2018-03-01, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag tycker mig se att de flesta paraboliska radioteleskopen har väldigt kort fokuslängd, vilket förbryllar mig om längre är bättre i motsvarande optiska.
Ju mindre sensor desto kortare brännvidd (fokallängd) 'behövs' för samma utsnitt/upplösning/riktverkan (mot himlavalvet).

Ökar du sensorstorleken i ett radioteleskop så måste du också klara av att ta hand om en större mängd brus (dvs sådant brus som inte ens kommer därifrån du tittar).
Senast redigerad av iconicatab 2018-03-01 kl. 04:41.
Citera
2018-03-01, 16:28
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ju mindre sensor desto kortare brännvidd (fokallängd) 'behövs' för samma utsnitt/upplösning/riktverkan (mot himlavalvet).

Ökar du sensorstorleken i ett radioteleskop så måste du också klara av att ta hand om en större mängd brus (dvs sådant brus som inte ens kommer därifrån du tittar).
Tack för svar!

Med sensor menar du mottagarantennen? Vad menar du med "behövs"? Blir det bättre upplösning om brännvidden är längre?
Även om jag då förstår dig rätt, så behövs det inte lika lång brännvidd för samma upplösning med en längra mottagarantenn som en kort, men om jag vill ha högre upplösning med en antenn så är längre brännvidd ändå bättre?

Jag är osäker på hur väl jag kan ta hand om bruset, men jag har både hårdvara och mjukvara för att hantera det, så jag skulle ändå tro att jag kan hantera bruset relativt väl.

Tror du man kan slippa lite brus om man skulle innesluta radioteleskopet, från reflektor till mottagarantenn inom sitt horn/vågriktare, i ett jordat metallrör?
Citera
2018-03-01, 19:10
Medlem
Citat:
Tack för svar!

Med sensor menar du mottagarantennen? Vad menar du med "behövs"? Blir det bättre upplösning om brännvidden är längre?
Även om jag då förstår dig rätt, så behövs det inte lika lång brännvidd för samma upplösning med en längra mottagarantenn som en kort, men om jag vill ha högre upplösning med en antenn så är längre brännvidd ändå bättre?
Med riktantenner så pratar vi ju vågrörelse, så då är det nog lättast att förklara med synlig optik istället:

Ett sk Normalobjektiv för klassisk småbildskamera med fotografisk film återger objektet "utan förstoring" dvs med samma perspektiv som våra ögon. Det har en brännvidd på ca 50 mm.
En längre brännvidd kallas Teleobjektiv och "förstorar" objektet samtidigt som bakgrunden (typiskt en bergskedja) "kommer närmare" förgrundens växter/personer/byggnader.
Motsatsen kallas Vidvinkelobjektiv.

För småbildskameran är teleobjektivet kanske 200 mm eller mer och vidvinkelobjektivet 35 mm och nedåt 18 mm.

Har du istället en storbildskamera, t.ex en Hasselbladare så är normalobjektivet 120 mm

Och billiga digitalare/mobiler har ett vidvinkelobjektiv på 6 - 8 mm.

Detta är brännviddens förhållande till sensorstorleken (och har INGENTING med megapixel, dvs SENSORNS upplösning att göra).

Sensorn i ett amatörradioteleskop är sannolikt EN PIXEL, dvs ingen arrayantenn öht.
Citera
2018-03-01, 19:25
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Med riktantenner så pratar vi ju vågrörelse, så då är det nog lättast att förklara med synlig optik istället:

Ett sk Normalobjektiv för klassisk småbildskamera med fotografisk film återger objektet "utan förstoring" dvs med samma perspektiv som våra ögon. Det har en brännvidd på ca 50 mm.
En längre brännvidd kallas Teleobjektiv och "förstorar" objektet samtidigt som bakgrunden (typiskt en bergskedja) "kommer närmare" förgrundens växter/personer/byggnader.
Motsatsen kallas Vidvinkelobjektiv.

För småbildskameran är teleobjektivet kanske 200 mm eller mer och vidvinkelobjektivet 35 mm och nedåt 18 mm.

Har du istället en storbildskamera, t.ex en Hasselbladare så är normalobjektivet 120 mm

Och billiga digitalare/mobiler har ett vidvinkelobjektiv på 6 - 8 mm.

Detta är brännviddens förhållande till sensorstorleken (och har INGENTING med megapixel, dvs SENSORNS upplösning att göra).

Sensorn i ett amatörradioteleskop är sannolikt EN PIXEL, dvs ingen arrayantenn öht.

Sensorn är mycket riktigt en enskild pixel ja. Med "upplösning" så menade jag då minimal vinkel som jag läser av på himlavalvet. "Upplösning" var nog fel ord, men jag sveper det i vissa fall, där jag då får olika värden på olika ställen, så en mindre vinkel ger då en högre upplösning.
Men för att sammanfatta då. Längre avstånd mellan parabolen och min enskilda pixel ger snävare avläsningsvinkel? (men ger mer brus) Stämmer detta?

Tack för svar!
Citera
2018-03-02, 03:39
Medlem
Att få in en signal är knepigt.

Tänk när du på 90-talet satt på taket och skulle hjälpa farsan att ställa in patabolantennen. Skrik fram och tillbaks: "Där var det bra! Nej andra hållet!
Nästan där! Nej nu för långt bort!" Osv...

Där handlar det om relativt nära geostationära satelliter.

Jämför.
Senast redigerad av Fejder 2018-03-02 kl. 03:41.
Citera
2018-03-02, 10:06
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Att få in en signal är knepigt.

Tänk när du på 90-talet satt på taket och skulle hjälpa farsan att ställa in patabolantennen. Skrik fram och tillbaks: "Där var det bra! Nej andra hållet!
Nästan där! Nej nu för långt bort!" Osv...

Där handlar det om relativt nära geostationära satelliter.

Jämför.

Det var 90-talet det. Idag finns det både bra och billig hårdvara i form av mottagare, filter, förstärkare och allt möjligt, samt även mängder med utmärkt mjukvara för både mottagning och analys.
Att få in rätt signal är inte ett dugg knepigt, det är i princip bara en fråga om att ha rätt avstämda antenner.
Det som är svårt för en amatör är att rikta korrekt, samt ett problem som nog endast är ett problem för mig är att få så snäv vinkel på mottagningen som möjligt.

Både geostationära och rörliga satelliter har jag med lätthet plockat upp sedan tidigare. Även ISS och sådana saker. Det svåra är när det kommer till radiogalaxer som ligger väldigt långt bort. Är jag inte 100 på riktningen, eller spridningen på vinkeln så måste jag utgå från data jag hittar för att synka med min för att se om jag träffar rätt.
Citera
2018-03-03, 00:36
Medlem
Citat:
Det var 90-talet det. Idag finns det både bra och billig hårdvara i form av mottagare, filter, förstärkare och allt möjligt, samt även mängder med utmärkt mjukvara för både mottagning och analys.
Att få in rätt signal är inte ett dugg knepigt, det är i princip bara en fråga om att ha rätt avstämda antenner.
Det som är svårt för en amatör är att rikta korrekt, samt ett problem som nog endast är ett problem för mig är att få så snäv vinkel på mottagningen som möjligt.

Både geostationära och rörliga satelliter har jag med lätthet plockat upp sedan tidigare. Även ISS och sådana saker. Det svåra är när det kommer till radiogalaxer som ligger väldigt långt bort. Är jag inte 100 på riktningen, eller spridningen på vinkeln så måste jag utgå från data jag hittar för att synka med min för att se om jag träffar rätt.

Ja, därav min lilla notering "jämför" där i slutet.

Jag menar att kunde man som lekman fånga signaler(med viss hjälp av söner eller döttrar) så kan man nog det 25år senare.

Det var en enkel jämförelse mellan nu och då.
Citera
2018-03-06, 12:58
Medlem
797507975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Men detta gäller väl ‘bara’ vårt universum? Om jag förstått det där med evig inflation rätt skapas nya universum, med unika naturlagar, hela tiden. Det känns ju lite förmätet att tro att vårt var först, och var vi inte det måste det ju funnits någon form av tid/rum tidigare, fast inte inom vårt universum då. Det är väl bara så att det är meninglöst att prata om tid och rum innan BB då det är omöjligt att 'räkna på'?
Tycker detta är intressant.. har funderat mycket på detta..
Som att det skulle finnas flera parallella universum. Finns ju en teori om att ufon använder sig
av maskhål hör att förflytta sig mellan olika universum..
Men kan det parallella universumet finnas i vårat, utan att det syns och märks..
Eller ligger det vägg i vägg med vårat, och försvinner mer och mer då vårat tar den plats..

Hehe blev flummigt nu,,
Citera
2018-03-08, 15:19
Medlem
PsychoticAliens avatar
Ledsen för sent svar! Det har inte funnits tid för onlinediskussioner på sistone.

Citat:
Du har förmodligen inte levt så länge att du kan uppskatta hur djävla mycket 13,8 miljarder år faktiskt är...

Och du, med all respekt, har bevisligen inte levt länge nog för att inse hur bisarrt lite 13,8 miljarder år är ur ett universellt perspektiv.

Några exempel.
Forskare ser det inte som omöjligt att röda dvärgar kan bli hundratals miljarder år gamla - i vårt idag 13,8 miljarder år unga universum. Jorden är 4,6 miljarder år.
Dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan. Ta den tiden som förflutit sen dess gånger 212 så är det så länge hela universum påstås ha existerat. Innan dess fanns det absolut ingenting, någonstans, någonsin. Det påstår vi här inne i vår trygga big bang-bubbla i samma andetag som vi säger att vi inte vet om det finns något utanför vårt big bang.

Med en uns sunt förnuft så inser man att det är något galet här.

Citat:
Med ditt synsätt så borde bara det som går att "besöka" på Jorden kunna deklareras som fakta och att övrigt bara är filosofi/religion.

Tycker tvärtom det är så forskarna pratar, och typ resten av mänskligheten - det vi ser med våra egna ögon är det som ses som fakta, resten är filosofi. Vi ser att observerbara universum är 13,8 miljarder år gammalt och anser då plötsligt att det är faktum att det är så gammalt hela universum är.
Det är inte jag som kommer med de där begränsande påståendena.

Citat:
Tack vare fysik/astronomi så hittar man BEVIS på hur länge planeter, solsytem, galaxer funnits och att det faktiskt FINNS en begynnelse, samt hur länge sedan det var.

Jaså, det tror jag du får svårt att utveckla. Du säger att det finns bevis för hur länge sen begynnelsen var. Låter inte det motsägelsefullt om forskarna då påstår att de inte vet om det fanns något innan big bang? De lämnar alltså öppet för att något kan ha funnits innan big bang, eller att något inte fanns, eller hur? Vad är det då för "BEVIS" du pratar om som visar när begynnelsen var?

Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Fast VAD är det forskarna debatterar? De områden man inte funnit konsensus runt. När gör man det? Genom att flytta fram olika ideer som får rigoröst testas i empiriska sammanhang.

Går det att testa en hel del teoretiskt fysiska hypoteser? Nej. Inte idag. Är det ogrundat att ändå tala om hypoteser man saknar empiriska grund för? Ja inom fysiken så har de en historisk av att kunna ”förutse” vissa förhållande när de kommer ur tidigare empirisk kunskap och inte bryter mot de fysikaliska lagarna eller omdefinierar dem på ett godtagbart sätt.

Det är precis det du ser när du vill vara skeptisk antar jag?

Handlar inte om att jag vill vara skeptisk bara för sakens skull som du gärna vill lägga fram det som. Jag BLIR skeptisk när jag stöter på motsägelser. Du bör göra detsamma om du inte vill bli lurad i livet och börja tro på massa strunt.

Jag förstår dina poänger men det du inte verkar förstå från mina poänger är att jag inte har något emot att de lägger fram hypoteser som de bollar mellan varandra vilket med lite tur resulterar i nya svar som sen leder vidare till nya frågor och svar = utveckling. Fint så långt.
Problemet uppstår när de presenterar sina hypoteser som sanning och sen sågar av grenen de själva sitter på genom att påstå att de egentligen inte har någon aning om ifall det de just hävdade stämmer.
Vore tacksam om du kunde svara tydligt och konkret på hur det inte är en motsägelse att först påstå att de inte vet om big bang är begynnelsen för att sen säga att big bang är begynnelsen. Du hör väl ändå hur konstigt det låter?

Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Det finns ingenting i det som Ulf Danielsson uttryckte i texten från 2007 som motsäger den problematik du lägger fram - vilket är, om man förstått det rätt, att det framkommer motsägelsefulla påståenden rörande huruvida Big Bang var "starten på allt". Danielsson uttrycker det jävligt bra med texten ...det finns en tidpunkt som markerar när den materia och energi som fyller dagens universum skapades. Påståendet är löjligt väl observationellt validerat och det finns idag ingen seriös forskare som motsäger existensen av det här ögonblicket. Det faller sig då även naturligt att referera till det här ögonblicket som skapelseögonblicket, eller tidpunkten då universum skapades, eftersom allting som vi ö.h.t. kan observera skapades just då.

Märk väl att det här fortfarande inte svarar fullt ut på frågan om det fanns någonting innan det här ögonblicket (som kan kallas Big Bang för enkelhetens skull). Om man med "något" syftar på den materia som nu finns så är svaret att Nej, det fanns inte. Om "något" istället syftar på något mer abstrakt, som existensen av fysikaliska lagar, så är svaret definitivt inte Nej. Oavsett om universum skulle vara en ensam kvantfluktuation eller en del av ett inflationsfält så fanns det grundläggande fysikaliska lagar även där och då (även om tid om rum som sådant kanske inte existerade innan). När och hur de mest grundläggande fysikaliska lagarna skapades har man naturligtvis ingen jävla aning om.

Tack för tydligt svar men jag har svårt att hålla med ändå.
Jag håller med så långt att han uttrycker det riktigt bra i texten jag citerade, men bortsett från just den här biten:

"Det vi däremot säkert vet är att det finns en tidpunkt som markerar när den materia och energi som fyller dagens universum skapades. Denna väldefinierade händelse kallar vi för Big Bang"

Det är ju att säga för mycket i min mening. Jag menar, varför påstå att VÅRT big bang definitivt var orsaken till ALL materia och energi i universum, när han inte har en aning om ifall det stämmer eller inte? Hur kan Ulf och merparten av alla insatta med säkerhet hävda att de VET att det inte finns fler big bangs där ute, och därmed mer materia, i ett tänkbart oändligt rum?
Det är att säga för mycket. Faktum! Det säger de ju dessutom själva iom påståendena att vi inte kan veta något om en ev. tid innan vårt big bang.

Tänk dig ett oändligt rum. Pang... ett big bang börjar expandera. Pang... ett till fast extremt långt bort i samma rum. Pang... ytterligare ett till.
Hur kan forskarna vara så säkra på att det inte är så det förhåller sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
"Påståendet är löjligt väl observationellt validerat och det finns idag ingen seriös forskare som motsäger existensen av det här ögonblicket. Det faller sig då även naturligt att referera till det här ögonblicket som skapelseögonblicket, eller tidpunkten då universum skapades, eftersom allting som vi ö.h.t. kan observera skapades just då.

"naturligt att referera till det här ögonblicket som skapelseögonblicket", säger du, för att vi inte kan observera något annat. Ja du, det kan man väl se som naturligt om man vill men tyvärr är det ju lika vetenskapligt som att referera till horisonten som ett bevis på att jorden är platt eftersom horisonten ser ut som en rak linje när vi står och tittar mot den. Vi kan inte observera nog från vår plats stående på jorden och titta mot horisonten så då lägger vi fram det som SANNING att jorden ÄR platt, fast med andra ord. Och det sker alltså idag 2018. Har svårt att förstå hur det är att betrakta världen ur ett vetenskapligt perspektiv.
Citera
2018-03-08, 16:13
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Ledsen för sent svar! Det har inte funnits tid för onlinediskussioner på sistone.

Och du, med all respekt, har bevisligen inte levt länge nog för att inse hur bisarrt lite 13,8 miljarder år är ur ett universellt perspektiv.

Några exempel.
Forskare ser det inte som omöjligt att röda dvärgar kan bli hundratals miljarder år gamla - i vårt idag 13,8 miljarder år unga universum. Jorden är 4,6 miljarder år.
Dinosaurierna dog ut för 65 miljoner år sedan. Ta den tiden som förflutit sen dess gånger 212 så är det så länge hela universum påstås ha existerat. Innan dess fanns det absolut ingenting, någonstans, någonsin. Det påstår vi här inne i vår trygga big bang-bubbla i samma andetag som vi säger att vi inte vet om det finns något utanför vårt big bang.

Med en uns sunt förnuft så inser man att det är något galet här.

Tycker tvärtom det är så forskarna pratar, och typ resten av mänskligheten - det vi ser med våra egna ögon är det som ses som fakta, resten är filosofi. Vi ser att observerbara universum är 13,8 miljarder år gammalt och anser då plötsligt att det är faktum att det är så gammalt hela universum är.
Det är inte jag som kommer med de där begränsande påståendena.

Jaså, det tror jag du får svårt att utveckla. Du säger att det finns bevis för hur länge sen begynnelsen var. Låter inte det motsägelsefullt om forskarna då påstår att de inte vet om det fanns något innan big bang? De lämnar alltså öppet för att något kan ha funnits innan big bang, eller att något inte fanns, eller hur? Vad är det då för "BEVIS" du pratar om som visar när begynnelsen var?

Handlar inte om att jag vill vara skeptisk bara för sakens skull som du gärna vill lägga fram det som. Jag BLIR skeptisk när jag stöter på motsägelser. Du bör göra detsamma om du inte vill bli lurad i livet och börja tro på massa strunt.

Jag förstår dina poänger men det du inte verkar förstå från mina poänger är att jag inte har något emot att de lägger fram hypoteser som de bollar mellan varandra vilket med lite tur resulterar i nya svar som sen leder vidare till nya frågor och svar = utveckling. Fint så långt.
Problemet uppstår när de presenterar sina hypoteser som sanning och sen sågar av grenen de själva sitter på genom att påstå att de egentligen inte har någon aning om ifall det de just hävdade stämmer.
Vore tacksam om du kunde svara tydligt och konkret på hur det inte är en motsägelse att först påstå att de inte vet om big bang är begynnelsen för att sen säga att big bang är begynnelsen. Du hör väl ändå hur konstigt det låter?

Tack för tydligt svar men jag har svårt att hålla med ändå.
Jag håller med så långt att han uttrycker det riktigt bra i texten jag citerade, men bortsett från just den här biten:

"Det vi däremot säkert vet är att det finns en tidpunkt som markerar när den materia och energi som fyller dagens universum skapades. Denna väldefinierade händelse kallar vi för Big Bang"

Det är ju att säga för mycket i min mening. Jag menar, varför påstå att VÅRT big bang definitivt var orsaken till ALL materia och energi i universum, när han inte har en aning om ifall det stämmer eller inte? Hur kan Ulf och merparten av alla insatta med säkerhet hävda att de VET att det inte finns fler big bangs där ute, och därmed mer materia, i ett tänkbart oändligt rum?
Det är att säga för mycket. Faktum! Det säger de ju dessutom själva iom påståendena att vi inte kan veta något om en ev. tid innan vårt big bang.

Tänk dig ett oändligt rum. Pang... ett big bang börjar expandera. Pang... ett till fast extremt långt bort i samma rum. Pang... ytterligare ett till.
Hur kan forskarna vara så säkra på att det inte är så det förhåller sig?

"naturligt att referera till det här ögonblicket som skapelseögonblicket", säger du, för att vi inte kan observera något annat. Ja du, det kan man väl se som naturligt om man vill men tyvärr är det ju lika vetenskapligt som att referera till horisonten som ett bevis på att jorden är platt eftersom horisonten ser ut som en rak linje när vi står och tittar mot den. Vi kan inte observera nog från vår plats stående på jorden och titta mot horisonten så då lägger vi fram det som SANNING att jorden ÄR platt, fast med andra ord. Och det sker alltså idag 2018. Har svårt att förstå hur det är att betrakta världen ur ett vetenskapligt perspektiv.
Tråkigt att du känner så. En av sakerna som sagts flera gånger här är ju att dina intuition inte riktigt är ett rättesnöre när det kommer till sådant och motsägelserna du pratar om finns ju inte riktigt. Därför jag rekommenderar att vara skeptiskt men inte för att. Det finns ingen sanning i själva skepticismen.
Citera
2018-03-08, 18:10
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Tråkigt att du känner så. En av sakerna som sagts flera gånger här är ju att dina intuition inte riktigt är ett rättesnöre när det kommer till sådant och motsägelserna du pratar om finns ju inte riktigt. Därför jag rekommenderar att vara skeptiskt men inte för att. Det finns ingen sanning i själva skepticismen.

Fortsätt du att känna dig smart oskeptisk och undvik mina enkla frågor så fortsätter jag med mitt.
Citera
2018-03-09, 14:38
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Fortsätt du att känna dig smart oskeptisk och undvik mina enkla frågor så fortsätter jag med mitt.

Konstigt att enkla frågor är något du undrar över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in