2015-05-22, 19:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Tack! Och detta beror alltså på den enorma gravitationen? Och att det som kallas flykthastigheten skulle behöva vara oändligt stor, eller i alla fall större än ljushastigheten? Alltså helt kört med andra ord. Förstår jag rätt då?
Japp du har förstått det helt korrekt!

Men i fallet med svarta hål blir det lite mer komplicerat om Hawkinstrålning existerar.
Då avger ju objektet strålning, dvs information om än väldigt svårtytt och under en extremt lång tid, vi pratar om kanske hundratals miljarder år här. Så att säga att de har en händelsehorisont är en liten förenkling om än en väldigt väldigt liten sådan.

Men en existerande händelsehorisont för oss ligger vid de yttre delarna av vårt synliga universum där rumtidens expansion är lika med ljushastigheten. De stjärnor som finns bakom denna är stjärnor vi aldrig kommer mer att få någon information om.
Citera
2015-05-23, 01:06
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Japp du har förstått det helt korrekt!

Men i fallet med svarta hål blir det lite mer komplicerat om Hawkinstrålning existerar.
Då avger ju objektet strålning, dvs information om än väldigt svårtytt och under en extremt lång tid, vi pratar om kanske hundratals miljarder år här. Så att säga att de har en händelsehorisont är en liten förenkling om än en väldigt väldigt liten sådan.

Men en existerande händelsehorisont för oss ligger vid de yttre delarna av vårt synliga universum där rumtidens expansion är lika med ljushastigheten. De stjärnor som finns bakom denna är stjärnor vi aldrig kommer mer att få någon information om.

Stort tack för svar! Jäkla spännande forum detta.

Ok så du menar att det vi, teoretiskt, kan se är ca en tiondel av det som finns, eller ännu mindre? Och detta beror på den här expansionen (inflationen?) som då sker snabbare än ljuset. Jag har läst siffror som knappt 14 miljarder ljusår sedan Big Bang men att Universum skulle vara drygt 90 miljarder ljusår i diameter. Så snurrigt för en lekman... ;-)
Citera
2015-05-23, 02:45
Medlem
Citat:
Stort tack för svar! Jäkla spännande forum detta.

Ok så du menar att det vi, teoretiskt, kan se är ca en tiondel av det som finns, eller ännu mindre? Och detta beror på den här expansionen (inflationen?) som då sker snabbare än ljuset. Jag har läst siffror som knappt 14 miljarder ljusår sedan Big Bang men att Universum skulle vara drygt 90 miljarder ljusår i diameter. Så snurrigt för en lekman... ;-)

Vi kan se ca 13, 8 miljarder ljusår åt varje håll (nästan 28 miljarder ljusår i diameter), men det är ca 46 miljarder ljusår åt varje håll (93 miljarder ljusår i diameter). Så vi kan se ca 30 %. Resterande minst 70 % ljus har inte nått hit ännu.

Du räknar ena i diameter och andra i radie vilket gör att uträkningen blir hälften så stor som de borde vara.
Senast redigerad av 400Ben 2015-05-23 kl. 02:47.
Citera
2015-05-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vi kan se ca 13, 8 miljarder ljusår åt varje håll (nästan 28 miljarder ljusår i diameter), men det är ca 46 miljarder ljusår åt varje håll (93 miljarder ljusår i diameter). Så vi kan se ca 30 %. Resterande minst 70 % ljus har inte nått hit ännu.

Du räknar ena i diameter och andra i radie vilket gör att uträkningen blir hälften så stor som de borde vara.

Nej, det observerbara universum är 93 miljarder ljusår stort diametriskt vilket innebär att vi kan se ungefär 46,5 miljarder ljusår åt varje håll. Anledningen till detta är ju att universum expanderar. Även det observerbara universum har ju expanderat vilket innebär att det har blivit större. Därför kan vi se betydligt längre än dom 13.8 miljarder ljusår som ljuset har haft tid på sig att färdas hit.

Hade universum varit statiskt (stillastående) så hade det observerbara universum varit 27,6 miljarder ljusår diametriskt, det vill säga att man hade kunnat se ungefär ungefär 13,8 miljarder ljusår åt vardera håll.

Hur mycket universum som finns utanför det observerbara vet ingen. Universum kan ju vara oändligt stort, men det kan ju också vara enormt mycket större än det observerbara men ändå ändligt. Därför så kan ingen svara på hur mycket ljus som har nått hit.
Senast redigerad av DaCrap 2015-05-23 kl. 20:00.
Citera
2015-05-23, 20:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Nej, det observerbara universum är 93 miljarder ljusår stort diametriskt vilket innebär att vi kan se ungefär 46,5 miljarder ljusår åt varje håll. Anledningen till detta är ju att universum expanderar. Även det observerbara universum har ju expanderat vilket innebär att det har blivit större. Därför kan vi se betydligt längre än dom 13.8 miljarder ljusår som ljuset har haft tid på sig att färdas hit.

Hade universum varit statiskt (stillastående) så hade det observerbara universum varit 27,6 miljarder ljusår diametriskt, det vill säga att man hade kunnat se ungefär ungefär 13,8 miljarder ljusår åt vardera håll.

Hur mycket universum som finns utanför det observerbara vet ingen. Universum kan ju vara oändligt stort, men det kan ju också vara enormt mycket större än det observerbara men ändå ändligt. Därför så kan ingen svara på hur mycket ljus som har nått hit.
Nej det är inte riktigt korrekt.

Vi kommer aldrig kunna observera ett objekt mer efter den passerat vår händelsehorisont.
Vad vi ser är det ljuset de lämnade efter sig innan de passerade den.
Det ljus de avger idag 46 miljarder ljusår bort kommer vi aldrig att få se.

De stjärnor som idag befinner sig 13,7 miljarder ljusår bort,
de kommer vi om vi levde så länge aldrig se något mera av efter deras ljus nått oss om då 13,7 miljarder år. De bleknar bort för att helt försvinna.
Citera
2015-05-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap

Jaså, då kan du ju säga några objekt vi kan observera som färdats mer än 13, 8 miljarder ljusår? Och hur det skulle gå till? Vi har ju inte sätt expansionen ännu utan räknat ut den bara. Därför säger man att observerbara universum är 94 miljarder ljusår, då objekten som vi kan se avlägset långt borta var under 13.8 miljarder ljusår bort när ljuset lämnade stjärnan/galaxen, men idag är objektet 46 miljarder ljusår bort.

Klart som fan vi kan svara på hur mycket ljus som nåt hit. Dock kan vi inte svara på hur mycket ljus som är på väg att färdats hit.

Fakta kvarstår, skulle du ha superögon som skulle kunna ta in allt ljus hur svagt det än var så hade du sätt 13, 8 miljarder år gammalt ljus , inte 46 miljarder år gammalt ljus.

Så praktiskt sätt kan vi se under 13,8 miljarder ljusår bort, men teoretiskt sätt kan vi se 46 miljarder ljusår bort.
Senast redigerad av 400Ben 2015-05-23 kl. 22:46.
Citera
2015-05-24, 02:04
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jaså, då kan du ju säga några objekt vi kan observera som färdats mer än 13, 8 miljarder ljusår? Och hur det skulle gå till? Vi har ju inte sätt expansionen ännu utan räknat ut den bara. Därför säger man att observerbara universum är 94 miljarder ljusår, då objekten som vi kan se avlägset långt borta var under 13.8 miljarder ljusår bort när ljuset lämnade stjärnan/galaxen, men idag är objektet 46 miljarder ljusår bort.

Klart som fan vi kan svara på hur mycket ljus som nåt hit. Dock kan vi inte svara på hur mycket ljus som är på väg att färdats hit.

Fakta kvarstår, skulle du ha superögon som skulle kunna ta in allt ljus hur svagt det än var så hade du sätt 13, 8 miljarder år gammalt ljus , inte 46 miljarder år gammalt ljus.

Så praktiskt sätt kan vi se under 13,8 miljarder ljusår bort, men teoretiskt sätt kan vi se 46 miljarder ljusår bort.
Alltså, jag tror du tänker fel.
När vi vanligtvis säger att en galax är 13.2 miljarder ljusår bort syftar man på "light travelled distance", så långt ljuset färdats sedan det lämnade galaxen.
Avståndet till denna galax då ljuset lämnade var mycket mindre än så, runt 2.8 miljarder ljusår. Idag är avståndet 30 miljarder ljusår.

Ta CMB som exempel.
Avstånd idag: 46 miljarder ljusår.
Ljusets har färdats: 13.8 miljarder ljusår.
Avstånd då fotonerna emitterades: 42 miljoner ljusår.

Det MeanME syftar på är hubblesfären. Alla galaxer som passerar denna gräns kommer vi aldrig kunna få någon information av, förutsatt att expansionen fortsätter att acellerera. Detta avstånd växer med tiden, samtidigt som expansionen driver galaxer utanför denna, kommer vi se färre och färre galaxer i framtiden.

Förtydligande: (FB) Universums diameter = 93 miljarder ljusår
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-05-24 kl. 02:08.
Citera
2015-05-24, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Alltså, jag tror du tänker fel.
När vi vanligtvis säger att en galax är 13.2 miljarder ljusår bort syftar man på "light travelled distance", så långt ljuset färdats sedan det lämnade galaxen.
Avståndet till denna galax då ljuset lämnade var mycket mindre än så, runt 2.8 miljarder ljusår. Idag är avståndet 30 miljarder ljusår.

Ta CMB som exempel.
Avstånd idag: 46 miljarder ljusår.
Ljusets har färdats: 13.8 miljarder ljusår.
Avstånd då fotonerna emitterades: 42 miljoner ljusår.

Det MeanME syftar på är hubblesfären. Alla galaxer som passerar denna gräns kommer vi aldrig kunna få någon information av, förutsatt att expansionen fortsätter att acellerera. Detta avstånd växer med tiden, samtidigt som expansionen driver galaxer utanför denna, kommer vi se färre och färre galaxer i framtiden.

Förtydligande: (FB) Universums diameter = 93 miljarder ljusår

Nej, jag vet om det. Det var därför jag skrev "under 13.8 miljarder ljusår"
Citera
2015-05-24, 16:45
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag har ett radioteleskop, ca. 1m i diameter, frekvens-spann ca. 20 kHz - 2 ghz.

Vad kan jag "se", vart, och på vilka frekvenser?

Någon?
Citera
2015-05-27, 13:11
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej det är inte riktigt korrekt.

Vi kommer aldrig kunna observera ett objekt mer efter den passerat vår händelsehorisont.
Vad vi ser är det ljuset de lämnade efter sig innan de passerade den.
Det ljus de avger idag 46 miljarder ljusår bort kommer vi aldrig att få se.

De stjärnor som idag befinner sig 13,7 miljarder ljusår bort,
de kommer vi om vi levde så länge aldrig se något mera av efter deras ljus nått oss om då 13,7 miljarder år. De bleknar bort för att helt försvinna.

Åh, det kliar i benet av vetskapen att vi aldrig kommer att få veta! Och dessutom, det vi "ser" av dessa 13,8 miljarder ljusår är ju just hur det såg ut för 13,8 miljarder ljusår sedan. Jag har svårt att ta till mig detta. Jag vill ju veta hur det ser ut nu...

Med detta sagt och så många år emellan. Det kan alltså ha funnits civilisationer som besökt Jorden för längesedan och bedömt att liv saknas = ointressant. Sedan kan denna civilisation ha gått under av olika skäl eller bara tappat intresset för just vår del av Universum.

Det är intressant gällande frågan om annat liv i Universum. Jag tror att det självklart finns, men för att hitta det räcker det inte att vara på rätt plats, man måste vara i rätt tid också. Universum är mycket gammalt, ur vårt perspektiv, men såsom jag uppfattat det, mycket ungt ur ett kosmologiskt perspektiv.

Snacka om tankesnurra. Jisses!

EDIT: Ni som kan mycket om detta och är bevandrade: Hur hanterar ni dessa existentiella frågor? För mig känns det som att ju mer jag läser på, desto okunnigare blir jag.
Senast redigerad av PatriaNostra 2015-05-27 kl. 13:13.
Citera
2015-05-27, 17:55
Medlem
Citat:
EDIT: Ni som kan mycket om detta och är bevandrade: Hur hanterar ni dessa existentiella frågor? För mig känns det som att ju mer jag läser på, desto okunnigare blir jag.

Man blir olycklig. Men ändå häftigt på något sätt.
Citera
2015-05-27, 18:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Andromeda som också är en spiralgalax ska så småningom krocka med vår galax. Vad blir resultatet ca 1 miljard år senare?

Det finns galaxer utan svarta hål som ser ut som en hötapp och vad jag tror mig förstått har de råkat ut för en kollision där de bland annat blivit av med sitt svarta hål, men en mängd stjärnor slank igenom och bildade denna "hötapps galax".

Andromedas svarta håll anses vara mycket mer supermassivt än vår galax och tror jag mig läst, tyder det på att den slukat en annan galax tidigare. Men hur kan det komma sig att den behåll sin spiralform.

Är en supermassivt svarthål en "garant" för att spiralformen återupprättas efter ett eller några galaxvarv???

Kanske ställer jag frågor som ingen ännu ens har en teori om ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in