Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrycake
Kan en planet bli större än dess stjärna? Gasjättar i första hand då skulle jag gissa. Men om vi tänker på planeter som tex Jorden.
Nej. Har planeten tillräcklig massa (0.08% av solens massa) så blir planeten ifråga också en stjärna. Så visst, planeten ifråga skulle väl rent teoretiskt kunna bli större än sin egen stjärna, men då skulle den upphöra att vara en planet. I praktiken tror jag inte att det händer överhuvudtaget eftersom planeter inte har tillräckligt med gravitation/massa för att bli stjärnor, och hade de haft det så hade de blivit stjärnor från första början. Vi talar i så fall om nybildade planeter som ligger på marginalen till stjärnmassa, typ 0.07% solmassa eller liknande. Dessa planeter om de lyckas ackumulera tillräckligt med massa kan i så fall vara de som utgör binära och trinära stjärnor i olika solsystem, men det är ändå ovanligt skulle jag säga att de blir större än sin stjärna, som betecknas som "alfa" stjärnan, medan dessa planeter som blir stjärnor kallas beta osv. Däremot "misslyckade stjärnor" som jupiter har alldeles för låg massa för att bli stjärnor. Visst, jupiter är ungefär lika stor som en röd dvärg (M-stjärnor), och det är väl möjligt antar jag att gasjättar rent fysiskt kan vara större än röda dvärgar, men bara större än röda dvärgar i så fall. Storlek och massa är dock inte exakt samma sak även om det finns en viss korrelation. Däremot kan planeter inte bli större än K-stjärnor, G-stjärnor osv, eftersom dessa planeter i så fall blir stjärnor de också. I praktiken händer det dock aldrig att gasjättar blir enorma stjärnor, eftersom den massan som krävs för att en planet ska bli så stor bara är tillgänglig i ett tidigt skede, under gasmolnen när stjärnorna och planeterna bildas, och blir protoplaneterna inte stjärnor då så är det betydligt svårare för dem att suga åt sig tillräckligt med massa därefter när solsystemet har stabiliserats och det mestadels är vakuum kvar mellan himlakropparna.
För jordliknande planeter däremot, skulle jag säga att det är totalt omöjligt.