Citat:
Ursprungligen postat av
Jessigirlie
Jag är fascinerad av solen o har fått svar i tråden om hur den funkar o tändes o sånt...Har en till sak jag brukar tänka på, om den självtändes av sitt eget tryck och är gjord av väte o helium, borde det inte blivit en ganska ordentligt explosion på himlen just då?
Om man varit där och kunde se så skulle man nog bara se solen som ett glödande klot som en dag började lysa allt starkare och starkare. Explosionen, om man kan kalla det så, skedde djupt, djupt ner i solens kärna. Solen är så stor att energin som bildas i kärnan tar 100 000 år att hitta ut ur solen och då har energin blivit ganska snäll strålning som vi upplever som ljus.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jessigirlie
Hördes den ända till jorden isf? Fanns det djur som faktiskt fick se o höra när det hände?
Inte på jorden för jorden fanns inte än. Men på en annan värld många ljusår bort kanske någon varelse tittade upp och såg nya ljus på himlen. Om det fanns djur som hästar på jorden för 1 miljon år sen så skulle de kunnat se stjärnorna i orionnebulosan tändas upp. De stjärnorna är så pass unga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jessigirlie
O en sak till, om den bara är gas borde den ju "blåsa" bort väl? Gas flyger ju det är ju inte som vatten eller en sten eller nåt, den borde väl vara typ som när man kokar vatten, som ånga menar jag...
😮😮
Gas flyger faktiskt från solen då och då.
Men solen består inte riktigt av gas. Den består av plasma som är elektriskt laddad gas. Plasma uppför sig inte riktigt som gas. Solens tyngdkraft är så stor att plasman skulle behöva enormt med energi för att blåsa bort från solen. Och det händer ibland att solen nyser med en kraft som motsvarar många atombomber. Då kan lite plasma från solen slippa undan. Det kallas koronamassutkastning och kan orsaka trubbel om den träffar jorden. De orsakar norrsken och kan i vissa fall orsaka strömavbrott.
Vid en sån händelse så skickas många miljarder ton materia ut från solen men solen är så massiv att den inte kommer få slut på bränsle på flera miljarder år.