Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-24, 16:39
  #9397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det är rätt svar, det mest tragiska är att ett gäng svagbegåvade fanboys sitter och extrapolerar tillväxtsiffror som en liten plutttillverkare redovisar. Utifrån den extrapoleringen sitter man och motiverar värderingar som växt till himlen.
Men den här tråden hör till humor, för något år sedan satt alla klappmongo och runkade till ”expertanalyser” som skulle motivera en värdering på 2000 dollar år 2022.
Nu sladdar Tesla runt under 800 och är fortfarande löjligt högt värderat.

Fel svar.

Min fråga var:

Om ett företag (vilket som helst) växer med 50% om året, hur många år tar det då för detta företag att växa sig 10ggr så stort som det var vid den tidpunkt vi började räkna ?
Citera
2022-02-24, 17:14
  #9398
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kan vi få se en uträkning på den värderingen?
Förutom "Tesla är värderat som alla biltillverkare tillsamman bröööl".

Faktiska siffror tack. EPS, bruttomarginaler, produktion. Har man den mest extraordinärt lägsta riktkursen så krävs ju extraordinärt underlag.

Jag förväntar mig egentligen inte att du kan presentera något, bara kul att ställa frågan.


Tesla är en biltillverkare även om dom bär en våt dröm om att dom är ett futuristiskt techbolag. Därför ska dom värderas som en biltillverkare.
Citera
2022-02-24, 17:25
  #9399
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
Vagt, låter lite smått bekant, men jag undrar över varför just Tesla skall drabbas värst av det som pågår där. Om det vore så att Tesla exporterat Vodka till Ryssland hade jag förstått raset (eller inte) men det känns inte som det som pågår i öst haft någon stor inverkan på vare sig andra biltillverkares värde eller deras försäljning. Nordiskt kan man säkert se skenande elpriser som i sin tur skulle kunna minska viljan att köpa elbil men ett gupp i lilla norden skulle inte påverka Tesla nämnvärt.

Om du tittar noga så ser du att hårt nedtryckta Tech-aktier är på grönt för dagen medan allt annat är ner. Det är för att det finns många som gärna köper undervärderade företag just nu när det är billigt, som Tesla.
Citera
2022-02-24, 17:36
  #9400
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla är en biltillverkare även om dom bär en våt dröm om att dom är ett futuristiskt techbolag. Därför ska dom värderas som en biltillverkare.

När ett företag sitter på massor av kompetens som den hosvett företag så tar man med det i värderingen, speciwllt när företaget bevisat att de förvaltar den väl och har gjort bra ifrån sig med att kapitalisera på den. Du fattar inte alls hur företaget Tesla fungerar internt och hur de nyttjar teknik för att förbättra sina vinstmarginaler och tekniska försprång, så jag tycker du gör bäst i att sluta låtsas att du gör det.
Citera
2022-02-24, 18:25
  #9401
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När ett företag sitter på massor av kompetens som den hosvett företag så tar man med det i värderingen, speciwllt när företaget bevisat att de förvaltar den väl och har gjort bra ifrån sig med att kapitalisera på den. Du fattar inte alls hur företaget Tesla fungerar internt och hur de nyttjar teknik för att förbättra sina vinstmarginaler och tekniska försprång, så jag tycker du gör bäst i att sluta låtsas att du gör det.

När du gör en modell av Teslas värde, hur sätter du en siffra på "massor av kompetens" så att du kan ta med det i värderingen?

Jag är gammalmodig så jag räknar Tesla efter vad de tjänar, vinsttillväxt, marginaler, marknadsandel osv. Hur jag ska uppdatera min modell så att jag kan få in variabeln "massor av kompetens" i min kassaflödesanalys?
Citera
2022-02-24, 18:35
  #9402
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När ett företag sitter på massor av kompetens som den hosvett företag så tar man med det i värderingen, speciwllt när företaget bevisat att de förvaltar den väl och har gjort bra ifrån sig med att kapitalisera på den. Du fattar inte alls hur företaget Tesla fungerar internt och hur de nyttjar teknik för att förbättra sina vinstmarginaler och tekniska försprång, så jag tycker du gör bäst i att sluta låtsas att du gör det.

""Min pappa är starare än din pappa" är ett likvärdigt argument.
Citera
2022-02-24, 19:14
  #9403
Medlem
En tyst minut för alla Avanzianer som satt med Mini L Tesla AVA 113 och blev stop lossade i callen när Tesla gick under 733, alltid surt att bli knockad för ett kort tids fall. Snällt räknat var de iaf 800 000 kr som gick förlorade på den från igår..
Citera
2022-02-24, 19:37
  #9404
Avstängd
wwrs avatar
Jag hänger inte med alls nu. Men har det inte varit förvånansvärt lugnt ändå idag, med tanke på omständigheterna.

TSLA -0.59%
Nasaq +0.06

just nu
Citera
2022-02-24, 19:47
  #9405
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hänger inte med alls nu. Men har det inte varit förvånansvärt lugnt ändå idag, med tanke på omständigheterna.

TSLA -0.59%
Nasaq +0.06

just nu


Kanske kommer när sanktionernasätter igång men indikerar på hur betydelselöst Ryssland är för världen.

Vänta på att Musken ska komma med nån kommentera Kriget men misstäner han fegar ur där.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-02-24 kl. 19:55.
Citera
2022-02-24, 19:53
  #9406
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kanske kommer när sanktionernasätter igång men indikerar på hur betydelselöst Ryssland är för världen.
Det är Europa som drabbas som vanligt. OMX backade -3%, DJ Europa -4%
TSLA verkar stå emot bättre!
Citera
2022-02-24, 20:41
  #9407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Fel svar.

Min fråga var:

Om ett företag (vilket som helst) växer med 50% om året, hur många år tar det då för detta företag att växa sig 10ggr så stort som det var vid den tidpunkt vi började räkna ?


5,7 år ish

Problemet ligger när man börjar anta att ett bolag ska växa >50% per år med växande volym även då det endast växt över 50% 1 av 3 senaste år och 35% årlig tillväxt sedan 2018.

det finns massiva risker och Tesla befinner sig i den enligt mig absolut mest konkurrensutsatta bransch utanför halvledare.

Att kasta ur sig att ”de kommer växa med 50% per år och därför är tresiffrigt pe billigt” är något som endast sker i peak ZIRP hausse.

Du kommer kunna köpa denna biltillverkare betydligt billigare än för 800B$ i framtiden.
Citera
2022-02-24, 21:12
  #9408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
5,7 år ish

Problemet ligger när man börjar anta att ett bolag ska växa >50% per år med växande volym även då det endast växt över 50% 1 av 3 senaste år och 35% årlig tillväxt sedan 2018.

det finns massiva risker och Tesla befinner sig i den enligt mig absolut mest konkurrensutsatta bransch utanför halvledare.

Att kasta ur sig att ”de kommer växa med 50% per år och därför är tresiffrigt pe billigt” är något som endast sker i peak ZIRP hausse.

Du kommer kunna köpa denna biltillverkare betydligt billigare än för 800B$ i framtiden.

Ja ungefär... 1.5^x = 10 -> x = 1/log(1.5) = 5.6788735

Vill mest se om Sonny-boi gått ur gymnasiet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback