Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-04, 23:29
  #13
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Jag kör som sagt en Mac mini med VLC för enkelhetens skull och kör mediafilerna från en NAS, Qnap TS-412. Gigabit nätverk hela vägen. Kan då enkelt fylla på innehållet på NAS från andra datorer i huset.
Samt bluetooth tangentbord och pekplatta för enkel och smidig styrning från soffan.

Enda nackdelen är att Apple inte har tänkt på att man kan sitta 4-5 meter från skärmen. Största storleken på typsnittet är 16 punkter. Kan dock förstoras lite med Tinkertool.
Citera
2013-03-05, 11:36
  #14
Medlem
Omegamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devos
Jag kör med en Mac mini som server som står och tuggar med alla mina filmer m.m.

Sedan har jag två Apple TV 3 som streamar alla mina filmer över nätverket mot min Mac mini.
Även min iPad och samtliga datorer klarar av att streama över nätverket mot min mac mini server.

Den bästa lösningen någonsin!

Har cover m.m, allt laddas ner per automatik och alla mina enheter klarar av att streama samtidigt.
Som en liten boost så har jag Netflix med.

Jag funderar också på den där lösningen men jag är inte så sugen på att använda mac minin aktivt utan jag vill egentligen bara att den ska stå i min garderob och tugga. För jag vill bara använda min macbook och jag ser inte hur jag ska kunna lägga in filmerna på mac minin ifrån min macbook? Även om jag kan hitta minin under det lokala nätverket och lägga in mina filmer på den så kan jag ju inte få den att automatiskt lägga till de nya filerna i sitt itunes bibliotek?

Eller hur gör du?
Citera
2013-03-05, 18:22
  #15
Medlem
Vad tror ni då? Är det köpläge eller bör man vänta nån månad? Har Apple nått på G tro?
Citera
2013-03-05, 22:50
  #16
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Jag funderar också på den där lösningen men jag är inte så sugen på att använda mac minin aktivt utan jag vill egentligen bara att den ska stå i min garderob och tugga. För jag vill bara använda min macbook och jag ser inte hur jag ska kunna lägga in filmerna på mac minin ifrån min macbook? Även om jag kan hitta minin under det lokala nätverket och lägga in mina filmer på den så kan jag ju inte få den att automatiskt lägga till de nya filerna i sitt itunes bibliotek?

Eller hur gör du?

Jag har mac mini enbart för att spela upp film och annat på TV i vardagsrummet. Mappar upp NAS på skrivbordet för enkel åtkomst, kör med VLC då det fungerar bäst för mig med MKV, MP4 och andra format.

Fixar filerna och annat via min windowsmaskin i ett annat rum, där även NAS och annat står och brummar lite diskret i ett hörn. Har dragit gigabit nätverk i hela bostaden.
Citera
2013-03-13, 17:40
  #17
Medlem
Det blev ett köp av en mac mini med i5 processorn. Galet nöjd!
Citera
2013-03-13, 17:48
  #18
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morre89
Det blev ett köp av en mac mini med i5 processorn. Galet nöjd!

Fint! Den är inte optimal för att spela spel, men för att ha som just mediadator ser jag ingen bättre (och snyggare) lösning i dagsläget. Funderar själv på att uppdatera min 2010, men behöver spara lite först.
Citera
2013-03-13, 19:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Jag funderar också på den där lösningen men jag är inte så sugen på att använda mac minin aktivt utan jag vill egentligen bara att den ska stå i min garderob och tugga. För jag vill bara använda min macbook och jag ser inte hur jag ska kunna lägga in filmerna på mac minin ifrån min macbook? Även om jag kan hitta minin under det lokala nätverket och lägga in mina filmer på den så kan jag ju inte få den att automatiskt lägga till de nya filerna i sitt itunes bibliotek?

Eller hur gör du?


Går att göra med automator script.


Te.x om du har en mapp som du ger iFlicks order om att skapa om alla filmerna till MP4 format så gör den det direkt du lägger en film där.

iFlicks lägger till filmen per automatik i iTunes och sedan raderar den original-filmen.

Detta är inbyggt i iFlicks.


Sen kan du styra din Mac mini remote med din Macbook pro, så gör jag.
Citera
2014-06-12, 17:25
  #20
Medlem
är mac mini fortfarande bra val som mediaspelare?
Citera
2014-07-08, 10:47
  #21
Medlem
http://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Citat:
Ursprungligen postat av m4ngep4nge
är mac mini fortfarande bra val som mediaspelare?
Citera
2014-07-09, 10:39
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4ngep4nge
är mac mini fortfarande bra val som mediaspelare?

Enligt mig, endast om du redan har ett Apple-ekosystem och vill dra nytta av integrationsmöjligheterna. Som ren mediaspelare är en Intel NUC med en i5 ur Haswell-serien (ex i5-4200U) en mer modern maskin med bättre stöd för korrekt 24P-uppspelning och hårdvarutranscoding om du har behov av det.
Citera
2014-07-09, 17:49
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bimsalabim
Enligt mig, endast om du redan har ett Apple-ekosystem och vill dra nytta av integrationsmöjligheterna. Som ren mediaspelare är en Intel NUC med en i5 ur Haswell-serien (ex i5-4200U) en mer modern maskin med bättre stöd för korrekt 24P-uppspelning och hårdvarutranscoding om du har behov av det.

Som du är inne på så lider Mac mini av dessa problem, så jag skulle nog se över på ett annat system. Om det sen är XBMC eller OS X som har sjukdomar då man använder dessa ihop vad gäller freeze lag efter att XBMC stått idle ett tag vet ingen. Hade enorma problem med detta och ingen verkade hitta någon lösning på detta, men det löste sig genom att starta om Mac minin då man upplevde dessa problem.
Citera
2014-08-07, 13:49
  #24
Medlem
MrDepleteds avatar
Klarar Mac Mini full RGB (0-255)? Returnerade en Intel Nuc igår då den inte klarade det... Problemen med XBMC som tas upp i inlägget ovan, gäller dom fortfarande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback