2021-05-03, 11:54
Medlem
Några frågor om. Radio signaler söka liv i universum har googlat Lite, och såg att dom har fångat upp några st, som förbryllar forskare...enda jag hade hört något om var Wow...Men såg att 2019 hade Ett radioteleskop i Australien plockade under våren 2019 upp en mystisk signal i riktning från vår närmaste grannstjärna, Proxima Centauri som dom inte har kunnat förklara..

Vad tror ni om detta?? Är det en bra metod för att hitta liv?....
Citera
2021-05-03, 22:36
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21

Vi har inte många andra ..

Självklart har SETI en roll. Vi kikar även på stjärnor efter modifikationer, för den skull civilisationen råkar ha gått bortom Kardashian I. Tabby's Star var stor i diskussionerna ett tag, tills andra förklaringar sågs som mer vetenskapliga.

Det vi kan göra är att lyssna på radio - vilket kan vara som för oss att lyssna efter klubbor som slås samman när vi letar infödingar på Madagaskar. Vi tror det är deras hightech men dom kanske har appletefloner allihopa.

Vi kikar även efter stjärnor som inte beter sig som dom ska, i sökandet efter civilisationer som tänkbart långt passerat vår, och ifall de har påverkat sin stjärna. Det finns även rykten om att man letar ännu högre i skalan, efter civilisationer som påverkat mer än sin stjärna.

Vi letar även efter laser, som teoretiskt kan användas för att kommunicera då den kan fokuseras bättre än radio, men om vi inte är inom dess mål är det svårt att se .. men homogen strålning från vilken riktning som helst hade väckt en eller ett par astronomer.

Allt det är bra, ska vi leta så gör det noga. Men det finns ännu inga bevis av nåt slag. Speciellt blir det svårt att motivera det från platser som med all sannolikhet saknar planeter med förmåga till liv som vi känner det, som Alpha eller Proxima Centauri. Den mest troliga planeten har med all sannolikhet ingen atmosfär med 2000 gånger den solar wind vi upplever, och en röd dvärg är okänd för sina massiva eruptioner som kan ödelägga en planet så nära.

Så visst, chansen finns. Men den är så liten att ingen seriös astronom tror på den.
Citera
2021-05-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vi har inte många andra ..

Självklart har SETI en roll. Vi kikar även på stjärnor efter modifikationer, för den skull civilisationen råkar ha gått bortom Kardashian I. Tabby's Star var stor i diskussionerna ett tag, tills andra förklaringar sågs som mer vetenskapliga.

Det vi kan göra är att lyssna på radio - vilket kan vara som för oss att lyssna efter klubbor som slås samman när vi letar infödingar på Madagaskar. Vi tror det är deras hightech men dom kanske har appletefloner allihopa.

Vi kikar även efter stjärnor som inte beter sig som dom ska, i sökandet efter civilisationer som tänkbart långt passerat vår, och ifall de har påverkat sin stjärna. Det finns även rykten om att man letar ännu högre i skalan, efter civilisationer som påverkat mer än sin stjärna.

Vi letar även efter laser, som teoretiskt kan användas för att kommunicera då den kan fokuseras bättre än radio, men om vi inte är inom dess mål är det svårt att se .. men homogen strålning från vilken riktning som helst hade väckt en eller ett par astronomer.

Allt det är bra, ska vi leta så gör det noga. Men det finns ännu inga bevis av nåt slag. Speciellt blir det svårt att motivera det från platser som med all sannolikhet saknar planeter med förmåga till liv som vi känner det, som Alpha eller Proxima Centauri. Den mest troliga planeten har med all sannolikhet ingen atmosfär med 2000 gånger den solar wind vi upplever, och en röd dvärg är okänd för sina massiva eruptioner som kan ödelägga en planet så nära.

Så visst, chansen finns. Men den är så liten att ingen seriös astronom tror på den.

Vad menar du med . att man letar ännu högre i skalan,? Typ "warp drive" om det nu är möjligt..Tror att det var någon på youtube kommer inte ihåg vilken kanal men det var en av dom seriös. Och att någon av signaler som man inte riktigt vet vad det är...

Bara för att signal kommer ifrån Proxima Centauri så behöver den inte komma ifrån någon planet.... Stora rymdstationer borde ju också vara en bra metod.. För att säkra mänskligheten om vi har flera 1000-100000+ år på oss om det inte händer något plötsligt....
Senast redigerad av Neo21 2021-05-04 kl. 12:02.
Citera
2021-05-05, 00:59
Medlem
Citat:
Några frågor om. Radio signaler söka liv i universum har googlat Lite, och såg att dom har fångat upp några st, som förbryllar forskare...enda jag hade hört något om var Wow...Men såg att 2019 hade Ett radioteleskop i Australien plockade under våren 2019 upp en mystisk signal i riktning från vår närmaste grannstjärna, Proxima Centauri som dom inte har kunnat förklara..

Tydligen var det ”The guardian” som den 18 dec 2020 var först med att skriva om signalen från vår närmaste stjärna Proxima-centauri området, 4.25 ljusår bort.
https://www.theguardian.com/science/2020/dec/18/scientists-looking-for-aliens-investigate-radio-beam-from-nearby-star

Det är 100 miljoner dollar projektet “Breakthrough Listen” som har hållit på sen 2016 och hyrt in sig på ”Green Bank Observatory” och ”Parkes Observatory” som ligger bakom upptäckten och det var bland radiosignalerna från 64 meters teleskopet ”Parkes radio telescope” i Australien som de hittade signalen i april maj 2019!
https://en.wikipedia.org/wiki/Breakthrough_Listen

-Breakthrough Listen Candidate 1—BLC1-
De kallar fallet/upptäckten för ”Breakthrough Listen Candidate 1”, eller BLC1, och har en egen wikipediasida om fallet..
https://en.wikipedia.org/wiki/BLC1

-sammanfattning-
Astronomer använde Parkes teleskopet i april/maj 2019 för att fånga upp strålning från sol-flares och annan solaktivitet från Proxima Centauri, samtidigt fick 100 miljoner dollar projektet ” Breakthrough Listen” tillgång till alla radiosignaler som de kunde analysera senare med sina kraftfulla datautrustningar.

I oktober 2020 fann Shane Smith som arbetade med datan en smalbandssignal på frekvensen 982.002 Mhz gömd i all data från teleskopet. Man hittade tydligen 5 stycken 30-minuters perioder av signalen spridda över flera dagar. Signalen var inte modulerad men ökade visst lite i frekvens, men ökningen passade inte in i eventuell dopplereffekt på grund av rörelse av planeten Proxima b eller Jorden..

-Alltså-
”Signalen” = omodulerad smalbandig frekvens på 982,002 Mhz med en frekvensdrift uppåt i frekvens
Synlig 5 gånger i 30 minutersperioder spridda över några dagar.
https://astronomy.com/news/2020/12/heres-what-we-know-about-the-signal-from-proxima-centauri
https://astronomy.com/news/2020/02/proxima-centauri-the-closest-exoplanet-to-earth
Citera
2021-05-07, 17:08
Medlem
På vilken planet eller måne har störst chans att det finns liv på i vårt solsystem..nu menar jag under marken.... Finns ju flytande vatten under ytan, på flera ställen troligen Pluto, sen vet jag att det är några månar kommer inte ihåg vilken, tror Enceladus, Europa kanske fler
Citera
2021-05-08, 17:20
Medlem
Hörde av en kompis, att mars inte kan räknas som en planet,, som jag tycker låter helt sjukt, skulle vara något om att en sond "juno" sa hon den hete att den hade hittat något stoft vid Jupiter.. Som.. Har aldrig hört något om det..., som är konstigt... Hon hade läst det på nätet. Någon som vet något om detta?
Citera
2021-05-08, 18:12
Medlem
Citat:
Hörde av en kompis, att mars inte kan räknas som en planet,, som jag tycker låter helt sjukt, skulle vara något om att en sond "juno" sa hon den hete att den hade hittat något stoft vid Jupiter.. Som.. Har aldrig hört något om det..., som är konstigt... Hon hade läst det på nätet. Någon som vet något om detta?

På grund av den knapphändiga infon hivar jag till med att kompisen blandade ihop Mars med Pluto som ju för ett antal år sedan förlorade sin status som "riktig" planet.

Konstigheter vid Jupiter får mig att tänka på filmen 2001.

Jag försökte googla lite men ser inget som ger en tydligare bild av detta, annat än att rymdsonden Juno kretsar runt Jupiter sedan 2016 och gör diverse undersökningar.
Senast redigerad av Ville815 2021-05-08 kl. 18:20.
Citera
2021-05-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ville815
På grund av den knapphändiga infon hivar jag till med att kompisen blandade ihop Mars med Pluto som ju för ett antal år sedan förlorade sin status som "riktig" planet.

Konstigheter vid Jupiter får mig att tänka på filmen 2001.

Jag försökte googla lite men ser inget som ger en tydligare bild av detta, annat än att rymdsonden Juno kretsar runt Jupiter sedan 2016 och gör diverse undersökningar.

”2011 gav sig Nasasonden Juno iväg mot solsystemets största planet, Jupiter, och ombord hade den en speciell kamera som gjorde en unik upptäckt.”

https://illvet.se/universum/solsystemet/rymdstoft-saar-tvivel-om-mars-status-som-planet
Citera
2021-05-08, 21:23
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Det rör sig om att en kamera ombord på rymdsonden Juno har upptäckt damm från Mars i rymden. Det borde inte vara möjligt för en riktig planet. Upptäckten kan vända upp och ner på hur forskare definierar planeter.
Juno upptäckte stoft i rymden mellan Jupiter och jorden som härstammar från vår grannplanet Mars.
Vilket inte borde vara möjligt eftersom en planets gravitationsfält borde kunna hålla kvar stoftet.
Blir intressant att se vad detta landar i.
Citera
2021-05-08, 22:15
Medlem
Citat:
”2011 gav sig Nasasonden Juno iväg mot solsystemets största planet, Jupiter, och ombord hade den en speciell kamera som gjorde en unik upptäckt.”

https://illvet.se/universum/solsystemet/rymdstoft-saar-tvivel-om-mars-status-som-planet

Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Det rör sig om att en kamera ombord på rymdsonden Juno har upptäckt damm från Mars i rymden. Det borde inte vara möjligt för en riktig planet. Upptäckten kan vända upp och ner på hur forskare definierar planeter.
Juno upptäckte stoft i rymden mellan Jupiter och jorden som härstammar från vår grannplanet Mars.
Vilket inte borde vara möjligt eftersom en planets gravitationsfält borde kunna hålla kvar stoftet.
Blir intressant att se vad detta landar i.

Anledningen till att jag inte fann något i nätsöken var att jag fokuserade på påståendet att Mars inte skulle vara en riktig planet och där kammade jag noll.

Och när jag läste artikeln från Illustrerad Vetenskap skulle jag just komma till partiet där de skulle förklara sitt rubrikpåstående om att Mars har hotad planetstatus, när det plötsligt dök upp en betalskylt.

Kan det vara så att tidningen dragit alldeles för stora växlar av Marsdammet? Jag hittar nämligen ingen annan källa som tvivlar på Mars som riktig planet på grund av dammet hos Jupiter.

Här förklarar Nasa vad en planet är och jag kan inte se att Mars bryter mot något av detta:

"The most recent definition of a planet was adopted by the International Astronomical Union in 2006. It says a planet must do three things:

1. It must orbit a star (in our cosmic neighborhood, the Sun).
2. It must be big enough to have enough gravity to force it into a spherical shape.
3. It must be big enough that its gravity cleared away any other objects of a similar size near its orbit around the Sun.
"
Senast redigerad av Ville815 2021-05-08 kl. 22:18.
Citera
2021-05-09, 12:30
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulmendum
Det rör sig om att en kamera ombord på rymdsonden Juno har upptäckt damm från Mars i rymden. Det borde inte vara möjligt för en riktig planet.

För att...? Merkurius, Venus och Jorden släpper också ifrån sig materia till rymden. Är inte de heller planeter? Ilvet har en egen definition på planeter helt plötsligt.
Citera
2021-05-09, 13:29
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
För att...? Merkurius, Venus och Jorden släpper också ifrån sig materia till rymden. Är inte de heller planeter? Ilvet har en egen definition på planeter helt plötsligt.
Jag antar att Illustrerad Vetenskap stöder sig på forskarna och inte på egna redaktionens åsikter.
Någon som har tidningen och kort kan redogöra för detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in