2021-05-09, 17:54
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Vilket inte borde vara möjligt eftersom en planets gravitationsfält borde kunna hålla kvar stoftet.
Jag vill bara inflika att om ovanstående hade varit sant, så hade ju Mars inte kunnat tappa sin atmosfär. Solvinden är stark nog att blåsa bort översta lagret - och det tar vägen nånstans.

Så det är inte alls förvånande att det - eftersom det i princip har planetens rotation kring solen att utgå från - hamnar i en likartad bana.

Nothing to see here, move on.
Citera
2021-05-09, 18:24
Medlem
Milldues avatar
Kan dagens aktiva "planetsökande" satelliter se planeter som har en cirkulär bana runt en stjärna?

Med detta menar jag att man ser stjärnan och dess eventuella planeter som stjärnan i centrum av en mängd cirklar..dvs ingen planet passerar "framför" stjärnan?

Om svaret är ja vilken teknik används för att detektera en ev. planet i omlopp?

Om inte ? Så lär det finnas betydligt fler planeter än ca: 1st / stjärna som är vad vi tror idagens läge (snitt).

Hur många stjärnsystem kan vara vända på detta sätt så att ev. planeter aldrig kommer "framför" stjärnan ? (inte så lätt att besvara isåfall).
Citera
2021-05-09, 18:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Kan dagens aktiva "planetsökande" satelliter se planeter som har en cirkulär bana runt en stjärna?

Det finns i huvudsak 2 sätt att leta planeter. Det första är att söka de som passerar mellan dess stjärna och oss. Som alla förstår blir det då inte speciellt många eftersom det inte finns några regler om hur planetbanorna ska vara inriktade. Att vi ändå hittat så många på det viset indikerar att det finns enormt många fler stjärnor med planeter men vars bana just inte stämmer givet riktningen till oss.

Det andra sättet är att kika på hur stjärnan i sig rör sig. Planeter roterar inte runt en stjärna, dom och stjärnan roterar kring ett gemensamt center. Då stjärnorna normalt är enormt mycket mer massiva än planeterna kring denna, så är det svårt att från stjärnans rörelse hitta små planeter - och ännu värre om det är 3,4 eller 8 planeter. Ändock har detta lyckats ett antal gånger.

Det finns ett annat sätt, men det är mycket, mycket svårt att genomföra. Det handlar om att blocka stjärnljuset, och sedan försöka hitta planeternas reflektioner. Såvitt jag vet - som amatör - har det fungerat ett fåtal gånger.
Citera
2021-05-09, 19:07
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Jag antar att Illustrerad Vetenskap stöder sig på forskarna och inte på egna redaktionens åsikter.
Någon som har tidningen och kort kan redogöra för detta?

Illustrerad vetenskaps artikel är den enda jag hittat om just detta som nämner definition av planet. Ingen annan artikel gör det. Så detta är bara ett clickbait från Illustrerad vetenskap.
Citera
2021-05-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Illustrerad vetenskaps artikel är den enda jag hittat om just detta som nämner definition av planet. Ingen annan artikel gör det. Så detta är bara ett clickbait från Illustrerad vetenskap.

Bra att vi fick det utrett. Inga konstigheter på gång med Mars planetstatus alltså. Och Illustrerad Vetenskap får gult kort för detta.
Citera
2021-05-09, 19:48
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det finns i huvudsak 2 sätt att leta planeter. Det första är att söka de som passerar mellan dess stjärna och oss. Som alla förstår blir det då inte speciellt många eftersom det inte finns några regler om hur planetbanorna ska vara inriktade. Att vi ändå hittat så många på det viset indikerar att det finns enormt många fler stjärnor med planeter men vars bana just inte stämmer givet riktningen till oss.

Det andra sättet är att kika på hur stjärnan i sig rör sig. Planeter roterar inte runt en stjärna, dom och stjärnan roterar kring ett gemensamt center. Då stjärnorna normalt är enormt mycket mer massiva än planeterna kring denna, så är det svårt att från stjärnans rörelse hitta små planeter - och ännu värre om det är 3,4 eller 8 planeter. Ändock har detta lyckats ett antal gånger.

Det finns ett annat sätt, men det är mycket, mycket svårt att genomföra. Det handlar om att blocka stjärnljuset, och sedan försöka hitta planeternas reflektioner. Såvitt jag vet - som amatör - har det fungerat ett fåtal gånger.

Har läst något om att man möjligen kan detektera "wobbel" hos en del stjärnor och på det viset anta att den har några större planeter i omlopp. Men istort sett så kan det fortfarande dölja sig mängder av planeter vi ännu inte kunnat påvisa även hos ganska "närbelägna" stjärnor som vänder "fel sida" mot oss ?
Citera
2021-05-09, 19:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har läst något om att man möjligen kan detektera "wobbel" hos en del stjärnor och på det viset anta att den har några större planeter i omlopp. Men istort sett så kan det fortfarande dölja sig mängder av planeter vi ännu inte kunnat påvisa även hos ganska "närbelägna" stjärnor som vänder "fel sida" mot oss ?
Det var ju det jag beskrev som metod 2 iofs. Kanske skulle yrrat mer i ämnet
Citera
2021-05-11, 14:05
Medlem
Hur är det med polarkalotterna på Mars? Växer de eller krymper de?
Citera
2021-05-11, 19:01
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Dom består mestadels av frusen koldioxid, inte vatten, och även om dom varierar över mars-året, så finns det tecken på att dom expanderar. Det innebär i sig att marsatmosfären troligen ytterligare förtunnas, då det handlar om ca -125ºC. Det finns fruset vatten i norr, mycket mindre i söder, men inte nog för några oceaner.

Även om man fick dom att smälta.

Koldioxiden har dock en årlig resa, eftersom den smälter vid relativt hög temperatur. Så den kommer och går, så inte vatten-isen.
Citera
2021-05-12, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
[text]
Tack för svaret.
Citera
2021-05-12, 22:05
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98

Ja. Först det ena sen det andra.
Nä men de växer till sig på vintern (på respektive pol) och sedan krymper de på sommaren. Det är koldioxiden i atmosfären som deponerar på vintern när det blir kallt nog och som sedan sublimerar på sommaren där det blir varmt nog. Sommar/vinter är lite olika för respektive pol för att, ungefär som på jorden, så är Mars omloppsbana inte perfekt cirkulär. När Mars är närmast solen så får ena polen en kort och varm (relativt) sommar medan andra polen får en kort, mild vinter. Och efter ett halvt (Mars)år så är det omvänt. Polen som fick en kort, varm sommar får en lång, kall vinter medan polen som fick en kort, mild vinter får en lång, mild sommar. Det för att Mars (som alla planeter) rör sig långsammast i sin bana när den är längst ifrån solen och fortast när den är närmast.
Senast redigerad av Sadoman 2021-05-12 kl. 22:09.
Citera
2021-06-11, 08:47
Medlem
Har en fråga om.. solens och att till slut kommer den att slockna men många miljarder år innan att den påverkar vår planet så mycket att..det inte går att leva på jorden längre..

Men min fråga är hur mycket den kommer påverka andra planeter..tex dom som ligger långt ifrån att det kanske skulle kunna bildas Liv eller påverks så mycket att människor skulle kunna bo på dom.. Tror att jag såg en dokumentär om detta, väldigt intressant kommer jag ihåg den var
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in