2013-03-01, 15:06
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
IE explorer och Windows 7. Datorn är snart 2 år. En HP pavilion 7.
Du har antagligen igendammade kylluftvägar, kylfläkt och kylare. Rengör.

Om ditt Win7 inte fått systemservice alls på 2 år så har du en hel del att fixa med det. Jag skulle dock börja med en recovery/fabriksåterställning, efter 2 år är det dags för det iaf. Hjälper inte detta och ovanstående så har du ev hårdvarufel.
Citera
2013-03-01, 17:10
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Du har antagligen igendammade kylluftvägar, kylfläkt och kylare. Rengör.

Om ditt Win7 inte fått systemservice alls på 2 år så har du en hel del att fixa med det. Jag skulle dock börja med en recovery/fabriksåterställning, efter 2 år är det dags för det iaf. Hjälper inte detta och ovanstående så har du ev hårdvarufel.

Jo, jag har förstått att det är nåt med fläktarna. Jag damsög ( försiktigt ) men det hjälpte föga. Får väl köpa luft på burk.

Okej. Så jag ska göra en F11 då. Hade hoppats att slipa det. Och jag har faktiskt tagit emot alla uppdateringar som har skickats.
Citera
2013-03-02, 14:23
Medlem
mr.demons avatar
Har nu installerat om Windows, men det som har blivit konstigt är grafiken. Tittar jag på nåt klipp så ser det kladdigt ut. Om ni förstår vad jag menar? Vet inte hur mer jag ska kunna förklara det.
Citera
2013-03-02, 17:25
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Har nu installerat om Windows, men det som har blivit konstigt är grafiken. Tittar jag på nåt klipp så ser det kladdigt ut. Om ni förstår vad jag menar? Vet inte hur mer jag ska kunna förklara det.
Windows installerat, ok. Då ska du hämta hem drivers och installera. Moderkort, Chipset, Audio, Grafikkort är ett måste/minimum. Det gör du här, sök på din datormodell:
http://www8.hp.com/se/sv/support-drivers.html
Citera
2013-03-02, 18:23
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Windows installerat, ok. Då ska du hämta hem drivers och installera. Moderkort, Chipset, Audio, Grafikkort är ett måste/minimum. Det gör du här, sök på din datormodell:
http://www8.hp.com/se/sv/support-drivers.html

Men jag har ju installerat det till ursprungs inställningen, måste jag gör allt det där andra?

Och den låter inte ens 10 procent nu som den gjorde innan.
Citera
2013-03-02, 19:51
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Men jag har ju installerat det till ursprungs inställningen, måste jag gör allt det där andra?
Du sa tidigare att du hade installerat om datorn. Nu får du berätta vad det är du gjort; Har du installerat om datorn eller har du fabriksåterställt den?

Om du har fabriksåterställt den så ska du nu köra Windows Update inkl omstarter tills det inte finns några uppdateringar kvar att köra in.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-03-02 kl. 19:54.
Citera
2013-03-02, 20:07
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Du sa tidigare att du hade installerat om datorn. Nu får du berätta vad det är du gjort; Har du installerat om datorn eller har du fabriksåterställt den?

Om du har fabriksåterställt den så ska du nu köra Windows Update inkl omstarter tills det inte finns några uppdateringar kvar att köra in.

Jag har tryckt f11. Vilket då borde vara fabriksåterställning?

Jag gjorde det i förmiddags, det gick fortare än vad jag trodde. Det mesta av allt väsen från datorn har försvunnit ( i alla fall tillfälligt ). Den är också enormt snabbare. Det enda som är skumt är att grafiken både när jag tittar på bilder och filmklipp, typ Youtube har blivit sämre. Vet inte hur jag ska förklara, men det ser kladdigt ut? Jag vet inte om ni fattar vad jag menar, och vet inte heller hur jag ska säga. Samma med klipp, det ser ut som rippade gamla VHS klipp.

Jag hade inte innan jag gjorde detta ändrat nåt med grafiken, utan den har varit som när den kom från fabriken.

Och hur vet jag vilken pavilion g7 jag har när det finns typ 30 på sidan du postade. Det står bara g7 på min. intel icore5 är det med radeon grafikkort om det nu kan vara till nån hjälp?

Du/ni får ursäkta, men jag har NOLL intresse av det tekniska när det kommer till datorer. Jag är en gammal gäddfiskare, ingen datakunnig snubbe. Jag kan noll om datorer, men har förstått att det är dags att lära sig lite.
Citera
2013-03-02, 20:12
Medlem
mr.demons avatar
EDIT: Glömde, det har inte kommit en endaste uppdatering. Gällande Windows. Har suttit och starat om osv, nu måste jag äta. Sen hoppas jag att du/ni hjälp mig mer.
Citera
2013-03-02, 21:01
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
EDIT: Glömde, det har inte kommit en endaste uppdatering. Gällande Windows. Har suttit och starat om osv, nu måste jag äta. Sen hoppas jag att du/ni hjälp mig mer.
Högerklicka på Dator, sedan Egenskaper. Där nere till vänster klickar du på Windows Update, sedan Sök. Installera allt som föreslås, starta om, Kör det igen, starta om osv.
Citera
2013-03-02, 21:46
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Högerklicka på Dator, sedan Egenskaper. Där nere till vänster klickar du på Windows Update, sedan Sök. Installera allt som föreslås, starta om, Kör det igen, starta om osv.

Okej.
Citera
2013-03-02, 21:56
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Låter som dina RAM-minnen, kör MEMTEST86
Citera
2013-03-02, 22:58
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Låter som dina RAM-minnen, kör MEMTEST86
Kan vara moderkort eller grafiken också, eller strömförsörjningen. Men nu ska vi uppdatera systemet fullt ut först, så får vi se sen Jag och Gäddfiskar'n
Senast redigerad av Skadat gods 2013-03-02 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in