Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
För några dagar sedan skrev jag en artikel på Newsmill med rubriken: När makten (nät)föraktar medborgarna.
http://www.newsmill.se/artikel/2013/...ar-medborgarna
Jag fick många fantastiska svar på mitt inlägg i debatten om näthatet – ett hat som jag tycker verkar trappas upp på fler håll än på anonyma nätforum.
Svaren kom dock inte i kommentarsfältet till artikeln för den funktionen har ju som bekant tagits bort men många, många tog sig istället tid att sända mig sina åsikter per mejl.
”Jonatan” var en av de som mejlade. Han föreslog att jag skulle öppna en tråd här på Flashback för att innehållet i artikeln skulle kunna diskuteras av oss alla.
Nu gör jag det. (Hoppas jag har gjort rätt/lagt tråden rätt?)
Frågor jag gärna skulle vilja diskutera med er är:
Hur upplever ni ”makten” i form av journalister eller politiker i relation till oss medborgare? Vad skulle ni vilja ändra på?
Hur upplever ni Flashback som forum – alltför tillåtande eller helt okej?
Hur upplever ni samhällssamtalet – präglas det av aggressiva motsättningar och polemik eller är beskrivningen överdriven?
Vad innebär egentligen yttrandefrihet för er – att få säga vad man vill till vem man vill med vilka ord man vill?
Vilka anser ni ”gestalta” värdegrunden i samhället idag och är det viktigt för demokratin eller inte?
Och sist men inte minst: Vad tycker ni att jag glömt att ta upp i min artikel?
Dyk in, var med, tyck till, bli en (respektfull) röst.
Ni behöver självklart inte läsa artikeln för att tycka till!
Och om ingen vill diskutera de här frågorna med mig är jag i alla fall tacksam över att möjligheten fanns att öppna en kommunikationstråd i frågor som ligger mig varmt om hjärtat. Och som jag också är nyfiken på hur ni andra resonerar kring.
Varma hälsningar från Filippa Mannerheim, frilansande journalist (men som inte är i detta forum i uppdrag att göra research utan för att diskutera med andra.)
Filippa
Jag upplever både din artikel och din trådstart som synnerligen välformulerade och viktiga.
När jag läser inläggen i tråden blir mitt intryck att invändningarna mot invandrings- och integrationspolitiken oftast är nyanserade och rimliga.
Som mediakonsument har jag dock under senare år utvecklat en stor misstänksamhet vad avser rapporteringarna kring dessa frågor.
Frågor om allt ifrån brottsstatistik, principer för kostnads-/nyttoberäkningar och anhöriginvandring till reglerna kring bidragsfinansierade semesterresor tillbaks till de helveten man flytt ifrån osv. avfärdas som "rasistiska" vanföreställningar. I den mån frågorna överhuvud taget släpps fram, presenteras de som exempel på "näthat". Några direkta svar på frågorna bevärdigas allmänheten sällan.
Det enda återkommande sanna hat som jag tycker mig kunna skönja i detta sammanhang är hatet från de etablerade propagandakanalerna, riktat mot de oliktänkande. De klumpas ihop till "vita, lågutbildade, inskränkta och kränkta" svennebananer; en sorts "white thrash" som det är helt ok, om inte direkt önskvärt, att generalisera kring, förakta och röka ut. Det senaste exemplet är väl Gullious (eller om det var Aschbergs) nyligen utlovade skottpengar på "näthatare", utan någon närmare definition på hur en sådan ser ut.
Avstår här ifrån att vädra min personliga inställning i invandringsfrågan. Den är i sammanhanget av mindre intresse. (Jag är väl som de flesta; tycker om mina medmänniskor, skiter väl i vad de har för färg och vill gärna hjälpa till så långt det någonsin går i denna fläckvis uppfuckade värld. Och hoppas att dessa medmänniskor har samma inställning till mig...)
Däremot är jag övertygad om att rådande missförhållanden relaterade till invandringen kommer att växa så länge makthavarna motsätter sig en öppen debatt.
Så för att besvara dina inledande frågor:
Hur upplever ni ”makten” i form av journalister eller politiker i relation till oss medborgare? Vad skulle ni vilja ändra på?
- Journalister och politiker sitter i positioner som är så skyddade att de inte behöver ta någon debatt. Den enda sannolika slutsatsen man som medborgare kan dra om skälet till att"makten" byggt dessa skyddsvallar är att "makten" inte vet hur situationen skall hanteras. Och är det något det svenska systemet avskyr att medge är att man har tappat kontrollen!
Hur upplever ni Flashback som forum – alltför tillåtande eller helt okej?
- Flashback, med sin anonymitet och spridning, är hittills det enda forum som tillåter debattämnen som i princip är förbjudna i Sverige.
Hur upplever ni samhällssamtalet – präglas det av aggressiva motsättningar och polemik eller är beskrivningen överdriven?
- Samhässamtalet (om du med det menar förutsättningarna för debatt) präglas av kraftig moderering och censur. I vissa fall provocerar det fram mindre vettiga inlägg. Men det riktigt skrämmande är ju vad flera FB:are redan påpekat (bla Winston Smith): går du ut offentligt med din regimkritik kan du bli av med jobb, kontaktnät, företag mm.mm. Så det verkliga problemet är inte att tonläget riskerar att framkalla "aggressiva motsättningar", även om vi i detta land värdesätter och omhuldar konfliktbefriad koncensus. Det verkliga problemet är att repressalierna mot oliktänkande kan bli monstruösa.
Vad innebär egentligen yttrandefrihet för er – att få säga vad man vill till vem man vill med vilka ord man vill?
- Yttrandefrihet innebär för mig rättigheten att utan personlig risk få kritisera samtliga aspekter av det samhälle till vilket jag bidrar och vars lagar jag följer. Jag anser mig inte ha rätt att förtala, förolämpa eller förfölja individer. Samma regler skall gälla oavsett om jag är privatperson, yrkesperson, politiker eller journalist.
Vilka anser ni ”gestalta” värdegrunden i samhället idag och är det viktigt för demokratin eller inte?
- Kraften och värdet hos en demokrati förtvinar när ett offentligt åsiktsmaskineri tillåts kontrollera dess debattregler. Ett samhälle har den "värdegrund" som de har som tillåts tala. Därför måste alla som vill få komma till tals, oavsett ståndpunkt.
Och sist men inte minst: Vad tycker ni att jag glömt att ta upp i min artikel?
- Att de uppifrån föreskrivna debattreglerna förvärrar de problem som man försöker sopa under mattan, och att den göder konspirationsteorier, politikerförakt och misstro mot rapporteringen. Att vissa ämnen är så tabubelagda att det offentliga Sverige hellre sänker sig till diktaturbeteende än att ta en hederlig debatt.
-
Slutligen vill jag ställa en fråga till dig som journalist om dina egna intryck från de sista dagarnas Flashbackande:
- Du har på kort tid fått många svar och reaktioner på din tråd. Har dessa svar har överraskat dig, och i så fall hur?