2020-09-12, 15:27
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pzylent
Vid uppskjutningar då man ändå befinner sig i rymden - varför "samlar man inte in" äkta rymdvakuum i snygga glasbehållare som normalt fölk kan köpa för dyra pengar och sätta hemma i hyllan? Så kan man sitta där på fyllan sen och skryta om sitt rymdvakuum man har ovanför TV:n. Hade personligen lätt lagt nån tusenlapp för skrytmöjligheterna och gissar att andra hade betalat mer.
Tänker att det kunde tillföra lite slantar till de dyra uppskjutningarna.

Varför händer det inte?

Ej lönsamt? Då är det väl bara att ordna mindre och fler behållare?

5.000 kr x 50.000 behållare är ändå 250 mille.

Fylla en stor tub med nonsens och sen "fylla" lite glasburkar och vips så är man en kvarts miljard rikare.

Vakuum är inte nånting. Det är avsaknad av nånting. En tom ampull med vakuum tillverkad på jorden är alltså lika legitim som vakuum "insamlat" i rymden. Vad för idiot skulle betala för det? (Förutom dig själv). Det finns en betydligt mer intressant marknad för föremål som faktiskt rest till rymden. Skolklasser säljer små smycken som de skickat ut i rymden med väderballong. Köp ett sånt i stället. Här har du en bäby Yoda som varit i rymden för någon tusenlapp:

https://www.earthtosky.store/product-page/baby-yoda-bobblehead
Citera
2020-09-12, 15:42
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Varför kallar man vetenskapen för "astronomi" och hokus pokus dravel för "astrologi", när det inte är så på andra håll inom vetenskapen exempelvis inom "geologi"?

Det samma gäller egentligen även för "mytologi", varför kallar man sagor för "lära"?
Citera
2020-09-12, 15:47
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrmorr
Varför kallar man vetenskapen för "astronomi" och hokus pokus dravel för "astrologi", när det inte är så på andra håll inom vetenskapen exempelvis inom "geologi"?

Det samma gäller egentligen även för "mytologi", varför kallar man sagor för "lära"?
Astrologin kom före och tjingade namnet helt enkelt.
Citera
2020-09-12, 19:46
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vakuum är inte nånting. Det är avsaknad av nånting. En tom ampull med vakuum tillverkad på jorden är alltså lika legitim som vakuum "insamlat" i rymden. Vad för idiot skulle betala för det? (Förutom dig själv). Det finns en betydligt mer intressant marknad för föremål som faktiskt rest till rymden. Skolklasser säljer små smycken som de skickat ut i rymden med väderballong. Köp ett sånt i stället. Här har du en bäby Yoda som varit i rymden för någon tusenlapp:

https://www.earthtosky.store/product-page/baby-yoda-bobblehead

Tack för lektionen Sado men att vaakum är avsaknaden av något har inte gått mig förbi.
Du missade att jag skrev "Fylla en stor tub med nonsens" eller? Det var lite av en hint om att det inte är så mycket som fylls på men som man kan få folk att betala pengar för.
Det är ju också tanken på att det är just "rymdvakuum" som "fångats in" som skulle vara lockande.
Helt säker på att det är flera som inte funderat klart gällande sina affärsidéer. Folk köper avföring online och massa annat otyg så varför inte lite skrytvakuum?
Citera
2020-09-12, 20:15
Medlem
fulmendums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
2. Har du/ni sett något i rymden som ni finner oförklarligt? Kikare eller utan.
Yes. Visserligen inte rymden men betydligt mer närbesläktat:
Se inlägg #117 från nobbens och #228 från mig.
Citera
2020-09-20, 05:24
Medlem
Pletheneiss avatar
Förmodligen en riktigt orealistisk och dum tanke. Finns ju tankar om att vi människor måste hitta en alternativ planet förr eller senare, eller att vårt solsystem kommer bli obeboelig (När solen dör ut).

Den dumma tanken är, kan man inte "flytta" på jorden? Alltså, rent fysiskt, förflytta jorden långt bort från solsystemet?

I och för sig rör sig ju jorden hela tiden, runt solen, och runt sin egen axel. Men min fråga är om vi kan styra bort jorden mot en önskad destination?

Går det teoretiskt att genom någon form av metod förflytta jorden?
Citera
2020-09-20, 14:48
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Förmodligen en riktigt orealistisk och dum tanke. Finns ju tankar om att vi människor måste hitta en alternativ planet förr eller senare, eller att vårt solsystem kommer bli obeboelig (När solen dör ut).

Den dumma tanken är, kan man inte "flytta" på jorden? Alltså, rent fysiskt, förflytta jorden långt bort från solsystemet?

I och för sig rör sig ju jorden hela tiden, runt solen, och runt sin egen axel. Men min fråga är om vi kan styra bort jorden mot en önskad destination?

Går det teoretiskt att genom någon form av metod förflytta jorden?

Du behöver inte flytta jorden långt från solen för att överleva. Du kan inte använda jorden som ett rymdskepp. Det skulle vi inte överleva. Men det behövs inte ändå. Du behöver bara flytta jorden långsamt och gradvis utåt i takt med att solens beboeliga zon flyttas utåt i solsystemet. Solen expanderar redan nu men takten är så långsam att jorden skulle bli obeboelig först om ca 1 miljard år i sin nuvarande bana. Så lång tid har vi alltså på oss att flytta jorden utåt i solsystemet. En knuff med raketer någon gång per århundrade skulle räcka. Ett litet större problem är att vi tillslut skulle närma oss Mars. Det skulle bli en otrevlig krock så vi måste flytta Mars också.
Citera
2020-09-21, 07:17
Medlem
Herculandes avatar
Om man har en planet som är identisk jorden, fast har dubbelt så mycket massa, hade gravitationen varit dubbelt så stark då?

Om man bor på en planet där gravitationen är dubbelt så stark som den på jorden, hur hade det varit att leva där? Hade man kunnat springa och hoppa lika bekymmerslöst som på jorden?
Citera
2020-09-21, 11:55
Medlem
Kan en planet bli större än dess stjärna? Gasjättar i första hand då skulle jag gissa. Men om vi tänker på planeter som tex Jorden.
Citera
2020-09-21, 12:12
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Kan en planet bli större än dess stjärna? Gasjättar i första hand då skulle jag gissa. Men om vi tänker på planeter som tex Jorden.
Nej. Har planeten tillräcklig massa (0.08% av solens massa) så blir planeten ifråga också en stjärna. Så visst, planeten ifråga skulle väl rent teoretiskt kunna bli större än sin egen stjärna, men då skulle den upphöra att vara en planet. I praktiken tror jag inte att det händer överhuvudtaget eftersom planeter inte har tillräckligt med gravitation/massa för att bli stjärnor, och hade de haft det så hade de blivit stjärnor från första början. Vi talar i så fall om nybildade planeter som ligger på marginalen till stjärnmassa, typ 0.07% solmassa eller liknande. Dessa planeter om de lyckas ackumulera tillräckligt med massa kan i så fall vara de som utgör binära och trinära stjärnor i olika solsystem, men det är ändå ovanligt skulle jag säga att de blir större än sin stjärna, som betecknas som "alfa" stjärnan, medan dessa planeter som blir stjärnor kallas beta osv. Däremot "misslyckade stjärnor" som jupiter har alldeles för låg massa för att bli stjärnor. Visst, jupiter är ungefär lika stor som en röd dvärg (M-stjärnor), och det är väl möjligt antar jag att gasjättar rent fysiskt kan vara större än röda dvärgar, men bara större än röda dvärgar i så fall. Storlek och massa är dock inte exakt samma sak även om det finns en viss korrelation. Däremot kan planeter inte bli större än K-stjärnor, G-stjärnor osv, eftersom dessa planeter i så fall blir stjärnor de också. I praktiken händer det dock aldrig att gasjättar blir enorma stjärnor, eftersom den massan som krävs för att en planet ska bli så stor bara är tillgänglig i ett tidigt skede, under gasmolnen när stjärnorna och planeterna bildas, och blir protoplaneterna inte stjärnor då så är det betydligt svårare för dem att suga åt sig tillräckligt med massa därefter när solsystemet har stabiliserats och det mestadels är vakuum kvar mellan himlakropparna.

För jordliknande planeter däremot, skulle jag säga att det är totalt omöjligt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-09-21 kl. 12:17.
Citera
2020-10-07, 14:22
Medlem
Saloths avatar
Jag vet att den absoluta nollpunkten är - 273.15 grader.
Men hur vet man det? Finns väl inget instrument som fungerar vid den temperaturen.
Kan det vara möjligt att det kan bli kallare på nån plats?
Hur kallt kan människan skapa, typ i ett labb?

Tvärtom också.
Hur varmt är den absoluta temperaturen?
Och hur mäter man det?
Citera
2020-10-07, 20:14
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Om man hade kunnat skapa ett svart hål och kunna kontrollera så att ingenting sugs in i det, hur hade det sett ut?

Om det svarta hålet hade varit i ett akvarium typ och jag hade gått runt och kollat på det, hade jag bara sett ett svart hål mitt i ingenting?
Tänker mig att det är som en svart boll som svävar.
Hoppas ni förstår min fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in