Citat:
Ursprungligen postat av
Draken55
Vad tror ni om PlanetX,
det finns en stabil teori om att det finns en nionde planet i vårt solsystem, ca 10 ggr större än jorden, i en oval bana som tar den oerhört långt ifrån solen, ca 500-1000AU!
Det kan synas bisarrt att det skulle finnas en planet i vårt eget solsytsem som inte upptäckts när vi samtidigt har hittat tusentals exoplaneter, men dess bana är alltså väldigt längt ifrån solen , och oss, och har beräknats fram med basis på dvärgplaneters avvikande banor.
PlanetX är ett bedrägeri, precis som med helande pyramidformade kristaller. Det står helt mot all astronomi mot all vetenskap och även mot rent sunt förnuft. Dessutom är det direkt uppenbart av själva formatet som lögnen säljs in med, att det är ett bedrägeri, lika uppenbart som man ser på ett barn när det ljuger.
Planet Nine är däremot en seriös hypotes. Den skulle vara i storlek mellan Jordens och Neptunus, som är den vanligaste upptäckta exoplanetstorleken. Så kombinationen av dvärgplaneternas koordinerade banor och insikten om att såna planeter är mycket vanliga, gör hypotesen trolig.
Här är massor av 15 minuters lektioner av Mike Brown som upptäckte Sedna m.fl. Kuyperbältobjekt och som stuckit ut hakan och förutsett planet Nine. Han har en lektion om det. Ämnet är annars Solsystemet. Jag tycker Mike Brown är en utmärkt kommunikatör. Han förklarar enkelt och grundläggande men skjuter också in intressanta historiska episoder liksom den senaste resultaten och förslagen inom astronomi.
Tyvärr hittar jag dem bara här, oordnade. Så scrolla ned cirka 30(!) gånger på sidan tills du ser gula iconer som heter [The Science of the Solar System].
https://www.youtube.com/channel/UCd-IfyKsO7CiapBK_rFVt2g/videos?sort=dd&shelf_id=0&view=0
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashbackperson
Vilket är det kortaste kända avstånd mellan två olika stjärnor (de som är inom samma dubbla eller triplpa stjärnsystem ej inräknade)? Kan tänka mig det är lite närmare inom stjärnhoparna?
Ett tusen stjärnor per kubikparcek (35 kubljusår) har jag hört som en siffra på antalet stjärnor i de tätaste centrala delarna av klotformiga stjärnhopar. Cirka 28 stjärnor inom ett ljusår. Ett par tusen AU, i genomsnitt, hälften borde ännu ha närmare grannar. Det är ändå 200 gånger avståndet till Saturnus och stjärnor i klotformiga hopar är små gamla röda dvärgar (de stora stjärnorna har exploderat och det bildas nästan inga nya). Så planeternas banor skulle påverkas men inte nödvändigtvis sådär jättemycket jättefort. Stjärnorna har fortfarande svårt att fånga in varandra. I klotformiga hopar lär det inte finnas några Oort-moln, som börjar först vid 1000 AU avstånd. Planeter långt utanför jätteplaneter, som Pluto, skulle nog inte finnas kvar länge. Hoparnas interstellära rymd kanske kryllar av hemlösa kometer från alla håll och kanter.
Diskuteras i en aktuell podcast här:
https://www.youtube.com/watch?v=9BS2PiQusx8