Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-23, 15:08
  #7093
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
FSD kommer på riktigt. Tesla ligger 5 år minst före närmaste konkurrent. AI programmeras av maskininlärning. Varenda Tesla bil lär alltså andra Tesla bilar. (det är som ett neurologiskt nätverk) Veymo har knappast 1 miljon bilar ute som lär sig av varandra. Det är det som är maskininlärning. Teslas FSD uppdateras fler ggr per sekund. - Det är Teslas bilar som programmerar bilarna och de blir lite smartare/erfarnare varje nanosekund.

Plaid ser jag lite som en gimmick. En bil för 1 miljon som spöar Bugatti Veyron för 30 miljoner. Teslas "major master plan" är att producera 20 miljoner bilar per år och de billigaste för 20 000 dollar st. Teslas inre organisation är långt före de traditionella företagen som drar på en ryggsäck av byråkrati och traditioner.


FSD är långtifrån självkörande, det står ju t.o.m. i de villkor man får acceptera för att kunna installera självkörande betan (vilket i sig är helt sjukt, att man kan köra runt på gatorna med mjukvara som kan göra skillnad på liv och död).

Dvs, det är förstås omöjligt att utan insikt ge några kvalitativa svar om hur hållbar Teslas approach till självkörande system är men än så länge har det ju inte gett några resultat, och om man samtidigt har en approach som bedöms som otillräcklig av alla andra i branschen så undrar man ju.

Personligen tror jag kanske att Teslas system kan ge ett fordon som är 99% självkörande, men problemet är ju att då måste man som förare vara alert den sista procenten och det är då det fallerar (som vid dödsolyckan när uber testade självkörande fordon). Att uppnå de 99,999% som krävs för ett säkert system, särskilt med avseende på oskyddade trafikanter och med dåliga siktförhållanden tror jag kommer dröja minst ett decennium, särskilt om det ska vara godkänt/tillåtet i regioner med mer restriktiva trafiksäkerhetslagar än vad man har i USA.
Citera
2021-11-23, 16:46
  #7094
Medlem
MrLevaLivets avatar
Då får jag erkänna mig besegrad, flydde ur mitt björninnehav med 88 kr plus.

Powell är omvald på FED så det kommer fortsätta gasas full fart ett tag till. Detta kombinerat med att hajar och retails köper Tesla call options to the moon innebär ett otroligt tryck uppåt. Ny analys nu är att det går inte går att björna Tesla. För tillfället alltså. På återseende nästa år eller om pumparna lämnar tidigare. Lev väl.

Edit: äsch också, lämnade för tidigt (imorse). Ser ut att blöda ordentligt idag.
__________________
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-11-23 kl. 17:03.
Citera
2021-11-23, 17:11
  #7095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Personligen tror jag kanske att Teslas system kan ge ett fordon som är 99% självkörande
Intressant att du inte fattar poängen med detta. En Tesla kör redan bättre än dig, så kombinationen Tesla och att du är redo kan vara skillnaden mellan att ditt barn överlever eller att det inte gör det i en Volvo. Den skillnaden mellan hur säkert Teslan kör och hur säkert du kör kommer bara bli större, och större, och större.

Sen är det en annan femma hur lång tid det tar innan FSD blir tillåtet utan förare. Antagligen räcker det inte med att FSD når en punkt där det är uppenbart säkrare - antagligen måste den klara alla edge case bättre än människor klarar det. Och vad gäller aktien är ju då det intressanta att robot-taxi inte är aktuellt förrens FSD är godkänt. Så jag menar inte att diskussionen är meningslös, men ville poängtera att du inte verkar fatta hur det är att köra en bil som kan navigera sig själv (endast Tesla idag) gentemot en bil som inte kan göra det.

I den fighten hjälper det ju faktiskt inte att amerikanska regeringen försöker lobba för allt utom Tesla, och Europa lobbar ju självklart för Europeiska alternativ - Tesla är mobbade av sin egen stat. Detta är för det mesta humoristiskt (alla nyheter om EV blir nyheter om Tesla, för när man pga lobbying vägrar nämna Tesla ser det lustigt ut och alla undrar varför man inte nämner Tesla). Däremot är det ju staten som sitter på lagar och regler, och det är ju dessa som måste till för FSD. Europa är säkert snabba på att godkänna Audis begynnande resa mot FSD, men inte säkert de godkänner Tesla på en gång även om det vore är säkrare än Audi.
__________________
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2021-11-23 kl. 17:15.
Citera
2021-11-23, 18:45
  #7096
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Intressant att du inte fattar poängen med detta. En Tesla kör redan bättre än dig, så kombinationen Tesla och att du är redo kan vara skillnaden mellan att ditt barn överlever eller att det inte gör det i en Volvo. Den skillnaden mellan hur säkert Teslan kör och hur säkert du kör kommer bara bli större, och större, och större.

Sen är det en annan femma hur lång tid det tar innan FSD blir tillåtet utan förare. Antagligen räcker det inte med att FSD når en punkt där det är uppenbart säkrare - antagligen måste den klara alla edge case bättre än människor klarar det. Och vad gäller aktien är ju då det intressanta att robot-taxi inte är aktuellt förrens FSD är godkänt. Så jag menar inte att diskussionen är meningslös, men ville poängtera att du inte verkar fatta hur det är att köra en bil som kan navigera sig själv (endast Tesla idag) gentemot en bil som inte kan göra det.

I den fighten hjälper det ju faktiskt inte att amerikanska regeringen försöker lobba för allt utom Tesla, och Europa lobbar ju självklart för Europeiska alternativ - Tesla är mobbade av sin egen stat. Detta är för det mesta humoristiskt (alla nyheter om EV blir nyheter om Tesla, för när man pga lobbying vägrar nämna Tesla ser det lustigt ut och alla undrar varför man inte nämner Tesla). Däremot är det ju staten som sitter på lagar och regler, och det är ju dessa som måste till för FSD. Europa är säkert snabba på att godkänna Audis begynnande resa mot FSD, men inte säkert de godkänner Tesla på en gång även om det vore är säkrare än Audi.


Det råder koncensus att Teslas FSD ligger sämst till i prestanda. Musk får twittra hur mycket han vill och yra om fejk news. FSD är ett lufttslott för att pumpa aktiekursen.

Självklart grinar Musk och hans lärjungar och känner sig mobbade när kritik uppstår:

https://www.dagensps.se/motor/tesla-...musk-att-rasa/
Citera
2021-11-23, 18:54
  #7097
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Då får jag erkänna mig besegrad, flydde ur mitt björninnehav med 88 kr plus.

Powell är omvald på FED så det kommer fortsätta gasas full fart ett tag till. Detta kombinerat med att hajar och retails köper Tesla call options to the moon innebär ett otroligt tryck uppåt. Ny analys nu är att det går inte går att björna Tesla. För tillfället alltså. På återseende nästa år eller om pumparna lämnar tidigare. Lev väl.

Edit: äsch också, lämnade för tidigt (imorse). Ser ut att blöda ordentligt idag.
Ännu en kämpe lämnar ringen med svansen mellan benen. Som jag sa är det här next level retard och inget man ens går nära.
Inget att skämmas över, självaste Dr börre fick den i tvåan, cathy wood paperhandade som en liten biznitch osv.
Tänk på atombomben du dodgade i aegir.

Bara rör inte skiten är du snäll. Låt oss plundra guldfälten ihop, jag tror att tiden börjar närma sig.

Men det hela är drivet av gamma och vansinne och kan eventuellt sluta nu i thanksgiving. Men varje gambler har en evigt närvarande telefon. The shadow knows.
Citera
2021-11-23, 19:00
  #7098
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Ännu en kämpe lämnar ringen med svansen mellan benen. Som jag sa är det här next level retard och inget man ens går nära.
Inget att skämmas över, självaste Dr börre fick den i tvåan, cathy wood paperhandade som en liten biznitch osv.
Tänk på atombomben du dodgade i aegir.

Bara rör inte skiten är du snäll. Låt oss plundra guldfälten ihop, jag tror att tiden börjar närma sig.

Men det hela är drivet av gamma och vansinne och kan eventuellt sluta nu i thanksgiving. Men varje gambler har en evigt närvarande telefon. The shadow knows.

Amen brother.
Citera
2021-11-23, 19:37
  #7099
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Intressant att du inte fattar poängen med detta. En Tesla kör redan bättre än dig, så kombinationen Tesla och att du är redo kan vara skillnaden mellan att ditt barn överlever eller att det inte gör det i en Volvo. Den skillnaden mellan hur säkert Teslan kör och hur säkert du kör kommer bara bli större, och större, och större.


Ja, det kan man intuitivt tro men de som faktiskt jobbar med trafiksäkerhet menar att en autonom bil som kör bättre än en människa 99% av tiden är farligare än en bil som körs av en människa. Detta eftersom den sista procenten är när föraren måste ta över men då är helt oförberedd på det eftersom man har vant sig vid att bilen sköter allt och därmed blir konsekvenserna mycket allvarligare ens än med en uppmärksam människa.

Jag har för övrigt kört en tesla som ”navigerar själv” och det är ingen förtroendeingivande upplevelse. Utöver det kan du ju hitta vilka kan konspirationsteorier du vill men det hjälper inte tesla att få ett bättre system.
Citera
2021-11-23, 20:04
  #7100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Då får jag erkänna mig besegrad, flydde ur mitt björninnehav med 88 kr plus.

Powell är omvald på FED så det kommer fortsätta gasas full fart ett tag till. Detta kombinerat med att hajar och retails köper Tesla call options to the moon innebär ett otroligt tryck uppåt. Ny analys nu är att det går inte går att björna Tesla. För tillfället alltså. På återseende nästa år eller om pumparna lämnar tidigare. Lev väl.

Edit: äsch också, lämnade för tidigt (imorse). Ser ut att blöda ordentligt idag.
Trist, men du kom ut utan förlust iaf. Sålde av mina sista shorts vid 1000 dollar så kom ut med en 30% iaf, mest tur, men såg ju hur alla skrek ”rea” och ”snart är det split”, kvittar vilken fundamenta de finns i aktien med såna på andra sidan ringen.
Citera
2021-11-23, 20:23
  #7101
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Trist, men du kom ut utan förlust iaf. Sålde av mina sista shorts vid 1000 dollar så kom ut med en 30% iaf, mest tur, men såg ju hur alla skrek ”rea” och ”snart är det split”, kvittar vilken fundamenta de finns i aktien med såna på andra sidan ringen.

Ja, skulle nöjt mig, låg 70% ett tag, trodde den skulle ned iaf till 750. Precis, total zombieinvasion, man får låta de hålla på ett tag nu. En lärdom rikare iaf, detta var mina första björnposter. Skulle följt dig på gränsen 1000 när den knatade uppåt igen.

Snyggt spelat!
Citera
2021-11-23, 20:33
  #7102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, skulle nöjt mig, låg 70% ett tag, trodde den skulle ned iaf till 750. Precis, total zombieinvasion, man får låta de hålla på ett tag nu. En lärdom rikare iaf, detta var mina första björnposter. Skulle följt dig på gränsen 1000 när den knatade uppåt igen.

Snyggt spelat!

Tja kan du förklara det här med bear, är det när man inte (hold) utan säljer dagligen när det ligger högt?
Citera
2021-11-23, 20:50
  #7103
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Tja kan du förklara det här med bear, är det när man inte (hold) utan säljer dagligen när det ligger högt?

Nej, bear är ett finansiell produkt som bettar på att en underliggande aktie skall gå ned. Köper du bearcertifikat för Tesla så tror du att Tesla skall gå ned. Det finns olika produkter att handla med, björncertifikaten jag handlade hade ingen tidsgräns samt kunde max gå ned till noll.
__________________
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-11-23 kl. 20:55. Anledning: Korrigering
Citera
2021-11-23, 21:04
  #7104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
En Tesla kör redan bättre än dig

Autopilot är glorifierad cruise control...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback