2013-12-02, 18:48
Medlem
PH1s avatar
Jag läste att luften på Mars nästan bara är koldioxid. Finns det något ställe på Mars som har jordliknande temperaturer dygnet runt, så att man kan plantera ökenväxter där som kan producera syre för att med tiden kanske göra Mars beboelig?
Citera
2013-12-02, 20:23
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Jag läste att luften på Mars nästan bara är koldioxid. Finns det något ställe på Mars som har jordliknande temperaturer dygnet runt, så att man kan plantera ökenväxter där som kan producera syre för att med tiden kanske göra Mars beboelig?
Det är i snitt -60C på Mars och lufttrycket är 6 promille av jordens. En riktigt varm dag vid ekvatorn kan det bli 20 grader varmt
Citera
2013-12-02, 20:38
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Mer koldioxid per kubikmeter av jordens atmosfär vid ytan, till och med! Trots att Mars atmosfär är bara ca 1% så tjock (CO2 i jordatmosfären utgör 0.04%, så Mars 95% CO2 gånger Mars 1% är mer). Men inget syre, ingen metan.

Mars jordmån är inte alls bra för jordiska växter, så vitt jag förstår. Förvånandsvärt lite kol i fast form i ytan. Giftiga klormolekyler. Ca 2% vikt av den övre ytan tros vara fryst vatten. Det är en bråkdel av den i jordytan, och det är fruset som på Antarktis när. Plantera din kaktus i en torr stenspricka på Antarkis där det aldrig regnar eller snöar, så får den mycket bättre chans att klara sig än på Mars yta...

Men det vattnet kan, om man har tillräckligt mycket energi och tillräckligt stora mekaniska grävmaskiner på plats, smältas i tryckkammare och användas för hydroponisk odling där (jord)växters rötter ligger i vatten med spår av tillsatt näring i. Det är så fantasterna som vill kolonialisera eller terraforma Mars resonerar, vad jag läst.

Men givet att man har vatten, temperatur och insatsvaror till bra hydroponisk (växtrötter i vatten med kontrollerad näringshalt) som "jordmån" så har man på plussidan koldioxiden som en jätteboom för växtlighet på Mars! Mums mums för framtida marsianer.

Underjordiskt/"marsiskt" kan det finnas tryck och temperatur och by chance concentrationer av andra grundämnen som skulle kunna göra flytande vatten och enkelt liv överlevande som reträtt från happy days för miljarder år sedan på ytan. Men det är inget som vi kommer att kunna få reda på under detta århundrade. Mars är död vad oss levande anbelangar.

(Strålning och låg gravitation tror jag dock är oviktiga problem i sammanhanget)
Senast redigerad av Fri 2013-12-02 kl. 20:46.
Citera
2013-12-04, 18:12
Medlem
UUUUUUs avatar
Hur rör sig stjärnorna på Nordpolen?

Citera
2013-12-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UUUUUU

Som här fast med annan vinkel?
Citera
2013-12-04, 18:18
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Precis som vår närmaste stjärna solen - inte alls. Det är vår planet som rör sig.
Citera
2013-12-04, 18:24
Medlem
UUUUUUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Precis som vår närmaste stjärna solen - inte alls. Det är vår planet som rör sig.

Jo det förstår jag väl. Men jag går en kvällskurs i etnoastronomi på universitetet och vi har en fråga i vårt utbildningsmaterial som lyder just så.

http://www.marie.radbo.org/etnoastronomi/nummer1.pdf

Jag antar att man syftar på hur stjärnorna ser ut att röra sig, inte på hur de rör sig. Men frågan är skriven av en riktig astronom på universitetet så jag förmodar att det inte är helt galet att formulera sig så som man gjort.
Citera
2013-12-04, 18:28
Medlem
dallks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr

Om vi nu ska vara sådär petnoga så rör sig visst solen och stjärnorna.
Senast redigerad av dallk 2013-12-04 kl. 18:33.
Citera
2013-12-04, 18:37
Medlem
Hur rör sig stjärnorna på Nordpolen? Låter som ett gäng kändisar som är ute och går...

Skämt åsido, det bör ju se ut såhär fast mitten av cirklarna är rakt upp.
Citera
2013-12-04, 18:51
Medlem
UUUUUUs avatar
Hur kan man använda horisonten som kalender?

Hur kan man använda horisonten som kalender?
Citera
2013-12-04, 18:55
Medlem
Det är väl snarare det som finns bakom horisonten (himlen) man använder som kalender. Man kan t.ex. använda solen
Citera
2013-12-04, 18:56
Medlem
grals avatar
Runt runt i cirklar. Ingen stjärna går upp och ingen går ner, alla rör sig runt på konstant höjd över horisonten.

Den här bilden visar hur det ser ut. På nordpolen är punkten i mitten rakt upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in