera de sista åren de har kvar i livet med att sova bort tiden.
Citera
2009-02-28, 09:03
Medlem
brunstigs avatar
Det är nog av gammal vana. Förr i tiden fanns inte utrymme att sova bort tiden. Sen går de ju ofta och lägger sig så förbenat tidigt så de har ju sovit sina timmar redan vid 05.00.
Jag brukar knalla upp vid 07.00 när jag är ledig och jag är bara 30, hur ska detta sluta...
Citera
2009-02-28, 09:06
Medlem
Cajunalts avatar
Förstår precis vad du menar, det känns som att alla gamlingar är uppe och springer kl. 07:00 varje morgon. Till skillnad från er andra tror jag det har att göra med sömnproblem eller liknande, de vaknar helt enkelt tidigt. Kanske av gammal vana.

Citat:
Ursprungligen postat av Infaust90
Jag går upp klockan fyra eller tidigare varje dag. Är jag en pensionär, menar du? Jag tror knppst att alla gör det. Min mormor och morfar tillexempel, de brukar gå upp vid tio-tiden.

Det har väl för fan inte med TS frågeställningen att göra när du vaknar!?
Citera
2009-02-28, 09:13
Medlem
Läskigs avatar
Det är nog till stor del gammal vana, dessutom gillar de väl att uppleva ljusa dagar, det är oftare ljust klockan 6:00 på morgonen än vad det är klockan 23:00.

(Jag är f.ö. under 25 och stiger upp senast klockan 6:00 trots att jag jobbar lite hur jag vill och när jag vill. Fast då har jag inte heller någon TV som jag spenderar alla mina kvällar med.)
Citera
2009-02-28, 09:14
Medlem
Citat:
Jag går upp klockan fyra eller tidigare varje dag. Är jag en pensionär, menar du?

Förstår du inte skillnaden mellan "alla x gör y" och "alla som gör y är x"?
Citera
2009-02-28, 09:14
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Ja, varför?
Jag säger inte att alla pensionärer är morgonpigga men jag vill säga att vad jag vet så går alla gamlingar jag känner och lägger sig väldigt tidigt och stiger upp nån gång mellan 04:00-08:00 på morgonen.
Är man pensionerad kan man väl sitta uppe och kolla på Morden i Midsommer till klockan 23 och sen sova till 11, men så verkar det inte funka.

Har det med åldern att göra eller med just den generationen som är pensionärer idag? Kommer det att ändras när den yngre generationen når pensionsålder?

Dels så är det så att pensionärer i allmänhet behöver mindre med sömn än tex ungdomar, se tex här http://www.huesler-nest.ch/se/lexikon.php

Ett annat skäl kan vara medicinska orsaker till att många föredrar att gå upp tidigare än vad tex en tonåring gör. Bland så finns något som heter Restless Legs syndrome. En sjukdom som man delvis kan medicinera mot men individen kan också minska besvären genom att tex helt enkelt kliva upp tidigt på morgonen för och börja använda benen.
Citera
2009-02-28, 10:40
Medlem
Axells avatar
Många pensionärer sover middag så då får de ju lite sömn mitt på dagen så då behöver de inte lika mycket sömn på natten. Detta tror jag är en av orsakerna att pensionärer går upp så tidigt.
Citera
2009-02-28, 10:42
Bannlyst
Jag undrar varfor alla kvinnliga pensionarer har kort har (?), men det kanske ar en annan trad.
Citera
2009-02-28, 12:14
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Jag undrar varfor alla kvinnliga pensionarer har kort har (?), men det kanske ar en annan trad.

Bekvämare kanske? Om man ändå ser ut som en pung i ansiktet, kan man ju lika gärna skita i håret? Nej, man ska inte generalisera. Jag känner till många äldre damer med långt hår (även om de alltid har det uppsatt). Lika så morgonrutinerna. Min morfar går upp runt halv 5, mormor ligger och drar sig till 9-10. Det är olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in