Citat:
Ursprungligen postat av
PH1
Jag läste att luften på Mars nästan bara är koldioxid. Finns det något ställe på Mars som har jordliknande temperaturer dygnet runt, så att man kan plantera ökenväxter där som kan producera syre för att med tiden kanske göra Mars beboelig?
Mer koldioxid per kubikmeter av jordens atmosfär vid ytan, till och med! Trots att Mars atmosfär är bara ca 1% så tjock (CO2 i jordatmosfären utgör 0.04%, så Mars 95% CO2 gånger Mars 1% är mer). Men inget syre, ingen metan.
Mars jordmån är inte alls bra för jordiska växter, så vitt jag förstår. Förvånandsvärt lite kol i fast form i ytan. Giftiga klormolekyler. Ca 2% vikt av den övre ytan tros vara fryst vatten. Det är en bråkdel av den i jordytan, och det är fruset som på Antarktis när. Plantera din kaktus i en torr stenspricka på Antarkis där det aldrig regnar eller snöar, så får den mycket bättre chans att klara sig än på Mars yta...
Men det vattnet kan, om man har tillräckligt mycket energi och tillräckligt stora mekaniska grävmaskiner på plats, smältas i tryckkammare och användas för hydroponisk odling där (jord)växters rötter ligger i vatten med spår av tillsatt näring i. Det är så fantasterna som vill kolonialisera eller terraforma Mars resonerar, vad jag läst.
Men givet att man har vatten, temperatur och insatsvaror till bra hydroponisk (växtrötter i vatten med kontrollerad näringshalt) som "jordmån" så har man på plussidan koldioxiden som en jätteboom för växtlighet på Mars! Mums mums för framtida marsianer.
Underjordiskt/"marsiskt" kan det finnas tryck och temperatur och by chance concentrationer av andra grundämnen som skulle kunna göra flytande vatten och enkelt liv överlevande som reträtt från happy days för miljarder år sedan på ytan. Men det är inget som vi kommer att kunna få reda på under detta århundrade. Mars är död vad oss levande anbelangar.
(Strålning och låg gravitation tror jag dock är oviktiga problem i sammanhanget)