Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Fick inget svar och upprepar därför min fråga.
För en utomstående observatör skulle objektet som faller in i det svarta hålet färdas långsammare och långsammare för att helt stanna av vid händelsehorisonten, detta på grund av den relativistiska tidsdilatationen. För objektet som faller in skulle hastigheten öka hela tiden, men inte komma upp i ljusets, det strider mot relativitetsteorin.
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Skulle det vara möjligt att flytta månens position närmare Jorden? Om tex ett rymdfärja åker till månen med en tjock och stark kedja efter sig som går ända tillbaka till Jorden. Vid månen så lindar dem runt kedjan ett varv runt månen och sen använder man kraftfulla maskiner på Jorden för att veva in kedjan?
Det finns mycket smidigare sätt att flytta på månen, t ex genom att ha ett tungt rymdskepp på rätt ställe som drar i den med sin gravitation. Men det tar givetvis lång tid att få en märkbar skillnad. Gällande förslaget med kedjan finns givetvis många praktiska problem - det skulle vara svårt att få tag med tillräckligt material för kedjan och den skulle troligen slitas av med en gång. Ett annat problem är ju att eftersom månen och jorden roterar så skulle förankringspunkten optimalt behöva flyttas hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av wilmington
Du duger utmärkt som svarare.
Angående astronomi & astrologi: Så den ena är falskt och den andra sann? Jo, det är svaret man alltid får när man frågar. Trådens masterstudent i astrofysik menar dock att astrologi är grunden till astronomi.
Angående astronomi & astrologi: Så den ena är falskt och den andra sann? Jo, det är svaret man alltid får när man frågar. Trådens masterstudent i astrofysik menar dock att astrologi är grunden till astronomi.
Rent historiskt var astronomi och astrologi samma sak. De astronomer som verkade för tusen år sedan, eller mer, hade i huvudsak till uppgift att förutspå framtiden - därför fick de pengar av kungar och andra härskare. I vissa fall lyckades de, som när egyptierna lärde sig att förutse när Nilen hade torr- och översvämningsperioder. I andra fall gick det sämre. Även Tycho Brahe hade astrologin som huvudsyfte, och bestämde bland annat vissa dagar som skulle vara mer oturliga än andra, så kallade Tycho Brahe-dagar.
Idag har dock vetenskapen astronomi divergerat från pseudovetenskapen astrologi.
Citat:
Ett teori såsom kan ju även astronomin behandla. Gör det astronomin falsk? Vari ligger väsenskildheten dem emellan? Att astronomi bara kan dra slutsatser medelst modernt vetenskapliga metoder? Ja, det är väl det skillnaden bör bestå i.
Om man tar en astrologisk pryl, såsom att de österländska stjärntydarna som beskrivs i nya testamentet i samband med Jesus födelse visste att en kung skulle födas, och överför den grejen till astronomin och behandlar den med dess metoder, då har väl astronomin inte vips blivit till astrologi? Det är väl en fråga om metod, inte innehåll. Stjärnor, planeter och händelser i rymden är väl med alla mått mätt frågor för astrofysiken? Om man angående stjärnor, planeter och rymden gör vissa hävdanden ,som i visas tyckande skulle kunna höra till astrologisk tradition, då kan väl astronomin bereda klargöranden i sannfärdighetsfrågan angående dessa hävdanden utan att för den skull skifta skepnad till pseudovetenskap? Det är alltså inte innehåll utan metod som distingerar.
Om man tar en astrologisk pryl, såsom att de österländska stjärntydarna som beskrivs i nya testamentet i samband med Jesus födelse visste att en kung skulle födas, och överför den grejen till astronomin och behandlar den med dess metoder, då har väl astronomin inte vips blivit till astrologi? Det är väl en fråga om metod, inte innehåll. Stjärnor, planeter och händelser i rymden är väl med alla mått mätt frågor för astrofysiken? Om man angående stjärnor, planeter och rymden gör vissa hävdanden ,som i visas tyckande skulle kunna höra till astrologisk tradition, då kan väl astronomin bereda klargöranden i sannfärdighetsfrågan angående dessa hävdanden utan att för den skull skifta skepnad till pseudovetenskap? Det är alltså inte innehåll utan metod som distingerar.
Om en astronom påstår att en stjärna kommer att bli supernova inom ett visst antal år, och underbygger det med teorier och modeller som baseras på tidigare observationer eller annan kunskap, då är det en astronomisk förutsägelse.
Jag ser dock inte hur en astronom med vetenskaplig metod på något sätt skulle kunna förutsäga att ett barn föds i ett stall. Om man påstår något sådant från att studera himlen så är det trams, för det finns inga metoder som skulle kunna visa ett sådant samband. Att en planet befinner sig här eller där gör inte att barn föds eller inte.
Citat:
Pudelns kärna är alltså inte vad det handlar om som är frågan utan vilka metoder som brukas.
Ja, det är väl detta det handlar om. Den är pseudo, vid sidan om - vid sidan om vetenskapen då i det här fallet. Jag tycker ändock att distinktionen dem emellan är luddig, för att inte säga lite smått icke existerande. Det som skiljer dem, förutom då detta redan nämnda med det vetenskapliga, är ju bara vaga, subjektiva ting såsom tradition och acceptans. Dock ej innehåll, eller? Kan man bestämma och definiera ting som hör till astronomi men inte till astrologi? Att är väl ändå inget esoteriskt? Månen och solen påverkar ju massor hela tiden.
Pudelns kärna är alltså inte vad det handlar om som är frågan utan vilka metoder som brukas.
Ja, det är väl detta det handlar om. Den är pseudo, vid sidan om - vid sidan om vetenskapen då i det här fallet. Jag tycker ändock att distinktionen dem emellan är luddig, för att inte säga lite smått icke existerande. Det som skiljer dem, förutom då detta redan nämnda med det vetenskapliga, är ju bara vaga, subjektiva ting såsom tradition och acceptans. Dock ej innehåll, eller? Kan man bestämma och definiera ting som hör till astronomi men inte till astrologi? Att är väl ändå inget esoteriskt? Månen och solen påverkar ju massor hela tiden.
Jag förstår inte vad som är luddigt. Astronomi studerar t ex hur stjärnor föds, lever och dör, hur planeterna rör sig, hur galaxer bildas, och i viss utsträckning även företeelser som direkt påverkar oss, t ex meteoriter och asteroider som trillar ner, solens cykler och fläckar, månens faser. Man kan ställa upp hypoteser, pröva dem, och förkastar dem om de är fel. Vetenskaplig metod.
Astrologi försöker beskriva hur människor beter sig beroende på när de är födda och var himlakropparna står just nu. Man har aldrig lyckats påvisa några sådana samband, och astrologers förutsägelser är vanligen av så allmänt hållen art att folk kan hålla med om dem nästan oavsett vad.
Citat:
Det som då sammanfattningsvis skiljer dom åt torde väl då vara detta att astronomin med nödvändighet , i egenskap av sin vetenskaplighet, måste producera just ett vetenskapligt svar till skillnad mot astrologin som i egenskap av sin icke reglerade, icke akademisk-vetenskapliga och ej institutionaliserade karaktär skulle kunna utmynna i ...ja, precis lite vad som helst. Det beror liksom på.
Stil och form skiljer dom åt, även samhälelig acceptans. Men inte innehåll och inte nödvändigtvis riktighet, ty hur kan vi veta riktigheten om den inte har prövats? Om om riktigheten nu i vissa påståenden har prövas inom astronomin så har de ju också i samma stund implementeras i astronomin.
Stil och form skiljer dom åt, även samhälelig acceptans. Men inte innehåll och inte nödvändigtvis riktighet, ty hur kan vi veta riktigheten om den inte har prövats? Om om riktigheten nu i vissa påståenden har prövas inom astronomin så har de ju också i samma stund implementeras i astronomin.
Vilket innehåll delar astronomi och astrologi? Mer än att båda utgår från vad vi ser på himlen - ingenting. Vadå "har inte prövats"? Astrologi har prövats i vetenskapliga tester och man kan lika gärna kasta tärning.
Citat:
Kan man pröva astrologin som sådan? Nej, det låter sig inte göras - bara enskilda delar. För detta måste den bestämmas. Hur ska den prövas som helhet? Vilka upprepade experiment ska den uppvisas fallera i? Presentera frågeställningen och den tänkta kontrollerade studien och så får vi se vad utfallet blir.
Vilken vetenskap kan man pröva "som helhet"? Sätt upp ett experiment som bevisar/motbevisar fysik. Eller biologi. Nä, det går inte. Inte heller med astronomi - eller astrologi. Vad man kan pröva är de enskilda delarna, och inte en enda del av astrologin stämmer (utom då att det finns planeter och stjärnor på himlen).
Du vill ha en försöksuppställning på att pröva astrologi. Okej, jag ger dig ett möjligt sätt: Ta fram de mest erkända astrologerna som världen skådat och ge dem födelseort och -tidpunkt för 100 personer. Be dem karaktärisera dessa personer utifrån ett antal ja/nej-kriterier, t ex introvert/extrovert, nyfiken/försiktig, organiserad/oorganiserad, trygg/osäker. Låt sedan personerna själva, och/eller nära bekanta till dem, besvara samma frågor om personerna. Undersök sedan om astrologerna är bättre eller sämre än att singla slant.
EDIT: Eller kanske ännu bättre, ge dem födelseinfo för ett antal mördare och ett antal framgångsrika läkare eller vad fan som helst, och be dem avgöra vilka som är mördare och vilka som blev framgångsrika.
Enda problemet med den här försöksuppställningen är att ingen astrolog med vettet i behåll skulle gå med på den, eftersom de med största sannolikhet kommer att misslyckas kapitalt.
Citat:
Vi kan ju inte vara synska och på förhand veta svaret, eller? Om det nu har prövats enligt empirins alla regler så har vi väl bara torrt att konstatera att det har visats sig stämma eller icke stämma. Moraliseringar såsom invektiv över astrologin hör väl inte till saken?
Kvantfysiken lär oss att vi visst kan vara vad vi kallar synska (rätta mig om jag har fel). Kan man supa in all den moderna världens vetskap och samtidigt avfärda vissa fenomen som humbug? Går det inte en liten gnutta tvivel på sin egen förmåga på var tionde bok man tuggar i sig?
Kvantfysiken lär oss att vi visst kan vara vad vi kallar synska (rätta mig om jag har fel). Kan man supa in all den moderna världens vetskap och samtidigt avfärda vissa fenomen som humbug? Går det inte en liten gnutta tvivel på sin egen förmåga på var tionde bok man tuggar i sig?
Jag vet inte vad du menar med att kvantfysiken säger att vi kan vara synska, jag tror du fått något om bakfoten.
Citat:
Personligen så tror jag visst att de österländska stjärntydarna som beskrivs i evangeliet såg en stjärna och helt riktigt drog slutsatsen att en kung hade fötts. Det är inte dugg humbugg om man frågar mig.
Jag har ingen aning om vad de såg, och det ligger nära till hands att säga att det var en efterhandskonstruktion.
Citat:
Tack för svar. Skrev lite till Bitsocker om distinktionen astronomi och astrologi emellan så jag behöver väl inte upprepa mig här en gång till.
För liten säger du (angående stenbumlingen). Vart går gränsen för att om möjligt upptäcka då? 25 m i diameter? 30? Uppenbarligen över 17 i alla fall.
För liten säger du (angående stenbumlingen). Vart går gränsen för att om möjligt upptäcka då? 25 m i diameter? 30? Uppenbarligen över 17 i alla fall.
Vi känner till de allra flesta (troligen över 90%) "Near Earth Objects", dvs asteroider som har sin bana nära jordens, som är större än 1 km. Ju mindre storlek, desto mindre andel känner vi till. NASA har som mål att känna till 90% av de större än 140 meter innan 2020.
Senast redigerad av jolindbe 2013-03-01 kl. 20:48.
Senast redigerad av jolindbe 2013-03-01 kl. 20:48.
.