Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-26, 20:00
  #6673
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Vilket annat försäkringsbolag "har redan" de sensorer och den AI-info Tesla har om förrarens beteende och "olycksannolikhet"?

En halvering av kostnaderna vill alla ha. Många Teslakunder i USA klagade till Tesla om försäkringskostnaderna och Musk lyssnade och skall halvera dessa kostnader.


Styrkan med Tesla är att de vill "göra allt själva". Kinesiska studenter typ Apple är inget för Tesla. Se på en Fordbil som är resultatet av 200 underleverantörer. Tesla vill dra ner på allt sånt. Tesla får ett eget ekosystem till slut. Även om "världsbörsen" kraschar så klarar sig Tesla ändå om de tom tillverkar halvledarna själva och fabrikerna går "off grid"
Varför skulle övervakning av körmönstret ge halverad premie? Läs vad jag skriver, det finns redan den typen av bilförsäkring( i exempelvis Sverige Paydrive).
Teslas idé om att bygga en bil med färre med större gjutna delar kommer göra reparationen vid skador dyrare eller omöjliga inom rimlig kostnadsram vilket driver upp premierna.
Citera
2021-10-26, 20:05
  #6674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle övervakning av körmönstret ge halverad premie? Läs vad jag skriver, det finns redan den typen av bilförsäkring( i exempelvis Sverige Paydrive).
Teslas idé om att bygga en bil med färre med större gjutna delar kommer göra reparationen vid skador dyrare eller omöjliga inom rimlig kostnadsram vilket driver upp premierna.

Gör väl inget om delarna består av nanopartiklar som reparerar sig själva likt Terminators?
Citera
2021-10-26, 20:55
  #6675
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
De har tagit bort momsrabatten på elbilar över 600.000 i Norge så nu kommer försäljningen förmodligen halveras.

Jag köpte tesla på 600 och sålde på 850 jag kommer aldrig att köpa över 700. Det är en mem-aktie.

Ja men marknaden är större än Norge Det skulle va intressant att veta hur mkt av priserna i Eu som är tull, i Usa är bilarna markant billigare och frågan är om de hamnar på samma pris när de produceras här.

Jag köpte Tesla på 300, 260 och 200 pre-split, jag köpte dem då pga självkörande teknologi i framtiden, och jag håller kvar varenda aktie pga samma samt deras megapacks som jag tror är nyckeln för att kunna ställa om till hållbar energi. Aktien får tuppjuck emellaåt och personligen blir jag mest irriterad på liknande spikes som nu. Kommer förm krascha ner till 800 igen, men på lång sikt (10+ år) är jag övertygad om att Tesla kommer vara världens största och i särklass viktigaste bolag.
Citera
2021-10-26, 21:15
  #6676
Medlem
libbens avatar
Alltid lika spännande att läsa om bears som inte förstår värderingen eller kan tänka längre än 6-12 månader.
Citera
2021-10-26, 21:30
  #6677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Ja men marknaden är större än Norge Det skulle va intressant att veta hur mkt av priserna i Eu som är tull, i Usa är bilarna markant billigare och frågan är om de hamnar på samma pris när de produceras här.

Jag köpte Tesla på 300, 260 och 200 pre-split, jag köpte dem då pga självkörande teknologi i framtiden, och jag håller kvar varenda aktie pga samma samt deras megapacks som jag tror är nyckeln för att kunna ställa om till hållbar energi. Aktien får tuppjuck emellaåt och personligen blir jag mest irriterad på liknande spikes som nu. Kommer förm krascha ner till 800 igen, men på lång sikt (10+ år) är jag övertygad om att Tesla kommer vara världens största och i särklass viktigaste bolag.
Bilarna kommer bara vara självkörande i USA. Det kommer aldrig ske i EU iallafall.
Citera
2021-10-26, 21:31
  #6678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Alltid lika spännande att läsa om bears som inte förstår värderingen eller kan tänka längre än 6-12 månader.
Har du också lyssnat på en Katie Woods video på youtube? 🤣
Citera
2021-10-26, 22:52
  #6679
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Alltid lika spännande att läsa om bears som inte förstår värderingen eller kan tänka längre än 6-12 månader.

En bear i det här fallet är ju just en person som KAN tänka längre än 6-12 månader.

Någon insatt finansanalytiker som var med och förutsåg senaste börskraschen och med god insyn i Teslas förehavanden hade en rätt intressant uträkning på Teslas värde och jag läste om det igår. Kan tyvärr inte hitta artikeln igen 🙄

Artikeln var väldigt övertygande och det var rätt tydligt, efter att ha läst den, att aktiekursen i vart fall inte kan fortsätta öka i denna takt. Det mest logiska vore att kursen hamnar runt &400-500. Inte runt $1000 som idag.
Citera
2021-10-26, 23:28
  #6680
Medlem
wwrs avatar
Senaste rycket i kursen har visst utlöst nästa steg i Musks belöningsprogram. Han får köpa aktier för 70 dollar styck. Totalt visst värt 8 miljarder denna gång.
https://www.reuters.com/business/aut...sk-2021-10-25/

Men han är ju den ende som kan skjuta upp och misslyckas, typ FSD utan att media direkt attackerar så på det sättet är han ju en tillgång.
Citera
2021-10-26, 23:34
  #6681
Medlem
raskenss avatar
Verkar som det blir Volvo i Sverige för Hertz:

https://alltomelbil.se/efter-storord...let-for-tesla/
Citera
2021-10-27, 00:23
  #6682
Medlem
Elon Musk är inte bara världens rikaste igen (Han passerade "ullared"-bezos för någon vecka sen). Den här gången är Musk rikare än hela Exxon Mobil Corporation. Fram tills 2014 så hade Exxon varit världens största eller näst största företag alltid, ända sen företaget grundades i början av 1900-talet. Idag är en enda person rikare än börsvärdet för amerikas största oljeföretag.

https://edition.cnn.com/2021/10/26/i...rth/index.html

Snacka om att det blåser nya vindar i världsekonomin. Nu är oljan verkligen på väg ut. En av huvudanledningarna till att Exxons aktie knappt växt är just pga Tesla. Investerarna vet om att Tesla kommer att konkurrera ut skiten av allt som heter olja. Rationella investerare (till skillnad mot alla björnar i den här tråden) tar hänsyn till hur ett företags framtid ser ut. När de ser Teslas framfart vågar de därför bara investera mycket begränsat i oljebranchen och till låga p/e tal.

Undra om Musk i framtiden kommer att bli rikare än hela Apple?
__________________
Senast redigerad av brota 2021-10-27 kl. 00:40.
Citera
2021-10-27, 00:24
  #6683
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Har du också lyssnat på en Katie Woods video på youtube? 🤣

Haha. Jag köpte Tesla innan jag började söka efter mer bekräftelse på min övertygelse. Men jag har nog sett alla videos med Cathie och Tasha samt ytterligare någon av analytikerna som pratar om biologi sektorn med mera.

Men det är bara titta på Elon och alla hans framträdande från 2015 och framåt samt hur marknaden reagerar och hans moves för att lyckas med sin vision. Jag investerade inte i Tesla enbart på grund av bilarna utan på grund av helheten. Tyvär har jag inte så mycket Tesla för jag satt på pengarna när Covid krashen kom och gick aldrig in på marknaden även fast jag satt och argumenterade för att jag borde kliva in. Sedan kom mini rallyt och all volatilitet så satt och tittade på från sidlinjen och grävde mer i allt runt Tesla.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
En bear i det här fallet är ju just en person som KAN tänka längre än 6-12 månader.

Någon insatt finansanalytiker som var med och förutsåg senaste börskraschen och med god insyn i Teslas förehavanden hade en rätt intressant uträkning på Teslas värde och jag läste om det igår. Kan tyvärr inte hitta artikeln igen 🙄

Artikeln var väldigt övertygande och det var rätt tydligt, efter att ha läst den, att aktiekursen i vart fall inte kan fortsätta öka i denna takt. Det mest logiska vore att kursen hamnar runt &400-500. Inte runt $1000 som idag.

Ja, bears som säger 250 dollar ser verkligen längre bort än 12 månader och klarar inte ens av att göra en värdering. Det är uppenbart att de få som lägger låga värderingar har egna intressen och deras kalkyler är mer eller mindre lättgenomskådligt FUD. Ifall man inte själv inser det när man lyssnar på dem så har man inte ens läst på något om Tesla eller Elon överhuvudtaget och förstår deras vision och vad för grundstenar de lägger grunden för.

Men fortsätt ni sprida FUD för det är alltid positivt om kursen hålls nere så man får fler tillfällen att köpa på sig.
Citera
2021-10-27, 00:24
  #6684
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Bilarna kommer bara vara självkörande i USA. Det kommer aldrig ske i EU iallafall.

Eu kommer dra ut på det, förmodligen underförstått för att få sin egna bilindustri att hinna komma ikapp gissar 3-4år efter. Efter x antal år kan de nog inte stoppa det längre om de bevisligen räddar många liv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback