2017-08-28, 18:06
Medlem
Draken55s avatar
Vad tror ni om PlanetX,
det finns en stabil teori om att det finns en nionde planet i vårt solsystem, ca 10 ggr större än jorden, i en oval bana som tar den oerhört långt ifrån solen, ca 500-1000AU!

Det kan synas bisarrt att det skulle finnas en planet i vårt eget solsytsem som inte upptäckts när vi samtidigt har hittat tusentals exoplaneter, men dess bana är alltså väldigt längt ifrån solen , och oss, och har beräknats fram med basis på dvärgplaneters avvikande banor.
Citera
2017-08-28, 18:35
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
När man närmar sig ljusets hastighet så går ju tiden långsammare inne i rymdskeppet än på jorden men fungerar det även åt andra hållet att om du kör oändligt långsamt så går tiden fortare? I så fall relativt vad?

Du svarar själv på frågan, relativt vad... just det.
Citera
2017-08-28, 19:06
Medlem
Fris avatar
Snarare 10 000 AU bort.
Och i en elliptisk bana, inte "oval", det vore en sensation!

Anledningen till varför det eventuellt kan finnas en så stor planet i Solsystemet så långt bort ännu okänd är helt enkelt att ingen har tittat efter tillräckligt noga ännu. Den som söker skall finna (nånting).
Citera
2017-08-28, 19:08
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Snarare 10 000 AU bort.
Och i en elliptisk bana, inte "oval", det vore en sensation!

Anledningen till varför det eventuellt kan finnas en så stor planet i Solsystemet så långt bort ännu okänd är helt enkelt att ingen har tittat efter tillräckligt noga ännu. Den som söker skall finna (nånting).

Nej, högst 1000AU, när den är närmast solen beräknas avståndet vara 2-300AU.
Citera
2017-08-28, 19:25
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej, högst 1000AU, när den är närmast solen beräknas avståndet vara 2-300AU.
Javisst, så är det ju! Jag tänkte på 10 000 års periodicitet. Bara några 100 AU avstånd, det är ju ingenting! Mike Brown som upptäckte Sedna och som förutsett Planet Nine (tillsammans med en teoretiker) säger sig övertygad om att den kommer att observeras direkt inom fem år.

Om han, som bevisat sig upptäcka de mest avlägsna planeter redan, säger det så självsäkert så bettar jag inte emot. Även om så klart massor av hans kollegor är provocerade nu att göra just det. En deadline är satt. Die Uhr läuft.
Citera
2017-09-01, 15:18
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Ååh Tack! 😊
Det var verkligen kul med ett hästhuvud oxå i rymden!
Nu blev det ännu mer spännande ju..Det ska läsas o googlas massor om!
Tack så väldigt mkt för ännu ett fantastiskt svar Sadoman!
😊

Det var så lite så. :-)
Citera
2017-09-02, 12:26
Medlem
Aurora16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
● Skulle månen ha samma temperatur/klimat som jorden om den hade haft en atmosfär? Avståndet till solen är ju detsamma.

● Varför är det just -270 grader i universum? Det är ju en temperatur som är så extrem att den inte ens går att uppnå i laboratorium.

● Påverkas jordens temperatur av dess glödheta inre? Eller är vår temperatur helt beroende av solen?

Såg inga riktaga svar på dessa utmärkta frågor, så jag bumpar inlägget.
Citera
2017-09-02, 15:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora16
Såg inga riktaga svar på dessa utmärkta frågor, så jag bumpar inlägget.
Nej för månen har inte lika mycket vatten som jorden.

Noll Kelvin + bakgrundsstrålningen blir ~ -270 grader C

Ja en del av värmen från jordens innandöme sipprar ju ut från skorpan.
Men kallt skulle det bli om solen togs bort.
Typ -240 grader C.
Citera
2017-09-03, 16:17
Medlem
Vilket är det kortaste kända avstånd mellan två olika stjärnor (de som är inom samma dubbla eller triplpa stjärnsystem ej inräknade)? Kan tänka mig det är lite närmare inom stjärnhoparna?
Citera
2017-09-03, 17:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vad tror ni om PlanetX,
det finns en stabil teori om att det finns en nionde planet i vårt solsystem, ca 10 ggr större än jorden, i en oval bana som tar den oerhört långt ifrån solen, ca 500-1000AU!

Det kan synas bisarrt att det skulle finnas en planet i vårt eget solsytsem som inte upptäckts när vi samtidigt har hittat tusentals exoplaneter, men dess bana är alltså väldigt längt ifrån solen , och oss, och har beräknats fram med basis på dvärgplaneters avvikande banor.
PlanetX är ett bedrägeri, precis som med helande pyramidformade kristaller. Det står helt mot all astronomi mot all vetenskap och även mot rent sunt förnuft. Dessutom är det direkt uppenbart av själva formatet som lögnen säljs in med, att det är ett bedrägeri, lika uppenbart som man ser på ett barn när det ljuger.

Planet Nine är däremot en seriös hypotes. Den skulle vara i storlek mellan Jordens och Neptunus, som är den vanligaste upptäckta exoplanetstorleken. Så kombinationen av dvärgplaneternas koordinerade banor och insikten om att såna planeter är mycket vanliga, gör hypotesen trolig.

Här är massor av 15 minuters lektioner av Mike Brown som upptäckte Sedna m.fl. Kuyperbältobjekt och som stuckit ut hakan och förutsett planet Nine. Han har en lektion om det. Ämnet är annars Solsystemet. Jag tycker Mike Brown är en utmärkt kommunikatör. Han förklarar enkelt och grundläggande men skjuter också in intressanta historiska episoder liksom den senaste resultaten och förslagen inom astronomi.

Tyvärr hittar jag dem bara här, oordnade. Så scrolla ned cirka 30(!) gånger på sidan tills du ser gula iconer som heter [The Science of the Solar System].
https://www.youtube.com/channel/UCd-IfyKsO7CiapBK_rFVt2g/videos?sort=dd&shelf_id=0&view=0

Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Vilket är det kortaste kända avstånd mellan två olika stjärnor (de som är inom samma dubbla eller triplpa stjärnsystem ej inräknade)? Kan tänka mig det är lite närmare inom stjärnhoparna?
Ett tusen stjärnor per kubikparcek (35 kubljusår) har jag hört som en siffra på antalet stjärnor i de tätaste centrala delarna av klotformiga stjärnhopar. Cirka 28 stjärnor inom ett ljusår. Ett par tusen AU, i genomsnitt, hälften borde ännu ha närmare grannar. Det är ändå 200 gånger avståndet till Saturnus och stjärnor i klotformiga hopar är små gamla röda dvärgar (de stora stjärnorna har exploderat och det bildas nästan inga nya). Så planeternas banor skulle påverkas men inte nödvändigtvis sådär jättemycket jättefort. Stjärnorna har fortfarande svårt att fånga in varandra. I klotformiga hopar lär det inte finnas några Oort-moln, som börjar först vid 1000 AU avstånd. Planeter långt utanför jätteplaneter, som Pluto, skulle nog inte finnas kvar länge. Hoparnas interstellära rymd kanske kryllar av hemlösa kometer från alla håll och kanter.

Diskuteras i en aktuell podcast här:
https://www.youtube.com/watch?v=9BS2PiQusx8
Senast redigerad av Fri 2017-09-03 kl. 17:21.
Citera
2017-09-03, 17:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Vet inte om det är det absolut närmaste men dubbelstjärnan HM Cancri med ett avstånd på endast 80.000 km, en femtedel av avståndet mellan jorden och månen är en lika bra kandidat som någon.

Jo enligt Wiki är det tydligen det kortaste avståndet man känner till.
https://en.wikipedia.org/wiki/RX_J0806.3%2B1527
Citera
2017-09-04, 16:23
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
PlanetX är ett bedrägeri, precis som med helande pyramidformade kristaller. Det står helt mot all astronomi mot all vetenskap och även mot rent sunt förnuft. Dessutom är det direkt uppenbart av själva formatet som lögnen säljs in med, att det är ett bedrägeri, lika uppenbart som man ser på ett barn när det ljuger.

Planet Nine är däremot en seriös hypotes. Den skulle vara i storlek mellan Jordens och Neptunus, som är den vanligaste upptäckta exoplanetstorleken. Så kombinationen av dvärgplaneternas koordinerade banor och insikten om att såna planeter är mycket vanliga, gör hypotesen trolig.

Här är massor av 15 minuters lektioner av Mike Brown som upptäckte Sedna m.fl. Kuyperbältobjekt och som stuckit ut hakan och förutsett planet Nine. Han har en lektion om det. Ämnet är annars Solsystemet. Jag tycker Mike Brown är en utmärkt kommunikatör. Han förklarar enkelt och grundläggande men skjuter också in intressanta historiska episoder liksom den senaste resultaten och förslagen inom astronomi.

Tyvärr hittar jag dem bara här, oordnade. Så scrolla ned cirka 30(!) gånger på sidan tills du ser gula iconer som heter [The Science of the Solar System].
https://www.youtube.com/channel/UCd-IfyKsO7CiapBK_rFVt2g/videos?sort=dd&shelf_id=0&view=0

Ett tusen stjärnor per kubikparcek (35 kubljusår) har jag hört som en siffra på antalet stjärnor i de tätaste centrala delarna av klotformiga stjärnhopar. Cirka 28 stjärnor inom ett ljusår. Ett par tusen AU, i genomsnitt, hälften borde ännu ha närmare grannar. Det är ändå 200 gånger avståndet till Saturnus och stjärnor i klotformiga hopar är små gamla röda dvärgar (de stora stjärnorna har exploderat och det bildas nästan inga nya). Så planeternas banor skulle påverkas men inte nödvändigtvis sådär jättemycket jättefort. Stjärnorna har fortfarande svårt att fånga in varandra. I klotformiga hopar lär det inte finnas några Oort-moln, som börjar först vid 1000 AU avstånd. Planeter långt utanför jätteplaneter, som Pluto, skulle nog inte finnas kvar länge. Hoparnas interstellära rymd kanske kryllar av hemlösa kometer från alla håll och kanter.

Diskuteras i en aktuell podcast här:
https://www.youtube.com/watch?v=9BS2PiQusx8

Planet X Planet 9 , jag ser det som samma grej, fast jag vet att PlanetX tidigare använts inom väldigt suspekta kretsar.

Ursprungligen var väl dock begreppet PlanetX jakten på en planet utanför Neptunus bana så man kan mycket väl använda det om man pratar om Browns teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in