2020-12-17, 13:25
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Billig förklaring. Hur kan gravitationen få den att snurra då & varför förutsätter den och varför börjar det snurra den första början, vem bestämde lagarna?

Eller för att förenkla: varför gör gravitationen som den gör? FÖRKLARA
Solen och planeterna har bildats ur ett stoftmoln. Gravitationen ger upphov till ett rörelsemoment som bildar en roterande skiva, och planeterna fortsätter i tangentens riktning: samma rörelse. Det är den gängse förklaringen enligt vedertagen fysik.

Gravitationen är inte fullt ut förstådd eller förklarad, men den finns tvivelsutan där.
Citera
2020-12-17, 16:15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeTheSweed
Herregud vilka dumheter.
Är det bara tonåringa aspies i detta forum?
Du bara häver ur sig saker om mekanik.
Jösses.
Tangentens riktning, vet du ens vad det betyder??
Du har fel autist.
Kyss
Men redogör för dina invändningar då eller kom med en bättre modell.
Citera
2020-12-17, 17:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Oavsett vilket så skulle det kräva mer materia än vad vi har på jorden för att skapa en sådan dysonsfär. Och för den delen alla andra planeter i solsystemet tillsammans.
Har du räknat på det?
Citat:
Also if assuming a radius of 1 AU, there may not be sufficient building material in the Solar System to construct a Dyson shell. Anders Sandberg estimates that there is 1.82×1026 kg of easily usable building material in the Solar System, enough for a 1 AU shell with a mass of 600 kg/m2—about 8–20 cm thick on average, depending on the density of the material. This includes the hard-to-access cores of the gas giants; the inner planets alone provide only 11.79×1024 kg, enough for a 1 AU shell with a mass of just 42 kg/m2.
Om man dessutom har bra fusion som kan bygga upp tyngre ämnen från väte och helium har man en tiopotens till massa att leka med.

Kanske inte tillräckligt för att bygga ett skal för bioloiskt liv, men om sådana avancerade civilisationer består av AI så det bara behövs solceller som driver avancerade datorer är det fullt rimligt att kunna bygga för en hel stjärna, fast mer troligt med svärmar av fristående enheter snarare än ett massivt skal.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere
Citera
2020-12-17, 18:12
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du räknat på det?
Nej. Men lycka till med att gräva ut materia från gasjättarnas inre kärnor, lol. Du förstår väl själv att det skulle destabilisera hela solsystemet och vara ganska katastrofalt för allt liv här på jorden om vi nedmonterade gasjättarna och flera andra planeter bara för att få till en dysonsfär?

Citat:
Om man dessutom har bra fusion som kan bygga upp tyngre ämnen från väte och helium har man en tiopotens till massa att leka med.
Fusion är väl den egentligen enda chansen för dysonsfärer, men fusion är lättare sagt än gjort. Finns liksom en anledning till att fusion förekommer i rymden i stjärnorna, eftersom det är enklare med fusion i rymden.

Citat:
Kanske inte tillräckligt för att bygga ett skal för bioloiskt liv, men om sådana avancerade civilisationer består av AI så det bara behövs solceller som driver avancerade datorer är det fullt rimligt att kunna bygga för en hel stjärna, fast mer troligt med svärmar av fristående enheter snarare än ett massivt skal.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere
Ja alltså, dysonsfärer är väl egentligen något som framförallt uppstår när AI har tagit över. AI skulle på relativt kort tid kunna fixa alltifrån fusion till dysonsfärer osv. Men frågan är om Matrix/Terminator-style AI ens är möjligt. Vi borde ju ha noterat exempel på stjärnor med dysonsfärer som har konstruerats av AI osv.

Du glömde dessutom att citera det här stycket från Wikipediaartikeln, direkt nedanför citatet du lånade:
The shell would be vulnerable to impacts from interstellar bodies, such as comets, meteoroids, and material in interstellar space that is currently being deflected by the Sun's bow shock. The heliosphere, and any protection it theoretically provides, would cease to exist.
Frågan är ju om det ens är någon poäng med dysonsfärer?

Förresten, jag noterar att aspie-anklagelserna haglar från småhjärnorna i tråden, som vanligt då. Inte mot mig personligen men mot andra användare. Det är så det låter när man själv inte kan diskutera sofistikerade ämnen och blir butthurt över att man själv är korkad, och vill inte erkänna att någon annan kanske är smart eller åtminstone har fyllt huvudet med lite kunskap, och ganska förutsägbart kommer då "aspie" ordet fram
Citera
2020-12-17, 18:53
Avstängd
Citat:
Nej. Men lycka till med att gräva ut materia från gasjättarnas inre kärnor, lol. Du förstår väl själv att det skulle destabilisera hela solsystemet och vara ganska katastrofalt för allt liv här på jorden om vi nedmonterade gasjättarna och flera andra planeter bara för att få till en dysonsfär?
Naturligtvis kan vi inte bygga en idag med dagens teknik, men det var heller inte frågan. Den som planerar att använda materialet från planeterna i en Dysonsfär lär inte bry sig om huruvida de numera försvunna planeternas banor längre skulle varit stabila.

Det jag invände mot var ditt påstående att massan inte räcker, och det var det jag visade var fel. Att det är en teknisk utmaning är en helt annan sak.
Citat:
Ja alltså, dysonsfärer är väl egentligen något som framförallt uppstår när AI har tagit över. AI skulle på relativt kort tid kunna fixa alltifrån fusion till dysonsfärer osv. Men frågan är om Matrix/Terminator-style AI ens är möjligt. Vi borde ju ha noterat exempel på stjärnor med dysonsfärer som har konstruerats av AI osv.
Då är vi inne på Fermiparadoxen. Om intelligent liv är ovanligt, utplånar sig självt innan det når nivån att bygga en Dysonsfär eller helt enkelt inte är intresserade ens om de kan så lär vi inte se någon.
Citat:
Du glömde dessutom att citera det här stycket från Wikipediaartikeln, direkt nedanför citatet du lånade:
Du missade nog att jag skrev: "fast mer troligt med svärmar av fristående enheter snarare än ett massivt skal." Då blir det citatet inte relevant. Emellanåt förstörs någon enhet av en kollision, men det är bara bygga en ny från resterna. En AI kör naturligtvis med backup i sådana lägen.
Citat:
Behöver man mycket energi så. Alternativet är att demontera även solen och använda bränslet för kontrollerad fusion. Alternativt matar man in materia i ett svart hål för att konvertera den till energi eller något än mer exotiskt.
Citera
2020-12-17, 20:37
Medlem
Citat:

Fusion är väl den egentligen enda chansen för dysonsfärer, men fusion är lättare sagt än gjort. Finns liksom en anledning till att fusion förekommer i rymden i stjärnorna, eftersom det är enklare med fusion i rymden.

The shell would be vulnerable to impacts from interstellar bodies, such as comets, meteoroids, and material in interstellar space that is currently being deflected by the Sun's bow shock. The heliosphere, and any protection it theoretically provides, would cease to exist.

Förresten, jag noterar att aspie-anklagelserna haglar från småhjärnorna i tråden, som vanligt då. Inte mot mig personligen men mot andra användare. Det är så det låter när man själv inte kan diskutera sofistikerade ämnen och blir butthurt över att man själv är korkad, och vill inte erkänna att någon annan kanske är smart eller åtminstone har fyllt huvudet med lite kunskap, och ganska förutsägbart kommer då "aspie" ordet fram
Du verkar vara mycket intelligent kära vän. Ditt resonemang kring dysonsfärer verkar rimligt. Det där med att skicka nukes till en stjärna, inte så mycket. Kan du inte förstå att det vore galet, även om du skapar en signatur?
Det kan uppfattas aggressivt. Så skulle jag uppfatta det i alla fall.
Fria svenska gräset/
Citera
2020-12-17, 21:17
Avstängd
Citat:
Du verkar vara mycket intelligent kära vän. Ditt resonemang kring dysonsfärer verkar rimligt. Det där med att skicka nukes till en stjärna, inte så mycket. Kan du inte förstå att det vore galet, även om du skapar en signatur?
Det kan uppfattas aggressivt. Så skulle jag uppfatta det i alla fall.
Fria svenska gräset/
Vad är dessutom poängen med just kärnvapen? Själva smällen är ju helt odetekterbar, det är bara en möjlig spektroskopisk signatur man kan se, och då duger vilka ämnen som helst som stjärnor normalt inte har. Sen antar jag att Elias även här inte har räknat på några kvantiteter för att bedöma hur mycket man måste dumpa i en stjärna för att det skall ge en detekterbar spektroskopisk signatur.
Citera
2020-12-17, 21:38
Medlem
Citat:
Vad är dessutom poängen med just kärnvapen? Själva smällen är ju helt odetekterbar, det är bara en möjlig spektroskopisk signatur man kan se, och då duger vilka ämnen som helst som stjärnor normalt inte har. Sen antar jag att Elias även här inte har räknat på några kvantiteter för att bedöma hur mycket man måste dumpa i en stjärna för att det skall ge en detekterbar spektroskopisk signatur.
Ja alltså. Om någon/några skickade nukes in i solen i en sådan kvantitet att vi skulle detektera det ifrån jorden skulle jag ställa mig något tveksam till dess intentioner.
Detta förstår inte vissa:
"Vadå det är la inge könsti mä o skicka d ellä"...
Får ju inte diskutera funktionsvarianter hos medskribenter, men gode gud vad man kan snöa in på saker liksom.
Vår atmosfär, skulle jag tippa, är den bästa biosignatur du kan tänka dig.
FTS
Citera
2020-12-17, 21:50
Avstängd
Citat:
J
Vår atmosfär, skulle jag tippa, är den bästa biosignatur du kan tänka dig.
FTS
Den snabba ökningen av CO2-halten tillsammans med andra möjligen detekterbara spårgaser som freoner är också en indikation på en teknisk civilisation, och dessutom en civilisation som beter sig rätt oansvarigt.
Citera
2020-12-17, 21:50
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Alla solsystem lyder under samma fysikens lagar som vårt solsystem följer.

Skulle inte sätta stora pengar på att det som orsakar de gigantiska tomrummen i universum inte gör nåt fuffens med fysikens lagar i de områdena.

Citat:
Medan det kanske skulle kunna vara möjligt att täcka en röd dvärg mmed en dysonsfär, så vore bara det en enorm utmaning, och liv är till att börja med mycket osannolikt kring röda dvärgar. I den utsträckningen det överhuvudtaget finns dysonsfärer så är de endast realistiska kring röda dvärgar, men med tanke på att röda dvärgar är de överlägset vanligaste stjärnorna av naturliga skäl, så borde vi ha hittat dysonsfärer vid det här laget kring någon röd dvärg, men så är inte fallet vilket enkelt förklaras av att liv är extremt sällsynt till att börja med och betydligt mer sällsynt att uppstå på en planet som kretsar kring en röd dvärg.

Varför skulle man annars bygga stora ringar runt en stjärna utan att få ut konstant och gratis energi i enorma mängder? Vore ju helt meningslöst och korkat om man inte får ut något viktigt av det. Särskilt med tanke på hur dyrt det är att bygga dysonsfärer.

Du verkar vara en ologisk människa...

Värst vad mycket fakta du tycker dig sitta på om saker du inte vet ett dugg om.
Felet du gör är att du utgår ifrån din egna hjärna, och människors hjärnor, och så menar du att alla andra intelligenta raser i universum måste ha samma intentioner, behov och begränsningar som oss.
Det hade räckt med en väldigt intelligent ras som har 30% "insektsmedvetande" för att vi inte hade kunnat gissa oss till deras intentioner. Och där ute finns gissningsvis bra mycket mer svårtolkade varelser än människor eller insekter.

Finns det tillräckligt med material att jobba med och dessutom energi i överflöd, vilket absolut är möjligt, så är jag övertygad om att det finns arter som sätter eget manskap, robotar, slavar eller vad det nu kan vara på att plundra planeter på resurser och bygga kommunikationsutrustning i megaformat. Det är kanske inte så vanligt, men jag tror det händer i detta nu.

Du behöver inte hålla med. Och känner du för att vara tuff flashbackare och vara nedsättande för att du inte håller med så kör på. Jag är inte överraskad.

Citat:
Vad ska man annars använda för material för att utvinna energi ifrån ljus? Obildad som jag är känner jag bara till silikon och grafen för det ändamålet, men jag är ingen expert på solceller, så du kanske kan upplysa mig med tanke på din universums möjligheter expertis?

Jag är inte heller expert på solceller men det vore väl konstigt om alla eller de flesta intelligenta raser i universum sitter på samma begränsningar som vi?
Finns det en miljon intelligenta raser i universum så ger jag mig fan på att inte alla sitter och gnuggar sig i huvudet i frustration för att de bara har silikon och grafen att utvinna energi från ljus med. Det vore ologiskt.
Citera
2021-01-02, 23:41
Medlem
orrecrists avatar
Vad är skillnaden på en kvasar och en jetstråle egentligen? Eller är det samma sak?
Citera
2021-02-03, 18:06
Medlem
Har lite frågor om artificiell gravitation?? Det är ju jätte viktigt med gravitation för människor...Dom gjorde ju ett experiment med en astronaut kommer inte ihåg vad han heter men han har även en tvillingbror....Han var ju uppe i ISS i 1 år.......

Hur är det med såna magnet stövlar som man brukar se i en massa sci-fi filmer, det funkar väl inte som artificiell gravitation?....Finns väl några olika idéer för att skapa artificiell gravitation men kanske inte är så effektiva? I många filmer så ser man rymdskepp som roterar och det skapar en slags artificiell gravitation.men hur bra vet jag inte..

Och det är är tvärtom att gravitation är starkare än på jorden .. Hur påverkar det människan? Typ vid 3 g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in