Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Tesla-ägare själva klagar på hur batteriet slukas på vintern mycket tack vare uppvärmningen. Fine, bor man i Bærum och ska ta en 10 minuters bilresa in till Oslo är det smidigt men börja med en 300km bilresa på vintern? Tveksamt va.
(notera att jag gillar Tesla och tycker det är bra bil men det gäller att se dom dåliga sidorna med)
Nä. Värmer man bilen hemma innan avfärd (vilket man ändå vill av komfortskäl) så drar inte bilen så mycket extra. Körde precis 9 mil i 5 minusgrader med 220 Wh/km. Hade det varit sommar kanske jag kommit ner till 200 Wh/km. Dock var det torrt på vägen. Blir det blött/slaskigt så går det lite tyngre. Säg 230 Wh/km. Så 10-15%. Är det kallare. Säg -20 så är det sällan slaskigt väglag så även då hamnar man runt 230 Wh/km.
I 100 km/h är uppvärmningen max 10% av förbrukningen. Dvs har man 35 mils räckvidd på sommaren har man 31,5 mil på vintern. Det är inte avgörande särskilt ofta. Superchargers ligger betydligt närmare varandra än så.
Vad ska jag säga? Klart alla har olika upplevelser man antalet ggr jag kör över 30 mil på vintern är väldigt lätt räknade. Ganska exakt 0 ggr.
Det jag skrev om att värmen kommer snabbt är definitivt sant. Mycket snabbare än t o m bilar med bränslevärmare. Och 99 ggr av 100 ska man inte så långt och den hundrade gången går det ändå bra. Marginell skillnad i praktiken.
Elbilar med kortare räckvidd och sämre laddnätverk kanske kan upplevas sämre. Vad vet jag?