Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 23:28
  #9469
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Inspelningen som visar att Nixons önskade använda kärnvapen mot Vietnam är gjord 25 april 1972. Nixons besök i Kina skedde blott två månader innan detta, 21-28 februari 1972. USA hade med allra största sannolikhet bett om Kinas godkännande för att få släppa en atombomb i Vietnam i de förhandlingar som föregick mötet.

Nixon och Kissinger, två synnerligen grovt kriminella individer. Om Nixons presidentmannaskap:
Citat:
...he also prolonged the Vietnam war, obstructed justice from the Oval Office, used the Internal Revenue Service (IRS) to go after his political enemies, launched an illegal war in Cambodia, waged a dirty tricks campaign against his opponents, placed Spiro Agnew a heartbeat from the presidency, kept an "enemies list", was recorded in the Oval Office describing Jews as "aggressive, abrasive and obnoxious" and Italians as not having their "heads screwed on tight", ended the Vietnam war with neither peace nor honor, was impeached by Congress, resigned the presidency and left a permanent stain on American democracy … and those are just some of this greatest hits.

Oh, and also, he committed treason.

Now, that is not my description; rather, it reflects the view of President Lyndon B Johnson, who, in the final days of the 1968 presidential election, became convinced that Richard Nixon (who eventually won the race) and his campaign associates were working surreptitiously with the South Vietnamese government to obstruct peace talks between the US and North Vietnam. It is one of the most duplicitous and pernicious moments in Nixon's political career – which, considering his larger crimes, is really saying something.
https://www.theguardian.com/commenti...iminal-traitor

Lustigt att Nixon var antisemit mitt upp i alltihop då jag bestämt har för mig för mig att Kissinger är av judisk börd.

Kissinger själv verkar dock inte själv ha varit särskilt engagerad i frågor rörande pogromer:
Citat:
In 1973, Kissinger did not feel that pressing the Soviet Union concerning the plight of Jews being persecuted there was in the interest of U.S. foreign policy. In conversation with Nixon shortly after a meeting with Golda Meir on March 1, 1973, Kissinger stated, "The emigration of Jews from the Soviet Union is not an objective of American foreign policy, and if they put Jews into gas chambers in the Soviet Union, it is not an American concern. Maybe a humanitarian concern."
"Not an American concern" you say?

Att ha ihjäl folk tycks dock allra högst vara "an American concern"...om kriget i Bangladesh -71 :
Citat:
Kissinger sneered at people who "bleed" for "the dying Bengalis" and ignored the first telegram from the United States consul general in East Pakistan, Archer K. Blood, and 20 members of his staff, which informed the US that their allies West Pakistan were undertaking, in Blood's words, "a selective genocide". In the second, more famous, Blood Telegram the word genocide was again used to describe the events, and further that with its continuing support for West Pakistan the US government had "evidenced [...] moral bankruptcy". As a direct response to the dissent against US policy Kissinger and Nixon ended Archer Blood's tenure as United States consul general in East Pakistan and put him to work in the State Department's Personnel Office.

Henry Kissinger had also come under fire for private comments he made to Nixon during the Bangladesh–Pakistan War in which he described Indian Prime Minister Indira Gandhi as a "bitch" and a "witch". He also said "The Indians are bastards", shortly before the war. Kissinger has since expressed his regret over the comments.
https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Kissinger


Åtminstone några som brydde sig: https://www.youtube.com/watch?v=4EJvizCVEyc


https://www.youtube.com/watch?v=VPRwzB_1YEk
__________________
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-07-26 kl. 00:02.
Citera
2017-07-26, 00:12
  #9470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius


Fan... att borde bannas... verboten att gå i polemik med sig själv!!!! Är nämligen helt overbevised att "Selmer" är ett konto som delas av att, schizo och tcfmog... (går ju fram som en slåttermaskin här... ...i alla TRE trådarna... jeeesus... allvarligt Selmer: hatten av!).

Är för tillfället "mellan jobb" s.a.s, så jag måste hålla igång hjärnan.

Ny stad!

1. En variant av stadens namn är, eller kanske var, populär inom en viss litteraturgenre.
2. Heterodoxt säte.
3. Vi ska gå till [staden ifråga]/ En liten stad med stort ryktbarhet, sjöng Melusina.
__________________
Senast redigerad av Selmer 2017-07-26 kl. 00:16.
Citera
2017-07-26, 01:48
  #9471
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Är för tillfället "mellan jobb" s.a.s, så jag måste hålla igång hjärnan.

Ny stad!

1. En variant av stadens namn är, eller kanske var, populär inom en viss litteraturgenre.
2. Heterodoxt säte.
3. Vi ska gå till [staden ifråga]/ En liten stad med stort ryktbarhet, sjöng Melusina.

Känner att San Francisco stämmer in på det mesta även om jag inte förstår referensen i den sista ledtråden ang. Melusina.

1. SF Science Fiction
2. Hetrodoxt borde kunna ses som en omskrivning av homosexualitet.
3."If your going to San Francisco" av Scott McKenzie?
Citera
2017-07-26, 01:57
  #9472
Medlem
Stämmer ej.
__________________
Senast redigerad av Selmer 2017-07-26 kl. 01:59.
Citera
2017-07-26, 18:37
  #9473
Medlem
4. Inte ens denna stad (eller åtminstone inte dess "kommun") har skonats från Z.U.S:er.
Citera
2017-07-26, 21:53
  #9474
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
4. Inte ens denna stad (eller åtminstone inte dess "kommun") har skonats från Z.U.S:er.

Enda litterära genre jag omedelbart kommer att tänka på i samband med städer är Alexandrin men vi befinner ju oss i Frankrike (el åtm i frankofont land) snarare än Egypten - drar till med Lyon mest för att tigga en ny lead...
Citera
2017-07-26, 22:09
  #9475
Medlem
5. Borg.
Citera
2017-07-26, 22:29
  #9476
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Strasbourg comes to mind, men det är egentligen bara en vild gissning.
Citera
2017-07-26, 23:12
  #9477
Medlem
Strasbourg är icke rätt.

Sista ledtråden innan jag tar till den lätta. För ovanlighetens skulle kan jag köra en popunderhållnings-ledtråd:

1b). "Staden" nämndes i första säsongen av True Detecitive.
Citera
2017-07-26, 23:23
  #9478
Medlem
Samizdats avatar
Hmm... uppenbarligen Frankrike någonstans. Om jag inte är helt ute och cyklar (inte Tour de France då).

Avallon? I äldre sagor då mer känt som Avalon?
Citera
2017-07-26, 23:39
  #9479
Medlem
Nej.
Citera
2017-07-26, 23:49
  #9480
Medlem
Samizdats avatar
Carcassone?!

Som i Carcosa. Ligger ju också där de ursprungliga kättarna höll till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback