Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Drömmen om att dom stora pengarna ligger i handel med energi från batterier är orimlig.
Låt oss göra en enkel överslagsräkning för att du ska förstå:
Enda sättet att få lönsamhet är genom storskalighet och det är inte möjligt med batteriteknologi. Det är genom storskalig lagring av vätgas som kommer få ner priserna. Det görs nu stora investeringar på det i Tyskland och Danmark. SSABs Hybrit är högintressant då dom ska lagra vätgas i berggrunden för stålproduktion. Nästa steg är att ha cykliska system som kan genrera el med bränsleceller. Tesla/Musk har dribblat in sig i en återvändsgränd med stationär energilagring med batterier. Framtiden för stationär energilagring är vätgas.
Jaha, här kommer det förutsägbara svaret som jag besvarar trots att jag inte har lust.
Vätgas och etanol är förståndshandikappat jämfört med direktlagring i batterier. Låg du medvetslös på fysiklektionerna i skolan? Att tillverka vätgas och etanol kräver 3-4 ggr mer energi än direktlagring. Att tillverka vätgas för att kunna köra 1 mil kräver el för 4 mil. Energi är energi i olika former. Att tillverka energi i annan form med en energiförlust på 3-4 ggr är befängt i mitt flashbackshuvud. Det förstod Musk redan för 15 år sedan och det är därför han är världens rikaste man idag. Musk är rik därför att omvärlden är extremt korkad och oavbrutet satsar/gör fel och inte lär sig. - Vätgas och etanol måste dessutom distribueras (vilket också kräver energi) under 10 000 psi.
De som vill investera i vätgas och metanol. God fucking luck. Vi kommer att behöva 4 ggr fler kärnkraftverk eller 4 ggr fler vindkraftverk eller 4 ggr fler solceller eller vad fan du vill och på detta ett distrubitionsystem. Om du tror att vätgas/etanol är överlägset direktlagring satsa då din hela din pension på det. Gör det nu så kan du sova lungt på natten. JUST DO IT.