Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Nej det är inte riktigt korrekt.
Vi kommer aldrig kunna observera ett objekt mer efter den passerat vår händelsehorisont.
Vad vi ser är det ljuset de lämnade efter sig innan de passerade den.
Det ljus de avger idag 46 miljarder ljusår bort kommer vi aldrig att få se.
De stjärnor som idag befinner sig 13,7 miljarder ljusår bort,
de kommer vi om vi levde så länge aldrig se något mera av efter deras ljus nått oss om då 13,7 miljarder år. De bleknar bort för att helt försvinna.
Åh, det kliar i benet av vetskapen att vi aldrig kommer att få veta! Och dessutom, det vi "ser" av dessa 13,8 miljarder ljusår är ju just hur det såg ut för 13,8 miljarder ljusår sedan. Jag har svårt att ta till mig detta. Jag vill ju veta hur det ser ut nu...
Med detta sagt och så många år emellan. Det kan alltså ha funnits civilisationer som besökt Jorden för längesedan och bedömt att liv saknas = ointressant. Sedan kan denna civilisation ha gått under av olika skäl eller bara tappat intresset för just vår del av Universum.
Det är intressant gällande frågan om annat liv i Universum. Jag tror att det självklart finns, men för att hitta det räcker det inte att vara på rätt plats, man måste vara i rätt tid också. Universum är mycket gammalt, ur vårt perspektiv, men såsom jag uppfattat det, mycket ungt ur ett kosmologiskt perspektiv.
Snacka om tankesnurra. Jisses!
EDIT: Ni som kan mycket om detta och är bevandrade: Hur hanterar ni dessa existentiella frågor? För mig känns det som att ju mer jag läser på, desto okunnigare blir jag.