2022-09-05, 14:14
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tartlette
Jag har inga barn, så jag är medveten om att jag inte har stenkoll, men – jag blev så chockad över att planen är att flytta till Tokyo i tre månader? Mitt ex var förskolepedagog och han var rätt ofta irriterad på föräldrar som behandlade förskola som nåt slags fritids (dvs försökte vara lediga hela tiden). Dock blev jag väldigt hoppfull, om det på riktigt går bra med småbarn är det bra mycket friare än jag trodde. Om det gör det tycker jag Sandra är rätt tuff som kör, så jag hoppas att det går.

Haha va? Du vet att förskola är frivilligt va? Det ÄR ett slags fritids och man får vara ledig precis hur mycket man vill. Mina barn går på förskola några dagar i månaden när jag har annat för mig, typ gymmar eller behöver ta det lite lugnt eller vara i stallet osv.

Tre månader i Tokyo låter underbart och blir säkert en fin upplevelse för familjen.
Citera
2022-09-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha va? Du vet att förskola är frivilligt va? Det ÄR ett slags fritids och man får vara ledig precis hur mycket man vill. Mina barn går på förskola några dagar i månaden när jag har annat för mig, typ gymmar eller behöver ta det lite lugnt eller vara i stallet osv.

Tre månader i Tokyo låter underbart och blir säkert en fin upplevelse för familjen.

Haha nej, det visste jag inte han var trött på det eftersom det aldrig blev nån kontinuitet för barnen som inte hann få kompisar, pedagogerna visste aldrig hur stor grupp de skulle få osv, det var lite allt möjligt. Jag menar inte att han hade rätt, jag bara visste genuint inte att det var frivilligt lol
Citera
2022-09-05, 14:22
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tartlette
Haha nej, det visste jag inte han var trött på det eftersom det aldrig blev nån kontinuitet för barnen som inte hann få kompisar, pedagogerna visste aldrig hur stor grupp de skulle få osv, det var lite allt möjligt. Jag menar inte att han hade rätt, jag bara visste genuint inte att det var frivilligt lol

Haha okej. Ja det kan säkert stämma att det är svårt att få kontinuitet osv om man sällan är där. Sandra har ju antytt att hon vill skola in Didrik så fort han fyllt ett år så undrar hur tänker då med förskola osv i Tokyo. De kanske skaffar en nanny?
Citera
2022-09-05, 16:49
Medlem
Citat:
Haha okej. Ja det kan säkert stämma att det är svårt att få kontinuitet osv om man sällan är där. Sandra har ju antytt att hon vill skola in Didrik så fort han fyllt ett år så undrar hur tänker då med förskola osv i Tokyo. De kanske skaffar en nanny?

Men är det inte så att man man bli av med sin förskoleplats om man inte är där tillräckligt utan en legit reason? Eller det kanske skiljer såg åt mellan regionerna?
Citera
2022-09-05, 17:57
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Men är det inte så att man man bli av med sin förskoleplats om man inte är där tillräckligt utan en legit reason? Eller det kanske skiljer såg åt mellan regionerna?

Oj nä det tror jag inte? Tvärtom så vill de ju att man är hemma om man kan. I alla fall här i Stockholm. Men vi har våra barn på en privat förskola så vet inte hur de kommunala är. Tror inte Sandra kommer sätta sin son på kommunalt eller? Undrar om hon ens ställt honom i kö? Känns som en sån grej hon skulle kunna glömma.
Citera
2022-09-05, 19:33
Medlem
Citat:
Oj nä det tror jag inte? Tvärtom så vill de ju att man är hemma om man kan. I alla fall här i Stockholm. Men vi har våra barn på en privat förskola så vet inte hur de kommunala är. Tror inte Sandra kommer sätta sin son på kommunalt eller? Undrar om hon ens ställt honom i kö? Känns som en sån grej hon skulle kunna glömma.

Där jag bor så blir man av med platsen om den inte nyttjas på 3 månader, och barnen får vara där när föräldrarna jobbar, samt 15 timmar i veckan vid arbetslöshet eller föräldraledig med yngre syskon. Haha ja det känns verkligen som en grej hon skulle kunna glömma. Nej vad hon än röstar på känns hon som typen som gillar privat vård och barnomsorg.
Citera
2022-09-05, 22:57
Medlem
Citat:

Vet inte om jag drömt haha men tror att hon skrivit att de ställt Didrik i kö till 3-4 olika förskolor i Gamla Stan?
Citera
2022-09-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Man får tjänstledigt för studier men oftast inte för nöjesresor. Och är man chef för en hel avdelning måste man vara på plats. Så gissar Sandra hoppas på att Björn säger upp sig.

Äh han kan väl ta lite kurser på distans då! Plugga japanska och typ filmvetenskap.
Citera
2022-09-05, 23:02
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarbollen
Angående Köpenhamn så förstår jag båda sidorna här. Jag hade nog blivit ledsen att inte bli medbjuden om jag var Sandra, det är en jättetråkig känsla att känna sig exkluderad. Samtidigt, är Sandra direkt vän med någon annan i gänget än Elsa? Var tvungen att läsa Frida Lunds blogg, hon skrev om saken både igår och idag. Jag är inget jättefan av Fridas personlighet (på internet, vet inget privat), men tycker nog inte att just hon gjort sig så skyldig här? Hon är väl inte direkt bundis mer Sandra? Att inte Elsa bjudit med Sandra är väl inte heller direkt ngt brott? Jag har flera vänner och bjuder inte nödvändigtvis med alla på allt hela tiden utan att mena något illa? Sandra uttryckte väl i vloggen att de skulle tillhöra samma genre vilket jag är mycket tveksam till att de skulle göra.
Sandra och Brita Z är kompisar/kollegor från förr när de båda jobbade i reklambranschen. Hon är också bekant med Lina Thomsgård har jag för mig. Men visst, det är inte ett gäng hon hänger med dagligdags.
Å andra sidan var väl poängen med resan att olika vängrupper skulle sammanföras? De flesta kände inte varandra innan.

Jag tror det Sandra syftar på i vloggen är att det är flera andra Elle/Aller-bloggare med på resan, men inte hon. Det kan jag faktiskt förstå att hon reagerar över.
Senast redigerad av RayOfLight 2022-09-05 kl. 23:06.
Citera
2022-09-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonnela
Äh han kan väl ta lite kurser på distans då! Plugga japanska och typ filmvetenskap.

Det är intressant att notera att Björn inte har återgått i tjänst. Han skulle ha varit tillbaka förra veckan men så verkar inte ha skett.
Citera
2022-09-06, 16:30
Medlem
Citat:
Det är intressant att notera att Björn inte har återgått i tjänst. Han skulle ha varit tillbaka förra veckan men så verkar inte ha skett.

Var ser du det? Denna blev ju postad igår, där han står nämnd som kulturchef i GP..

https://www.gp.se/nyheter/sverige/cwejman-och-werner-%C3%A4r-det-f%C3%B6rflutna-en-belastning-f%C3%B6r-sd-och-v-1.80316401
Citera
2022-09-06, 20:26
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Skrufsuperwhite
Var ser du det? Denna blev ju postad igår, där han står nämnd som kulturchef i GP..

https://www.gp.se/nyheter/sverige/cwejman-och-werner-%C3%A4r-det-f%C3%B6rflutna-en-belastning-f%C3%B6r-sd-och-v-1.80316401
Nu verkar moderatkenneth ha mer insyn i detta, men Björn är fortfarande kulturchef, men har jobbat deltid under våren och bla skrivit en del texter.

Hans vikarie slutade ju snabbt för ett glassigt jobb på SvD så jag antar att GP inte iddes ta in en ersättare? Björn har stått listad som kulturchef hela våren vad jag vet.

Sen fattar jag inte hur både han och Sandra ska gå tillbaka till jobbet i höst, då Didrik inte kan börja på förskola förrän tidigast i november. Kanske kommer de anlita nån slags nanny/manny?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in