Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-02, 23:31
  #1
Medlem
Jag funderar på att köpa en Mac mini som mediaspelare till TVn (eftersom jag gillar Mac). Min fråga är om det är onödiga pengar, eller om jag ska bygga en egen PC för ändamålet? Om inte, vilken Mac mini är att föredra? Jag har en MBP 13" 2011 sedan innan!
Citera
2013-03-02, 23:35
  #2
Medlem
Drfedeis avatar
Neeeej!!! Vad du än gör, köp för fan inte en sunkig skitig ful å jobbig jävulsk mac! Min förbannade svindator har blivit trasig i ljudutgången så nu fungerar inte ljudet, och att plocka isär den för att komma åt komponenten är ett rent jävla helvete. Så NEJ gör det inte! Bara dyr å lika låst som en ful jävla iphone
Citera
2013-03-02, 23:48
  #3
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morre89
Jag funderar på att köpa en Mac mini som mediaspelare till TVn (eftersom jag gillar Mac). Min fråga är om det är onödiga pengar, eller om jag ska bygga en egen PC för ändamålet? Om inte, vilken Mac mini är att föredra? Jag har en MBP 13" 2011 sedan innan!

Angående inlägget ovan så är det bara en klantpelle som förstört sin dator: https://www.flashback.org/t2092305

Som mediaspelare: Billigaste möjliga Mac Minin. Begagnad rentav. Jag tror 2011-modellen var den första utan skivläsare iallafall, så köp en äldre om du vill ha möjligheten att spela upp DVD:er. Som mediacenter: Samma som mediaspelare, fast när du fått den så köper du en 1TB 2.5" SATA-disk och kör dubbla diskar i den. Eller en extern, beror på vad du är ute efter antar jag.


Edit: Nä, Mac Mini är ju förresten ganska onödigt när du har din Macbook. Köp en Apple TV och använd din bärbara i TV:n via Airplay. Apple TV kostar 900kr kontra en ny Mac Mini för 5500kr.
Citera
2013-03-04, 08:16
  #4
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Välj en modell med HDMI utgång, då de tidigare modellerna har DVI och separat ljud ut.
Jag kör själv med en mac mini, vald på tre saker (liten, tyst och klarar 1080 via HDMI) över en windowsmaskin.
Citera
2013-03-04, 09:10
  #5
Medlem
Omegamans avatar
Jag funderar också på detta. Även om det fungerar bra med min macbook och apple tv, så känns det lite så där eftersom min macbook måste vara igång. Jag funderar på att köpa en mac mini och sedan bygga ut med extern lagring för att få plats med alla filmer men det kommer nog att kosta en del.

Någon som kör på det viset som kan kommentera lösningen?
Citera
2013-03-04, 11:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Jag funderar också på detta. Även om det fungerar bra med min macbook och apple tv, så känns det lite så där eftersom min macbook måste vara igång. Jag funderar på att köpa en mac mini och sedan bygga ut med extern lagring för att få plats med alla filmer men det kommer nog att kosta en del.

Någon som kör på det viset som kan kommentera lösningen?

Jag kör så och är grymt nöjd.
Tror i och för sig jag var mer nöjd innan jag uppdaterade till Lion, eftersom jag också har en annan mediespelare som nu inte accepterar utdelade mappar, utan kräver PS3 media server för att kunna streama från Macen.

Men Mac Mini med externa diskar och AppleTV är riktigt bra och riktigt enkelt.

Får du tag på en AppleTV 2 istället för 3 så har du också möjligheten att lägga in jailbreak och köra Plex i den.
Citera
2013-03-04, 13:29
  #7
Moderator
^Eazs avatar
Vi har testat mycket i vårat hus.

En AppleTV (gamla modellen), sög som fan eftersom man var tvungen att cracka skiten så den klarade att spela upp .avi osv.

En Popcornbox, riktigt trevlig faktiskt.

En nyare AppleTV via MacBook - funkar klockrent, dock som skrivet ovan i tråden, jobbigt att rumskamraten måste ta med sig laptopen så fort man vill se på något.

Nu kör vi en Mac Mini kopplad till TV'n, trådlös mus/tangentbord på vardagsrumsbordet och kunde inte vara mer nöjd.

Torrent servern är ute på nätverket, minin spelar upp filmer från servern som vi ser på TV'n.
Citera
2013-03-04, 16:01
  #8
Medlem
Miccas avatar
Kör också mac mini och är helnöjd!

Har kört mediaspelare sedan TViX gamla M-4000, sedan N1 och sist M-6500. Sedan blev det en BoxeeBox som faktiskt fixar det mesta, men inte Netflix och HBO. Kombinerade den med en ATV3 men tyckte det var omständigt att köra "flera prylar" så då blev det mac mini.


På den körde jag först PLEX men gick över till XBMC eftersom jag har en gäng gamla filmer som ligger som iso.

MEN!! Fan, det finns alltid något som inte funkar, eller iallafall inte smidigt. Igår skulle jag köra Life of Pi i 3D och den levererar 3D utan problem förutom texten. Detta fixade Boxee Boxen galant. Läste runt lite igår och det verkar som om mac inte löser detta. Någon som kan bekräfta det? Vill INTE köra PC igen.

Orkar inte ha 3 prylar i bänken. Fler än jag som ska kunna få igång allt. Dessutom används alla 4 HDMI ingångar redan. Kan ju tycka att det är ett ilandsproblem men är man prylgalen så är man...
Citera
2013-03-04, 16:54
  #9
Medlem
Jag kör med en Mac mini som server som står och tuggar med alla mina filmer m.m.

Sedan har jag två Apple TV 3 som streamar alla mina filmer över nätverket mot min Mac mini.
Även min iPad och samtliga datorer klarar av att streama över nätverket mot min mac mini server.

Den bästa lösningen någonsin!

Har cover m.m, allt laddas ner per automatik och alla mina enheter klarar av att streama samtidigt.
Som en liten boost så har jag Netflix med.
Citera
2013-03-04, 16:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Vi har testat mycket i vårat hus.

En AppleTV (gamla modellen), sög som fan eftersom man var tvungen att cracka skiten så den klarade att spela upp .avi osv.

En Popcornbox, riktigt trevlig faktiskt.

En nyare AppleTV via MacBook - funkar klockrent, dock som skrivet ovan i tråden, jobbigt att rumskamraten måste ta med sig laptopen så fort man vill se på något.

Nu kör vi en Mac Mini kopplad till TV'n, trådlös mus/tangentbord på vardagsrumsbordet och kunde inte vara mer nöjd.

Torrent servern är ute på nätverket, minin spelar upp filmer från servern som vi ser på TV'n.


Nej du behöver inte cracka apple TV, kör dina filmer genom iFlicks så löser det sig.
Du får cover, metadata och den bakar in undertexter per automatik.
Den lägger även till filmen per automatik i iTunes så din apple tv når den.

Allt tar ca 5 minuter per film.
Citera
2013-03-04, 18:17
  #11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devos
Nej du behöver inte cracka apple TV, kör dina filmer genom iFlicks så löser det sig.
Du får cover, metadata och den bakar in undertexter per automatik.
Den lägger även till filmen per automatik i iTunes så din apple tv når den.

Allt tar ca 5 minuter per film.

Detta var dock första generationen, nu har vi en av de nya liggande som är toppen.
Citera
2013-03-04, 21:42
  #12
Medlem
Tack för alla svaren! Det blir nog en Mac mini då helt enkelt
Då återstår bara 2 frågor:
1. Räcker i5 versionen, eller ska man betala 2k till å få en fyrkärnig processor?
2. Är det läge att köpa Mac mini nu? Det är ca 130 dagar sedan den uppdaterades
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback