Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-29, 15:04
  #8605
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
ARK invest är så delusional man kan bli. VÄRLDENS GDP är 80T$, Tasha tror alltså att 20% av världens GDP ska komma ifrån "Productivity increase" dvs att folk är mer produktiva i bilen när man inte behöver köra .

Detta visar sig väll even med tanke på att deras fonder är ner 50% ish på årsbasis


Jag har svårt att förstå var i vinsterna ligger med att bilen kör själv. ska man raka sig på vägen till jobbet, eller ska man äta frukost i bilen, man kanske hinner med ett distansmöte i bilen, men vänta, då kan man ju lika gärna sitta hemma på distansmöte.

Den stora proukivitetvinsten är om man undviker att åka bil över huvud taget, vänta då får ju inte Tesla sälja bilar. Teslas investerare har spinndoktorer som försöker hitta på mer eller mindre krystade motivationer varför folk måste ha autonomi i bilen.

Ett område där det kommer behövas autonomi är inom äldrevården. Då befolkningen minskar men innan man kommit så långt att man släpper en robot att sköta människor då har det gått många decennier av robotutveckling,
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-01-29 kl. 15:08.
Citera
2022-01-29, 15:17
  #8606
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag har en ganska bra uppfattning då jag förlitar mig på experters insyn, och inte luffare på Flashback.

Klokt val, jag gör det samma som du, förlitar mig på alla experter som ligger i frontlinjen av AI forskning och inte luffare på flashback.
Citera
2022-01-29, 15:24
  #8607
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Teslas aktie har gått upp 6.69% de senaste 12 månaderna. Det känns som att aktiens storhetstid ligger i det förflutna.
Och det är utan utdelningar...så ingen höjdare placering det senaste året.
Ska vi slå vad? Detta är inte den första "kraschen" och det är inte den sista heller. Så småningom ser vi nya höjder. Vi har sett detta hända många gånger. Just nu är vi ca 32% ifrån toppen. Förra året såg vi en nedgång på 40% innan vi gick till nya höjder.
Citera
2022-01-29, 15:31
  #8608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ska vi slå vad? Detta är inte den första "kraschen" och det är inte den sista heller. Så småningom ser vi nya höjder. Vi har sett detta hända många gånger. Just nu är vi ca 32% ifrån toppen. Förra året såg vi en nedgång på 40% innan vi gick till nya höjder.
Men nu pratar jag inte om den senaste tidens nedgång. Jag pratar senaste året, dvs inklusive nedgången förra året och de "nya höjder" du nämner som man gick emot därifrån.
Dessa höjder är i stort sett också utraderade. Jag säger inte att aktien inte kommer gå upp igen, utan påpekar bara att den långa trenden inte är särskilt spektakulär längre
Citera
2022-01-29, 15:38
  #8609
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Klokt val, jag gör det samma som du, förlitar mig på alla experter som ligger i frontlinjen av AI forskning och inte luffare på flashback.

När Tesla löst FSD så vet vi vem luffaren är.
Citera
2022-01-29, 15:46
  #8610
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Men nu pratar jag inte om den senaste tidens nedgång. Jag pratar senaste året, dvs inklusive nedgången förra året och de "nya höjder" du nämner som man gick emot därifrån.
Dessa höjder är i stort sett också utraderade. Jag säger inte att aktien inte kommer gå upp igen, utan påpekar bara att den långa trenden inte är särskilt spektakulär längre
Yes jag förstår. Men storhetstiden är absolut inte förbi. Vi kommer se nya höjder. Ett ypperligt köpläge Mackan. Slå till kompis
Citera
2022-01-29, 15:54
  #8611
Medlem
Powrs avatar
2017 - $1.96 miljarder förlust
2018 - $976 miljoner förlust
2019 - $862 miljoner förlust
2020 - $721 miljoner vinst
2021 - $5.5 miljarder vinst

Tesla ökade alltså vinsten med 665% 2021. Hur kan folk fortfarande tvivla?
Citera
2022-01-29, 16:00
  #8612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Yes jag förstår. Men storhetstiden är absolut inte förbi. Vi kommer se nya höjder. Ett ypperligt köpläge Mackan. Slå till kompis
Ha ha ja det kan så vara...men jag vill nog ha ner den bra mycket mer innan jag köper 😉
Citera
2022-01-29, 16:01
  #8613
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När Tesla löst FSD så vet vi vem luffaren är.

Här har vi ett exempel från en forskare som är väldigt optimistisk:
https://createdigital.org.au/how-rea...sks-tesla-bot/
“I think we’d be looking at something like 2050” men det är ju klart han är en luffare.

Men vem vet Tesla kanske har en fungerande neuromorphic-dator redan färdig baserad på meristorer i källaren. Det vore en skräll.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-01-29 kl. 16:08.
Citera
2022-01-29, 16:07
  #8614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
2017 - $1.96 miljarder förlust
2018 - $976 miljoner förlust
2019 - $862 miljoner förlust
2020 - $721 miljoner vinst
2021 - $5.5 miljarder vinst

Tesla ökade alltså vinsten med 665% 2021. Hur kan folk fortfarande tvivla?
Det är jätteimponerande, men redan diskonterat i aktiekursen. Detta och flera år av liknande utveckling skulle jag säga är det.
Allt annat än sådan tillväxt ska snarare sänka kursen.
Citera
2022-01-29, 16:17
  #8615
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här har vi ett exempel från en forskare som är väldigt optimistisk:
https://createdigital.org.au/how-rea...sks-tesla-bot/
“I think we’d be looking at something like 2050” men det är ju klart han är en luffare.

Men vem vet Tesla kanske har en fungerande neuromorphic-dator redan färdig baserad på meristorer i källaren. Det vore en skräll.

En "expert" som påstår sig kunna avgöra vad som är möjligt/omöjligt 30 år fram i tiden är nog en luffare i någon mening ja. Skulle vilja säga att man är helt dum i huvudet om man tror sig veta något så långt fram i tiden.
Citera
2022-01-29, 16:44
  #8616
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ha ha ja det kan så vara...men jag vill nog ha ner den bra mycket mer innan jag köper 😉
Av ren nyfikenhet, vilket pris börjar det bli intressant för dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback