2022-02-15, 18:08
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag hade fel om en detalj som jag ju har bekänt. Oärligt?

Du skrev "Har du druckit? Eller kan jag få låna lite av vad du röker?", "Återkom när du nyktrat till", och "Tragiskt" och tycker att jag ska be om ursäkt??

Trams.
Eller, så kunde du ha skrivit att du inte förstått hur JWST fungerar till oss i tråden. Men nej, bara när Xenonen inträdde, gjorde du det.

Det flesta ÄR rädda att erkänna misstag. Är jag den enda som inom 2 dagar skrivit "sorry. Mitt fel" på nån av vetenskapstrådarna? Jag sätter en öl på det.

Kom igen, nerdnerd. Du vet bättre.
Citera
2022-02-15, 18:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Eller, så kunde du ha skrivit att du inte förstått hur JWST fungerar till oss i tråden. Men nej, bara när Xenonen inträdde, gjorde du det.

Det flesta ÄR rädda att erkänna misstag. Är jag den enda som inom 2 dagar skrivit "sorry. Mitt fel" på nån av vetenskapstrådarna? Jag sätter en öl på det.

Kom igen, nerdnerd. Du vet bättre.
Xenonen citerade NASA om deras eget teleskop.

Under den senaste timmen har jag bekänt mitt fel två gånger.
Senast redigerad av nerdnerd 2022-02-15 kl. 18:22.
Citera
2022-02-15, 18:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Xenonen citerade NASA om deras eget teleskop.
Han skrev det jag gjorde.

Kanske borde du lita lite mer på mig istället för att gå all-out BR.
Citera
2022-02-15, 18:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Han skrev det jag gjorde.

Kanske borde du lita lite mer på mig istället för att gå all-out BR.
Men det som spelade roll var citatet från NASA.
Citera
2022-02-15, 18:24
Medlem
Vad visste de gamla civilisationerna om rymden? Kände de till olika planeter eller trodde de jorden var platt?
Citera
2022-02-15, 18:27
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Men det som spelade roll var citatet från NASA.
Du kommer, efter diskussionerna med BR, alltid se mig som nån slags amatörklåpare? Noterat.

Under tiden, här e hur du följer JWST, well outside nån slags jordskugga - eftersom det jag skriver betyder nada för dig.

https://theskylive.com/jwst-tracker
Citera
2022-02-15, 18:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Du kommer, efter diskussionerna med BR, alltid se mig som nån slags amatörklåpare? Noterat.

Under tiden, här e hur du följer JWST, well outside nån slags jordskugga - eftersom det jag skriver betyder nada för dig.

https://theskylive.com/jwst-tracker
Nada? Nej. Men samma som Nasa? Nej du.

Hur ser du jordskuggan i din länk?
(Tips: försök svara utan t ex "Har du druckit? Eller kan jag få låna lite av vad du röker?").
Citera
2022-02-15, 18:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Nada? Nej. Men samma som Nasa? Nej du.

Hur ser du jordskuggan i din länk?
(Tips: försök svara utan t ex "Har du druckit? Eller kan jag få låna lite av vad du röker?").

Jag tröttnade på det här för länge sen. Du vet ju redan att jordskuggan på den distansen är en halvmesyr, det intressanta är att se var JWST befinner sig, tänkte jag. Eftersom banan är känd och går långt utanför L2.

Men nu verkar det mest handla om cat-fight, så jag e inte intresserad, utan droppar. Tills nästa gång du gör samma sak i nåt annat ämne, eftersom du ännu inte sagt, "sorry".
Citera
2022-02-15, 19:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vad visste de gamla civilisationerna om rymden? Kände de till olika planeter eller trodde de jorden var platt?
Att jorden är rund var känt redan i det antika Grekland för över tvåtusen år sen. De kände till planeterna Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus, men hade rätt vaga begrepp om vad de var för något, hur långt bort de är och hur stora de är. De la märke till att stjärnorna inte verkar röra sig relativt varandra och identifierade stjärnbilder, och att planeterna rörde sig mot denna bakgrund, och i nästan samma skenbara bana som solen runt jorden. De visste inte om det var jorden eller himlavalvet som roterade, men hade ändå rätt avancerade modeller för att förklara och beräkna planeternas banor på himlavalvet.

Mer:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ancient_Greek_astronomy
Citera
2022-02-15, 19:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Att jorden är rund var känt redan i det antika Grekland för över tvåtusen år sen.

Här finns en del öppningar för att minnas Bruno, som brändes av religionen för att han påstod att det fanns planeter utanför vår. Han eldades upp 1600 sharp.

Fast nu är det inte så simpelt, historien kring Bruno tog många vändor. Slutsatsen är dock att vi .. tappade nästan 2000 år när vi kunde gjort nåt vettigt, om inte religionen var där. Det påstås att dom "bevarade skrifter". Men ingen kunde läsa, förutom munkar, och allt som inte var förenligt med religionen slängdes rakt av.

https://blogs.scientificamerican.com/observations/was-giordano-bruno-burned-at-the-stake-for-believing-in-exoplanets/
Citera
2022-02-15, 19:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Här finns en del öppningar för att minnas Bruno, som brändes av religionen för att han påstod att det fanns planeter utanför vår. Han eldades upp 1600 sharp.

Fast nu är det inte så simpelt, historien kring Bruno tog många vändor. Slutsatsen är dock att vi .. tappade nästan 2000 år när vi kunde gjort nåt vettigt, om inte religionen var där. Det påstås att dom "bevarade skrifter". Men ingen kunde läsa, förutom munkar, och allt som inte var förenligt med religionen slängdes rakt av.

https://blogs.scientificamerican.com/observations/was-giordano-bruno-burned-at-the-stake-for-believing-in-exoplanets/
Bruno står som staty på torget Campo de Fiori i Rom, men dagens unga som ser den tänker nog snarare på spelet The Assassins Creed.

1600-talets Italien skulle jag dock knappast kalla för en gammal civilisation, som ju frågan handlade om.
Citera
2022-02-15, 19:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Här lite om hur man försökte uppskatta avstånd till solen och månen:
https://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Sizes_and_Distances_(Aristarchus)

Citat:
Det var snarare teologiska frågor som fick honom bränd. Han hade byggt upp en helt egen kättersk syn om många frågor som var viktigare för kyrkan än astronomiska spetsfundigheter.

Kritiken mot Galileo baserades t ex delvis på antagandet att stjärnorna var solar lika vår. Om jorden rör sig runt solen bör det ge en skenbar rörelse av stjärnorna. I verkligheten är den väldigt liten, men man ansåg på den tiden att stjärnorna måste vara så mycket närmare att man borde se denna rörelse vilket man inte gjorde. (Det var först senare man insåg att diffraktion i teleskop gjorde att stjärnorna såg mycket större, dvs närmare, ut än de verkligen är).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in