Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Alla solsystem lyder under samma fysikens lagar som vårt solsystem följer.
Skulle inte sätta stora pengar på att det som orsakar de gigantiska tomrummen i universum inte gör nåt fuffens med fysikens lagar i de områdena.
Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Medan det kanske skulle kunna vara möjligt att täcka en röd dvärg mmed en dysonsfär, så vore bara det en enorm utmaning, och liv är till att börja med mycket osannolikt kring röda dvärgar. I den utsträckningen det överhuvudtaget finns dysonsfärer så är de endast realistiska kring röda dvärgar, men med tanke på att röda dvärgar är de överlägset vanligaste stjärnorna av naturliga skäl, så borde vi ha hittat dysonsfärer vid det här laget kring någon röd dvärg, men så är inte fallet vilket enkelt förklaras av att liv är extremt sällsynt till att börja med och betydligt mer sällsynt att uppstå på en planet som kretsar kring en röd dvärg.
Varför skulle man annars bygga stora ringar runt en stjärna utan att få ut konstant och gratis energi i enorma mängder? Vore ju helt meningslöst och korkat om man inte får ut något viktigt av det. Särskilt med tanke på hur dyrt det är att bygga dysonsfärer.
Du verkar vara en ologisk människa...
Värst vad mycket fakta du tycker dig sitta på om saker du inte vet ett dugg om.
Felet du gör är att du utgår ifrån din egna hjärna, och människors hjärnor, och så menar du att alla andra intelligenta raser i universum måste ha samma intentioner, behov och begränsningar som oss.
Det hade räckt med en väldigt intelligent ras som har 30% "insektsmedvetande" för att vi inte hade kunnat gissa oss till deras intentioner. Och där ute finns gissningsvis bra mycket mer svårtolkade varelser än människor eller insekter.
Finns det tillräckligt med material att jobba med och dessutom energi i överflöd, vilket absolut är möjligt, så är jag övertygad om att det finns arter som sätter eget manskap, robotar, slavar eller vad det nu kan vara på att plundra planeter på resurser och bygga kommunikationsutrustning i megaformat. Det är kanske inte så vanligt, men jag tror det händer i detta nu.
Du behöver inte hålla med. Och känner du för att vara tuff flashbackare och vara nedsättande för att du inte håller med så kör på. Jag är inte överraskad.
Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Vad ska man annars använda för material för att utvinna energi ifrån ljus? Obildad som jag är känner jag bara till silikon och grafen för det ändamålet, men jag är ingen expert på solceller, så du kanske kan upplysa mig med tanke på din universums möjligheter expertis?
Jag är inte heller expert på solceller men det vore väl konstigt om alla eller de flesta intelligenta raser i universum sitter på samma begränsningar som vi?
Finns det en miljon intelligenta raser i universum så ger jag mig fan på att inte alla sitter och gnuggar sig i huvudet i frustration för att de bara har silikon och grafen att utvinna energi från ljus med. Det vore ologiskt.