Filippa, bra tråd! Jag skriver vanligtvis inte här, och det finns nog med folk som företräder olika ståndpunkter i debatten tillräckligt.
Men jag vill nämna nånting ang. det du skrev om intelligens.
Du skriver att man inte har lägre intelligens pga språkförbistringar, och att dom flesta invandrare inte är lågutbildade.
Jag låter någon annan ta tag i statistiken kring ditt påstående. Men, jag tycker att du missar en viktig poäng här.
Många av dom kulturella skillnaderna som finns mellan Sverige och t.ex mellanöstern innebär en typ av "utbildning" som vi faktiskt förknippar med svårdefinierade begreppet begreppet intelligens. En västerländsk syn på vetenskap, religion, samhälle, kritiskt tänkande etc, ingår i det.
Nu råkar jag hålla med dig i grunden. Jag tycker att solidaritetsfrågan är det centrala. Jag tycker också att vi har haft turen att födas här, och att vi inte kan säga att vi har "rätt" till ett gott liv alltmedan en fattig somalier inte har det. Och jag är säker på att den inställningen skulle delas av många fler om det var vi och inte dom som bodde i Somalia.
Jag tycker därför att det är rätt att vi delar med oss, och jag tycker att det är rätt att det kostar. Sen är frågan om hur mycket det ska få kosta, och hur det praktiskt ska gå till. Men att olika människor har olika prioriteringar i solidaritetsfrågan är också en realitet som måste tas i beaktning. Man kan inte döma någon för att inte dela din känsla av solidaritet. Att du har den men inte nån annan är samma sorts slump som den du åberopar när du pratar om den tur som gjorde att du föddes i Sverige.
Att folk är olika i ett samhälle på den punkten är något vi måste deala med helt enkelt.
Precis som med argumentet om intelligens, blir ett argument om att invandringen inte kostar nånting att lägga upp en fälla för sig själv.
Om fakta kommer upp på bordet som säger att vissa invandrar-grupper har lägre IQ (vilket inte nödvändigtvis är helt osannolikt, då både genetik och miljöfaktorer spelar in
http://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect), betyder det att ditt argument faller? Ska man inte hjälpa dom då?
Likaså, om det visar med 100% säkerhet sig att invandringen faktiskt kostar mer än drar in, både lång- och kortsiktigt, ska den stoppas då?
Om man möter argumentet "dom bidrar inte till samhället" med "jo det gör dom visst!" (eller byt ut mot motsvarande diskussion om intelligens eller utbildning) så ligger man risigt till.
Det är en empirisk fråga, som har ett svar. Om det därför skulle visa sig att du har fel i sak, skulle du då ändra åsikt?
Om svaret på den frågan är nej, vilket jag gissar att det är, så betyder det att argumentet i sig är betydelselöst. Då bygger din ståndpunkt på andra grunder, och det är dom man framförallt borde diskutera.