2022-01-14, 00:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Matte var inte din grej i skolan får vi anta, kan du inte berätta för oss hur många bilar Tesla kommer att sälja om tio år om Tesla växer med 60-80 % per år?

Och nu vaknade han som missat att Tesla är ett techbolag. Gå och lägg dig igen.
Citera
2022-01-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"som alla vet" Nice try!
Det låg på 1400 för ett år sedan, runt 300 tidigare i år och med nuvarande earnings per share och dagens kurs så skulle det hamna under 80 för 2022. Decennier säger du?
Får se din uträkning då?
Så med exceptionell tillväxt, stillastående kurs, inga nyemissioner är fortfarande PE talet skyhögt. Verkligen lockande köp..
Citera
2022-01-14, 08:51
Medlem
Så kul att läsa den här tråden. Har smygläst sedan 2016 när jag kom in i Tesla och skeptikerna har låtit exakt likadant sedan dess. På den tiden så var åtminstone Tesla ett riktigt startupbolag så då var kritiken ändå någorlunda OK. Nu när de för varje kvartal tydligt bevisar att de är den dominanta spelaren så är det fortfarande skeptiker som vägrar inse att racet redan är avgjort.

Just ja, för några månader sen så var det många som pratade om att kineserna skulle komma ikapp, hur gick det med det? Visade sig att inte ens i deras egna marknad så kunde de nå Teslas försäljning. Så de argumentet är nu också utslaget.

Här får ni min tro för 2022, så får ni utmana och komma med motargument. Tesla är minst 1500$ innan årsskiftet.
Citera
2022-01-14, 09:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så med exceptionell tillväxt, stillastående kurs, inga nyemissioner är fortfarande PE talet skyhögt. Verkligen lockande köp..

Glad att du inte tycker det. 😉
Citera
2022-01-14, 09:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Så kul att läsa den här tråden. Har smygläst sedan 2016 när jag kom in i Tesla och skeptikerna har låtit exakt likadant sedan dess. På den tiden så var åtminstone Tesla ett riktigt startupbolag så då var kritiken ändå någorlunda OK. Nu när de för varje kvartal tydligt bevisar att de är den dominanta spelaren så är det fortfarande skeptiker som vägrar inse att racet redan är avgjort.

Just ja, för några månader sen så var det många som pratade om att kineserna skulle komma ikapp, hur gick det med det? Visade sig att inte ens i deras egna marknad så kunde de nå Teslas försäljning. Så de argumentet är nu också utslaget.

Här får ni min tro för 2022, så får ni utmana och komma med motargument. Tesla är minst 1500$ innan årsskiftet.

Javisst är det roligt här inne? Behövs fler faktiska aktieägare som skriver och inte bara smygläser så inte förbipasserande får uppfattningen att förståndshandikappade utgör normen.

$1500 vid årets slut och med den tillväxten vi ser skulle förmodligen ge ett PE-tal under 80. Lite väl lågt om batteriproduktion skalats upp ok och FSD börjar närma sig L5 så jag ser $1500 som kursen vi borde ligga på idag. Om inte något katastrofalt händer så ser jag åtminstone $2000 om något år.
Citera
2022-01-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Drömmen om att dom stora pengarna ligger i handel med energi från batterier är orimlig.

Låt oss göra en enkel överslagsräkning för att du ska förstå:

Enda sättet att få lönsamhet är genom storskalighet och det är inte möjligt med batteriteknologi. Det är genom storskalig lagring av vätgas som kommer få ner priserna. Det görs nu stora investeringar på det i Tyskland och Danmark. SSABs Hybrit är högintressant då dom ska lagra vätgas i berggrunden för stålproduktion. Nästa steg är att ha cykliska system som kan genrera el med bränsleceller. Tesla/Musk har dribblat in sig i en återvändsgränd med stationär energilagring med batterier. Framtiden för stationär energilagring är vätgas.

Jaha, här kommer det förutsägbara svaret som jag besvarar trots att jag inte har lust.

Vätgas och etanol är förståndshandikappat jämfört med direktlagring i batterier. Låg du medvetslös på fysiklektionerna i skolan? Att tillverka vätgas och etanol kräver 3-4 ggr mer energi än direktlagring. Att tillverka vätgas för att kunna köra 1 mil kräver el för 4 mil. Energi är energi i olika former. Att tillverka energi i annan form med en energiförlust på 3-4 ggr är befängt i mitt flashbackshuvud. Det förstod Musk redan för 15 år sedan och det är därför han är världens rikaste man idag. Musk är rik därför att omvärlden är extremt korkad och oavbrutet satsar/gör fel och inte lär sig. - Vätgas och etanol måste dessutom distribueras (vilket också kräver energi) under 10 000 psi.

De som vill investera i vätgas och metanol. God fucking luck. Vi kommer att behöva 4 ggr fler kärnkraftverk eller 4 ggr fler vindkraftverk eller 4 ggr fler solceller eller vad fan du vill och på detta ett distrubitionsystem. Om du tror att vätgas/etanol är överlägset direktlagring satsa då din hela din pension på det. Gör det nu så kan du sova lungt på natten. JUST DO IT.
Citera
2022-01-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jaha, här kommer det förutsägbara svaret som jag besvarar trots att jag inte har lust.

Vätgas och etanol är förståndshandikappat jämfört med direktlagring i batterier. Låg du medvetslös på fysiklektionerna i skolan? Att tillverka vätgas och etanol kräver 3-4 ggr mer energi än direktlagring. Att tillverka vätgas för att kunna köra 1 mil kräver el för 4 mil. Energi är energi i olika former. Att tillverka energi i annan form med en energiförlust på 3-4 ggr är befängt i mitt flashbackshuvud. Det förstod Musk redan för 15 år sedan och det är därför han är världens rikaste man idag. Musk är rik därför att omvärlden är extremt korkad och oavbrutet satsar/gör fel och inte lär sig. - Vätgas och etanol måste dessutom distribueras (vilket också kräver energi) under 10 000 psi.

De som vill investera i vätgas och metanol. God fucking luck. Vi kommer att behöva 4 ggr fler kärnkraftverk eller 4 ggr fler vindkraftverk eller 4 ggr fler solceller eller vad fan du vill och på detta ett distrubitionsystem. Om du tror att vätgas/etanol är överlägset direktlagring satsa då din hela din pension på det. Gör det nu så kan du sova lungt på natten. JUST DO IT.
Fast att där är energiförluster gör inte så mycket en dag som idag när det blåser storm och vindkraftverken producerar el som tusan. Problemet med sol och vind är att dom producerar mycket el, men i under korta stunder med oregelbunden intervall. Sen är batterier en förbrukningsvara, som blir uttjänta en dag. En bergskammare med vätgas håller däremot längre.

Varför distribuera vätgasen? Bara omvandla till el igen när det ska förbrukas...
Citera
2022-01-14, 10:50
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Fast att där är energiförluster gör inte så mycket en dag som idag när det blåser storm och vindkraftverken producerar el som tusan. Problemet med sol och vind är att dom producerar mycket el, men i under korta stunder med oregelbunden intervall. Sen är batterier en förbrukningsvara, som blir uttjänta en dag. En bergskammare med vätgas håller däremot längre.

Varför distribuera vätgasen? Bara omvandla till el igen när det ska förbrukas...

Den smartaste lösningen är en kombination av både batteri och vätgas, men det är vätgasen som kommer vara komplement vid sällsynt stor överproduktion. Oftast behöver energi lagras i kortare intervaller och tas tillvara på optimalt. Men att investera i endast en energiteknik kommer inte ge bra avkastning oavsett. Så fort ett företag som utvecklar en ny teknik mot alla odds kommer över tröskeln där tillverkning skall skalas upp till massproduktion så kommer hype övergå i reella värden, om företaget ens överlever den fasen.

Smartare att investera i ett företag som redan kan produktion och vet hur man kapitaliserar på innovativ teknik.
Citera
2022-01-14, 12:00
Medlem
Citat:

Dagens batterier klarar 30 000 cykler och de kan återvinnas 1000 gånger, (det sker ingen atomklyvning i batterierna) allt nickel och lihuium finns kvar. Det är som att återvinna en ölburk. Smält ner skiten igen bara. - Gruvdrift blir tom obsolet i långa loppet. - Det enda som saknas är masstillverkning. Världen behöver 100 GIGA. - Antingen börjar vi masstillverka batterier direkt och satsa på det eller "tillverka el via vätgas i bränsleceller med 4 ggr mer el". Då är det tom rationellare att mina Bitcoin för överskottselen om man tänker matematiskt och som en fysiker. En batteripark betalar sig själv ganska snabbt. Köp billig el på natten sälj den för det dubbla på dagen och priserna på batterier kommer att rasa 5% om året och effektiviteten kommer med stor sannolikhet öka med 20-30% lågt räknat om 10 år. Solceller kommer att vara extremt mycket effektivare om 10 år och extremt mycket billigare. Det kommer att vara extremt ovanligt att bygga ett hustak om 10 år utan solceller. Allt hänger på massproduktion. Vi kan idag välja att bygga upp masspoduktion och forskning av direktlagring eller gå en 4 mils menlös omväg med vätgas/metanol. En strategi som faktiskt redan är dödsdömd vetenskapligt och ekonomiskt. Möjligen är vätgas och etanol en "tillfällig lösning" i "trånga situationer" men det kommer aldrig att vara mer än en nich i framtiden.

De som sitter på batteritillverkningen/batteriåtervinningen i framtiden är de nya oljeshejkerna.
Sverige har världens chans att bygga 5-10 st Northwoltfabriker och bli en världsledande och välbärgad "batterination" eller satsa på arabimport, genusforskning och vätgas.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-01-14 kl. 12:09.
Citera
2022-01-14, 12:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Jag har aldrig pratat om vätgas för fordon. batterier funkar fint för fordon. Det kostar ungefär 1:50 del att bygga stationära lager för vätgas jämört med batterier och priset sjunker dramatiskt ju större anläggningar man bygger. En bra elektrolysör har ca 70% verkningsgrad i dag och på labben finns upp till 80% verkningsgrad. Bränsleceller är något sämre med ca 60% men siffrorna går upp där också. På marknaden finns i dag system med en cykelverkningsgrad på 40%. Batterier för stationär lagring har ca 85% verkningsgrad, det är inga 4ggr bättre. Batteriernas stora akilleshäl är att de inte är skalbara. Vi snackar alltså stora lager på tusentals ton, lager som är så stora att dom kan sluka en hel kärnreaktors energiprodukton i ett dygn. Lagren kan bli så stora att dom kan sluka en hel nations energiproduktion, batterier hör inte hemma på det skalområdet.

Ja jag har investerat i bolag som satsar på vätgas och dom går lysande

Bland inte in etanol det hör inte hemma hos vätgas.
Senast redigerad av raskens 2022-01-14 kl. 12:09.
Citera
2022-01-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Och nu vaknade han som missat att Tesla är ett techbolag. Gå och lägg dig igen.
Techbolag med 90% revs från biltillverkning
Citera
2022-01-14, 12:18
Medlem
Self Driving är BS
FSD är FBS.

I år kommer japanerna och Toyota är inte att leka. Kvalitet på en annan nivå.

Tippar Tesla på $250 om 12 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in