Citat:
Eller hur!
Och det är ju inte direkt så att jag är ledsen på riktigt, utan det var mest ett konstaterande att bloggen såsom vi känt den antagligen nått sitt slut och något nytt kommer att komma.
Men som barnfri är det svårt att diskutera med personer som anser att skaffa barn är "meningen med livet" och om man inte väljer den vägen är ens liv bortkastat då man aldrig kommer att uppnå total lycka.
Och det är ju inte direkt så att jag är ledsen på riktigt, utan det var mest ett konstaterande att bloggen såsom vi känt den antagligen nått sitt slut och något nytt kommer att komma.
Men som barnfri är det svårt att diskutera med personer som anser att skaffa barn är "meningen med livet" och om man inte väljer den vägen är ens liv bortkastat då man aldrig kommer att uppnå total lycka.
Jag kan tycka att det vore uppfriskande om varken folk med barn eller barnfria höll på att debattera vad som är rätt och vad som gör livet värt att leva. Jag tror att det finns en jättestor grupp människor som inte bryr sig alls om andra får/inte får barn, och som själva varken längtar efter eller aktivt inte vill ha barn. Det blir som det blir. Jag tillhör denna grupp, och tycker det är tjatigt att båda läger gjort det till en identitetsmarkör att ha barn eller att inte ha barn och försöker övertyga den andra gruppen om vad de går miste om. Kanske främst barnivrarna som predikar att man inte vet vad man går miste om, men jag tycker också att frivilligt barnlösa kan göra det till en alldeles oproportionerligt stor grej att det är så fantastiskt att inte ha barn, eller att alla med barn är onda som frågar sig varför andra inte vill ha barn när de tycker det är en fantastisk upplevelse. Barnfrågan behöver inte vara en så stor grej! Och man kan ändra sig! Man kan skaffa barn senare, eller ångra att man inte skaffade barn, eller ångra att man skaffade barn. Det finns inget rätt eller fel och det är inte en statisk åsikt man måste klamra sig fast vid hela livet.
Jag har genom åren fått uppfattningen att Sandra hållit barnfrågan öppen, hon har vid flertalet tillfällen sagt att hon inte uteslutit att skaffa barn men hon har inte heller uttryckt någon längtan efter barn. Nu har livet ändrat sig för henne i och med relationen med Björn, och hon är på en annan plats i livet än för 5 år sedan. Att folk blir ledsna för att blogginnehållet kanske förändras när hon blir gravid och förmodligen är jätteglad och förväntansfull, bara för att de själva inte vill ha barn, tycker jag är rätt respektlöst, för varför ska någon respektera deras beslut att inte ha barn om ens eget beslut att skaffa barn möts med "min bild av dig ändras och det gör mig besviken"? Kan inte alla bara få göra hur de vill utan att behöva bli föremål för andras känslor om en högst personlig fråga?
Senast redigerad av SunshineUnit 2021-05-23 kl. 19:27.
Senast redigerad av SunshineUnit 2021-05-23 kl. 19:27.