Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-19, 11:06
  #8197
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du är i gott sällskap. Flera investerare med väldigt bra track record går in nu.

Såda här påståenden brukar inte få passea overifierade. Exempel tack.
Citera
2022-01-19, 11:09
  #8198
Medlem
George1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Känns som du tror att jag är religiös?

Jag observerar resultat och bedömer sannolikhet utefter vad som går att veta. Jag är duktig på att läsa människor och att uppskatta kapacitet och intelligens. Jag respekterar Elon för hans rakryggade karaktär och otroliga fokus på att lösa problem för att nå sina mål. Ironin i att bli kallad fanboy för att man stödjer en person som överträffar en själv är fantastisk. Den kulten jag ser är en hop människor, religiös i sin avsky, som korsfäster en person som åstadkommit så otroligt mycket på så kort tid. Och för vad? Att han har optimistiska tidshorisonter. Detta förakt mynnar ur en rädsla för en kapacitet som långt överträffar deras egna. Typiska bullies med låg självkänsla som projicerar sin egen låga moral och begränsade kapacitet på någon annan som lyckas bättre än dem.

Patetiskt är det.
Okey du menar att tyskarna inte kommer komma ikapp Elon. Vi hörs av om 2 år och stämmer av
Deal?
Citera
2022-01-19, 11:10
  #8199
Medlem
George1s avatar
Skall lyftas att det han gjort har varit grymt och han har vart ledande men man blir alltid omsprungen förr eller senare. Rom va ju störst tills dom vart störtade. Då omställningen till el är next thing så kommer alla följa på och då tror jag Elon hamnar efter i rejset.
Citera
2022-01-19, 11:13
  #8200
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Såda här påståenden brukar inte få passea overifierade. Exempel tack.

https://twitter.com/pakpakchicken/st...G1ht1wecg&s=19
Citera
2022-01-19, 11:13
  #8201
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Borde ju med din egen logik betyda att ALLA bilar med moderna bilar med aktiva hjälpmedel borde ha samma typ av olycksstatistik där ca 35% är påkörningar bakifrån. Eller hur skall du ha det, är Teslas automatiska inbromsning bättre eller sämre?

Teslas automatiska broms verkar vara obefintlig. Det är ett karaktärsdrag hos just Tesla att köra in I stillastående föremål, som tex träd, betongblock och blåljusbilar. Kanske för att Elon tror att man bara behöver en webkamera som input till systemet.

https://www.tesladeaths.com/
Citera
2022-01-19, 11:14
  #8202
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George1
Okey du menar att tyskarna inte kommer komma ikapp Elon. Vi hörs av om 2 år och stämmer av
Deal?

Deal
Citera
2022-01-19, 11:39
  #8203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för svaret. Tesla har alltså lyssnat på kritiken och återinfört flera lägen? Tidigare fick man kritik för att ha ändrat till bara två lägen, "på" eller "av".

Hur fungerar "total stopp"?

Total stopp är default läget där regen broms maximeras för längsta räckvidd. Då kör du i stort sätt enbart med gaspedalen. Nu när jag är van med "enpedalskörning" så kör jag typ 95% enbart med gaspedalen och bromsar genom att lätta på gasen. Bromsen används enbart vid nödlägen som kräver riktigt kraftig nedbromsning. Man inser snabbt att regen bromsning är starkare än vad man tror så den klarar av starkare nedbromsningar också. T.ex. när man är på motorvägen och ser att det kommer en trafikstockning där man vanligtvis bromsar kraftigt. Men med Teslan så har jag nu fått en känsla för var gränsen går och även vid sånna situationer så brukar regen broms vara mer än tillräckligt.

Och släpper man gasen helt så kommer den succesivt bromsa ned tills bilen står helt stilla. Så inför ett rött ljus t.ex. så lättar man gasen sakta men säkert tills den krypkör, sen släpper man gasen helt för totalt stopp.
Citera
2022-01-19, 11:54
  #8204
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
https://twitter.com/pakpakchicken/st...G1ht1wecg&s=19

LOL. Samma galningar med bokstavsdiagnoser som på youtube du länkade till tidigare.
Kom igen nu!

Välkända investerare, då menar jag typ Warren Buffett. Han håller sig långt borta från Tesla om jag förstått det rätt, eftersom han inte vill förlora massa pengar på Elons pyramidspel.
Citera
2022-01-19, 12:01
  #8205
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Total stopp är default läget där regen broms maximeras för längsta räckvidd. Då kör du i stort sätt enbart med gaspedalen. Nu när jag är van med "enpedalskörning" så kör jag typ 95% enbart med gaspedalen och bromsar genom att lätta på gasen. Bromsen används enbart vid nödlägen som kräver riktigt kraftig nedbromsning. Man inser snabbt att regen bromsning är starkare än vad man tror så den klarar av starkare nedbromsningar också. T.ex. när man är på motorvägen och ser att det kommer en trafikstockning där man vanligtvis bromsar kraftigt. Men med Teslan så har jag nu fått en känsla för var gränsen går och även vid sånna situationer så brukar regen broms vara mer än tillräckligt.

Och släpper man gasen helt så kommer den succesivt bromsa ned tills bilen står helt stilla. Så inför ett rött ljus t.ex. så lättar man gasen sakta men säkert tills den krypkör, sen släpper man gasen helt för totalt stopp.
När jag nu kollar runt på nätet så verkar det finnas många diskussioner om detta. Men de flesta bilar verkar vara som din, med tre nivåer.

Det var en hel del snack om borttagna nivåer (bara på eller av) för regen för ett eller två år sedan. Tesla ger ju själva inga säkra uppgifter. Kanske man trillade på ett marknadsföringstrix av Tesla

Inte speciellt bra om det är halt, misstänker jag?

Blir det inte förvillande om man byter mellan nivåerna och hamnar i en situation där man måste reagera snabbt och inte vet instinktivt vilken nivå man har inkopplad?

Går det att reglera nivån av regen genom att släppa upp gaspedalen olika mycket?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-01-19 kl. 12:09.
Citera
2022-01-19, 12:02
  #8206
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
LOL. Samma galningar med bokstavsdiagnoser som på youtube du länkade till tidigare.
Kom igen nu!

Välkända investerare, då menar jag typ Warren Buffett. Han håller sig långt borta från Tesla om jag förstått det rätt, eftersom han inte vill förlora massa pengar på Elons pyramidspel.

Buffet vill inte heller tjäna pengar på Tesla vilket han lätt hade kunnat göra.
Citera
2022-01-19, 12:11
  #8207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inte speciellt bra om det är halt, misstänker jag?
Man kan tro det, men jo, det fungerar prima.

Var förövrigt ute och "sladdade" med M3 4WD i norrland för någon månad sedan, en dag då det var förbannat halt. Odubbat. "Sladdade"; gjorde mitt absolut bästa för att få rejäl sladd, men den vill inte. Det är ett monster. Tappar fäste 0.1 sekunder som bäst, sen är det ordning igen.

Efter det känner man sig ganska trygg i dåligt väglag.
Citera
2022-01-19, 12:18
  #8208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
När jag nu kollar runt på nätet så verkar det finnas många diskussioner om detta. Men de flesta bilar verkar vara som din, med tre nivåer.

Det var en hel del snack om borttagna nivåer (bara på eller av) för regen för ett eller två år sedan. Tesla ger ju själva inga säkra uppgifter. Kanske man trillade på ett marknadsföringstrix av Tesla

Inte speciellt bra om det är halt, misstänker jag?

Blir det inte förvillande om man byter mellan nivåerna och hamnar i en situation där man måste reagera snabbt och inte vet instinktivt vilken nivå man har inkopplad?

Går det att reglera nivån av regen genom att släppa upp gaspedalen olika mycket?

Det blir tydligare när du kört den några veckor. Den byter aldrig mellan de olika nivåerna under körning utan du måste aktivt välja när den är stillastående. Sen när den rullar så kan du inte byta förrän du är i parkeringsläge.

Du ska tänka att när du släpper gasen så bromsar du. Det är därför många uppfattar Teslan som "ryckig" i början för att man inte är van med enpedalskörning. Så fort du lättar på gasen så bromsar du, så du bygger upp en känsla över hur mjukt/hårt du släpper på gasen, a.k.a. bromsar. Så de som aldrig kört en Tesla (eller andra bilar med enpedalskörning, Hyundai har t.ex. också en välfungerande och stark regenfunktion) överreagerar över saker de har läst eller något liknande. Sen om de har haft problem med den här funktionen i tidigare årsmodeller vet jag inte. Vad jag vet är att de nu är fixade och fungerar problemfritt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback